Sortowanie
Źródło opisu
Księgozbiór
(525)
IBUK Libra
(78)
Forma i typ
Książki
(484)
E-booki
(78)
Czasopisma
(37)
Publikacje naukowe
(6)
Publikacje dydaktyczne
(4)
Publikacje fachowe
(2)
Rękopisy
(2)
Druki ulotne
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(468)
tylko na miejscu
(143)
wypożyczone
(7)
nieokreślona
(3)
Placówka
Wypożyczalnia Ogólna
(359)
Dla pracowników AWF
(94)
Czytelnia
(143)
Czytelnia - po rezerwacji
(25)
Autor
Woynarowska Barbara
(14)
Bronikowski Michał
(8)
Charzyńska-Gula Marianna
(7)
Nowocień Jerzy (1948- )
(7)
Abramowska Barbara Ewa
(5)
Fijałkowski Adam
(5)
Kierczak Urszula
(5)
Sieniek Czesław
(5)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(5)
Kaźmierczak Arkadiusz
(4)
Madalińska-Michalak Joanna
(4)
Maszczak Tadeusz
(4)
Skalski Dariusz (1960- )
(4)
Żukowska Zofia (1932-2012)
(4)
Białas Marcin
(3)
Bielski Janusz
(3)
Bochenek Marcin
(3)
Denek Kazimierz
(3)
Hinz Magdalena
(3)
Kalecińska Joanna
(3)
Kamińska Aleksandra
(3)
Kowalewski Marian
(3)
Kwiatkowska Anna M
(3)
Kwiatkowski Stefan Michał (1948- )
(3)
Makowiecka Karolina
(3)
Marć Małgorzata
(3)
Maszorek-Szymala Anna
(3)
Michalska Iwonna
(3)
Michalski Grzegorz
(3)
Muszkieta Radosław (1964- )
(3)
Nowak Paweł (kultura fizyczna)
(3)
Oleśniewicz Piotr
(3)
Roge-Wiśniewska Małgorzata (1974- )
(3)
Smulska Katarzyna
(3)
Suchodolski Bogdan (1903-1992)
(3)
Zuchora Krzysztof (1940- )
(3)
Śliwerski Bogusław
(3)
Żukowski Ryszard (1932-2017)
(3)
Antos Elżbieta
(2)
Bacia Ewa
(2)
Bartoszewski Jakub
(2)
Bałachowicz Józefa
(2)
Bieniek Mieczysław
(2)
Brzezińska Anna (1949- )
(2)
Cendrowski Zbigniew
(2)
Chmielecka Ewa
(2)
Dooley Jenny
(2)
Dziubiński Zbigniew (1952- )
(2)
Evans Virginia (1945- )
(2)
Frołowicz Tomasz
(2)
Gadzińska-Kryjak Anna
(2)
Goriszowski Włodzimierz (1928-2010)
(2)
Grabowski Henryk (1935- )
(2)
Gutkowska-Wyrzykowska Ewelina
(2)
Głowacz Arkadiusz
(2)
Hartley Susanne
(2)
Hądzelek Kajetan (1930- )
(2)
Izdebski Zbigniew (1956- )
(2)
Jabłońska Magdalena (pedagog specjalny)
(2)
Jakubowski Witold (1963- )
(2)
Jawień Bożena
(2)
Jaworski Zygmunt (1925- )
(2)
Jaślikowska-Sadowska Teresa
(2)
Kalina Roman Maciej
(2)
Kalinowska Anna
(2)
Kamińska Janina
(2)
Kierebińska Helena
(2)
Kobyłka Agata
(2)
Kostencka Alicja
(2)
Kowalska Jolanta (nauki kultury fizycznej)
(2)
Kraśniewski Andrzej
(2)
Kruk Wacław
(2)
Krzyżyk Danuta
(2)
Kubińska Zofia
(2)
Makowska Bożena
(2)
Mazur Sławomir
(2)
Mizia Tadeusz
(2)
Muszkieta Radosław
(2)
Nowakowska Halina (medycyna)
(2)
Nowakowska-Siuta Renata (1970- )
(2)
Nowocień Jerzy
(2)
Pankiewicz Urszula
(2)
Pelc Maria (ilustracja)
(2)
Piech Krzysztof
(2)
Pikuła Norbert (1975- )
(2)
Pomykało Wojciech (1931- )
(2)
Poznański Karol (1931-2022)
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Przanowska Małgorzata
(2)
Przewęda Ryszard (1926-2022)
(2)
Ropski Janusz
(2)
Saryusz-Wolski Tomasz
(2)
Skibska Joanna
(2)
Sokołowska Maria
(2)
Sygit Marian
(2)
Szewczyk Alicja (1963- )
(2)
Szymański Mirosław J. (1942- )
(2)
Sławiński Stanisław (1948- )
(2)
Tokarski Zbigniew (pedagog)
(2)
Uszyńska-Jarmoc Janina
(2)
Rok wydania
2020 - 2024
(68)
2010 - 2019
(270)
2000 - 2009
(145)
1990 - 1999
(48)
1980 - 1989
(11)
1970 - 1979
(28)
1960 - 1969
(11)
1950 - 1959
(5)
1940 - 1949
(3)
1920 - 1929
(2)
1910 - 1919
(3)
1900 - 1909
(7)
Okres powstania dzieła
2001-
(12)
1901-2000
(3)
1945-1989
(2)
Kraj wydania
Polska
(544)
nieznany (0ol)
(14)
Wielka Brytania
(11)
Stany Zjednoczone
(11)
Niemcy
(8)
Litwa
(7)
nieznany (1ol)
(1)
Belgia
(1)
Luksemburg
(1)
Łotwa
(1)
Portugalia
(1)
Rumunia
(1)
Szwajcaria
(1)
Kanada
(1)
Język
polski
(410)
nieznany (xxx)
(116)
angielski
(48)
niemiecki
(10)
litewski
(1)
Odbiorca
Szkoły podstawowe
(2)
Szkoły wyższe
(2)
Klasa 1.
(1)
Klasa 8.
(1)
Pielęgniarki i pielęgniarze
(1)
Temat
Edukacja
(208)
Pedagogika
(113)
Edukacja zdrowotna
(94)
Wychowanie fizyczne
(85)
Sport
(58)
Promocja zdrowia
(47)
Nauka
(38)
Kultura fizyczna
(35)
Nauczanie
(32)
Psychologia
(29)
Niepełnosprawni
(27)
Szkolnictwo wyższe
(27)
Medycyna
(23)
Zdrowie
(23)
Education
(22)
Socjologia
(22)
Nauczyciele
(21)
Edukacja
(20)
Prawo
(20)
Szkolnictwo
(20)
Turystyka
(19)
Wychowanie
(19)
Nauczyciel wychowania fizycznego
(17)
Edukacja fizyczna
(16)
Edukacja sportowa
(16)
Uniwersytety i uczelnie
(15)
Physical education
(14)
Aktywność fizyczna
(13)
Dydaktyka
(12)
Zdrowie publiczne
(12)
Dzieci
(11)
Komisja Edukacji Narodowej
(11)
Kształcenie
(11)
Polska
(11)
Rekreacja
(11)
Niepełnosprawni
(10)
Edukacja ekologiczna
(10)
Higiena
(10)
Kultura
(10)
Oświata
(10)
Edukacja olimpijska
(9)
Law
(9)
Pielęgniarstwo
(9)
Zarządzanie
(9)
Dzieci i młodzież
(8)
Filozofia
(8)
Nauczanie akademickie
(8)
Niepełnosprawni umysłowo
(8)
Osoby z niepełnosprawnością
(8)
Rehabilitacja
(8)
Sport szkolny
(8)
Uczniowie
(8)
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną
(7)
Historia
(7)
Nauczyciel
(7)
Nauki społeczne
(7)
Olimpizm
(7)
Pedagogika specjalna
(7)
Podstawa programowa
(7)
Uczenie się
(7)
Culture
(6)
Dziecko
(6)
Edukacja dla bezpieczeństwa
(6)
Edukacja wczesnoszkolna
(6)
Fair play
(6)
Fizjoterapia
(6)
Integracja szkolna
(6)
Internet w edukacji
(6)
Szkoła
(6)
Szkoły
(6)
Wychowanie dzieci
(6)
Bezpieczeństwo narodowe
(5)
Edukacja medialna
(5)
Edukacja międzykulturowa
(5)
Edukacja prozdrowotna
(5)
Ekologia
(5)
Kwalifikacje zawodowe
(5)
Nauczanie początkowe
(5)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(5)
Podręczniki akademickie
(5)
Prawa dziecka
(5)
Reforma szkolnictwa
(5)
Studenci
(5)
Kultura fizyczna
(4)
Pedagogika
(4)
Psychologia
(4)
Choroby
(4)
Cukrzyca
(4)
Cyfryzacja
(4)
Czas wolny od pracy
(4)
Edukacja i państwo
(4)
Edukacja online
(4)
Edukacja psychomotoryczna
(4)
Edukacja regionalna
(4)
Edukacja seksualna
(4)
Erasmus
(4)
Etyka sportu
(4)
Filozofia olimpizmu
(4)
Historia wychowania
(4)
Igrzyska olimpijskie
(4)
Temat: dzieło
Optional Protocol to the Convention on the Rights of the Child on a Communications Procedure
(1)
Optional Protocol to the Convention on the Rights of the Child on the Sale of Children, Child Prostitution and Child Pornography
(1)
Temat: czas
1901-
(8)
2001-
(3)
1801-
(2)
1901-2000
(1)
1945-
(1)
1989-2000
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Polska
(5)
Mazowsze (Polska ; region)
(1)
Piotrków Trybunalski
(1)
Singapur
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(17)
Praca doktorska
(9)
Poradniki
(7)
Dysertacja - streszczenie
(5)
Poradnik metodyczny
(5)
Prasa pedagogiczna
(5)
Monografia
(4)
Podręczniki
(4)
Podręczniki [Typ publikacji]
(4)
Podręczniki akademickie
(4)
Przewodniki
(4)
Czasopisma [Typ publikacji]
(3)
Czasopisma polskie
(3)
Poradniki [Typ publikacji]
(3)
Prace zebrane [Typ publikacji]
(3)
Informatory
(2)
Materiały konferencyjne
(2)
Podręcznik
(2)
Poradniki dla młodzieży
(2)
Poradniki dla nauczycieli
(2)
Wykłady [Typ publikacji]
(2)
Zjazdy [Typ publikacji]
(2)
Biografie [Typ publikacji]
(1)
Czasopisma medyczne
(1)
Informator
(1)
Konferencje
(1)
Monografie
(1)
Opracowanie
(1)
Poezja dziecięca polska
(1)
Prace doktorskie
(1)
Prace popularne [Typ publikacji]
(1)
Prasa sportowa
(1)
Programy nauczania dla szkół wyższych
(1)
Scenariusz zajęć
(1)
Słownik
(1)
Słowniki
(1)
Wyrażenia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(13)
Nauka i badania
(4)
Kultura fizyczna i sport
(3)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Psychologia
(1)
Religia i duchowość
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
603 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
OD REDAKCJI "Zaczęła się wprawdzie przed 30 laty, ale wiek XXI przynosi jej wyraźną intensyfikację i konkretyzację. Chodzi o debatę na temat znaczenia wiedzy dla gospodarki i życia społecznego. Debata jest tym bardziej potrzebna, że problem nie jest jednoznaczny, a rozmaite perspektywy badawcze i praktyczne, niekiedy bardzo różniące się między sobą, wzbogacają argumentację. Niniejszy zeszyt „Przeglądu Socjologicznego” poświęcamy zagadnieniu „społeczeństwa wiedzy” (knowledge-based society) w zróżnicowanym interdyscyplinarnie i analitycznie ujęciu".(fragment)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Twórcami najbardziej rozpowszechnionego w nauce pojęcia kultury politycznej są wybitni politolodzy amerykańscy Gabriel A Almond, G. Bingham Powell, Sidney Verba. Według definicji przez nich wprowadzonej, kultura polityczna to całość indywidualnych postaw i orientacji wobec polityki osób uczestniczących w określonym systemie politycznym. Autorzy tak rozumianego pojęcia kultury politycznej wyróżniają jej trzy aspekty czy też składniki: a) orientację (postawę) poznawczą (wiedza i poglądy dotyczące idei, instytucji i zjawisk politycznych); b) zaangażowanie emocjonalne (poczucie związków, zaangażowania lub wyobcowania); c) ocenianie (opinie i kryteria oceny całości systemu politycznego, zjawisk politycznych). Procesy liberalizacji i demokratyzacji systemów politycznych zachodzące na świecie od lat dwudziestych XIX w. objęły również w drugiej połowie tego stulecia ziemie polskie. W epoce zaborów została zapoczątkowana demokratyzacja kultury politycznej społeczeństwa polskiego, w tym także robotników. Przełomowe znaczenie w tym procesie miały lata rewolucji 1905–1907, które w literaturze przedmiotu zostały nazwane „kolebką współczesnej kultury politycznej naszego społeczeństwa”. Symptomy coraz szybciej postępującej demokratyzacji były także widoczne w życiu politycznym pozostałych zaborów. Pod wpływem fal rewolucyjnych napływających zza kordonu nastąpiło przyspieszenie i wzmożenie procesów demokratyzacji ustroju państwowego Austro-Węgier i społeczeństwa autonomicznej Galicji.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Czasopismo naukowe Nauki Przyrodnicze dedykowane jest młodym naukowcom. Znajdą Państwo w nim artykuły naukowe pisane językiem zrozumiałym dla niespecjalistów. Spis artykułów aktualnego numeru: 1.Cholinoesterazy jako wskaźniki wykorzystywane w monitoringu biologicznym narażenia na pestycydy. 2.Rozmieszczenie walorów przyrodniczych w gminach związanych terytorialnie z Polską częścią transgranicznego rezerwatu biosfery Polesie Zachodnie. 3.Migracja zwierzyny przez drogi publiczne na przykładzie Kampinoskiego i Wielkopolskiego Parku Narodowego Czasopismo widnieje w wykazie B listy czasopism punktowanych z notą 2 pkt. Lista wydawana jest przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od roku 1956. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m. in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Autorzy artykułów opublikowanych w numerze piszą m. in. o: kształceniu rozumienia tekstu pisanego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, edukacji włączającej uczniów z niepełnosprawnością, gotowości integracyjnej i aprobacie społecznej uczniów liceów, reintegracji społecznej osób bezdomnych, usamodzielnieniu niesprawnych intelektualnie wychowanków specjalnych ośrodków wychowawczych. W dziale „Materiały i sprawozdania z badań” znajdują się teksty poświęcone problemom, z jakimi zmagają się nauczyciele dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz funkcjonowaniu w społeczeństwie dzieci i osób dorosłych z niepełnosprawnościami.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
This issue of Sociological Review commemorates the 25th anniversary of the adoption by the UN General Assembly of The Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989. It should be recalled that the beginnings of children’s studies and the sociology of childhood coincided in time with the introduction of this treaty, which established international standards for children’s protection and development. The Convention aims at safeguarding the youngest society members from different forms of abuse, exploitation and violence, as well as at promoting their rights to a decent standard of living and to broad social participation. The authors of the articles presented herein, representing the current sociological attitude towards children and youth, follow these assumptions. The articles thus mirror some important attributes of contemporary children’s studies – its cognitive multidimensionality, differentiated quantitative and qualitative methodologies, the shift from “research on children” to “research with children”, scholars’ interest in the results of comparative studies (especially the results of natural sciences), and the concern about the practical implementation of research outcomes. The main topics tackled in this collection of texts are children’s poverty and social inequalities rooted in the first phase of their life cycle, suffering and various risks experienced by children and teenagers, framed in both the national and international contexts, as well as children’s quality of life, youngsters’ well-being, youth participation, civic engagement and the new concept of investing in children. Children, considered as equal social actors and citizens – although still most vulnerable to abuse, discrimination and social exclusion – are presented in the framework of their complicated networks of relationships with peers, adults, collectivities and societies, the welfare state, social policy institutions and other organizations, with the notion to important factors decisive for their present life and their future.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Numer specjalny Mobbing (bullying) z perspektywy teoretycznej i empirycznej [Special issue: Mobbing (bullying) from the theoretical and empirical perspective] Redaktor numeru [Issue editor]: Małgorzata Gamian-Wilk W numerze [Contents] Małgorzata Gamian-Wilk: Wstęp do numeru tematycznego Psychologii Społecznej Mobbing (bullying) z perspektywy teoretycznej i empirycznej [Preface to the special issue „Mobbing (bullying) from the theoretical and empirical perspective”], s. 242–243; Małgorzata Gamian-Wilk, Lidia Grzesiuk: Mobbing w miejscu pracy. Przegląd wyników badań związanych z przejawami mobbingu, genezą i konsekwencjami [Mobbing in the workplace: Review of studies on mobbing manifestations, origin and consequences], doi 10.7366/1896180020163801, s. 244–254; Maciej Macko: Epidemiologia zjawisk typu mobbing/bullying. Podstawowe problemy pomiaru i komunikowania wyników [Prevalence of rates of mobbing/bullying in Poland. Fundamental issues in measurement and dissemination of findings], 10.7366/1896180020163802, s. 255–266; Brita Bjørkel: Whistleblowing: Antecedents and consequences, 10.7366/1896180020163803, s. 267–283; Elżbieta Turska, Irena Pilch: Makiawelizm i kultura organizacji jako predyktory mobbingu w miejscu pracy [Machiavellianism and organizational culture predict workplace mobbing], 10.7366/1896180020163804, s. 284–296; Elżbieta Strutyńska: Nauczyciel w roli ofiary? O uwarunkowaniach mobbingu w środowisku szkolnym [Teacher as a victim? On the determinants of mobbing in school settings], 10.7366/1896180020163805, s. 297–309. Inne artykuły [Other articles] Dorota Kanafa-Chmielewska: Zaangażowanie społeczne z perspektywy psychologicznej [Psychological perspective on social involvement], 10.7366/1896180020163806, s. 310–320; Marcin Moroń: Rozumienie emocji a agresywność i wrogość. Mediacyjna rola empatii, aleksytymii i makiawelizmu [Emotion understanding, aggressiveness and hostility. Mediatory role of empathy, alexithymia and Machiavellianism], 10.7366/1896180020163807, s. 321–338. Metody [Methods] Małgorzata Chrupała-Pniak, Damian Grabowski: Skala motywacji zewnętrznej i wewnętrznej do pracy (WEIMS-PL). Wstępna charakterystyka psychometryczna polskiej wersji kwestionariusza Work Extrinsic and Inrinsic Motivation Scale [Work Extrinsic and Intrinsic Motivation Scale (WEIMS-PL). Psychometric description of the Polish version], 10.7366/1896180020163808, s. 339–355; Magdalena Żemojtel-Piotrowska, Jarosław Piotrowski, Tomasz Baran: Roszczeniowość psychologiczna i metoda jej pomiaru – polska adaptacja [Polish adaptation of Psychological Entitlement Scale (PES)], 10.7366/1896180020163809, s. 356–367. '
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Czasopismo z zakresu nauk prawnych. Wydawane od 1974 roku. Autorami tekstów są nie tylko wybitni naukowcy, ale również praktycy polscy i zagraniczni. Opisują i wyjaśniają problemy pojawiające się w prawie polskim i innych krajów, a także w prawie międzynarodowym. Zawiera artykuły w języku angielskim.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od roku 1956. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m. in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści. ******** Kwartalnik Pedagogiczny (The Pedagogical Quarterly) is a national quarterly published since 1956. The journal contains theoretical articles on broadly defined pedagogy and discusses the results of research on functioning of an individual in the society. The materials published in the quarterly relate to various sub-disciplines of pedagogy, among others pedeutology, andragogy, history of education, social pedagogy, didactics, psychology of education, philosophy of education, as well as aesthetic education. The authors of texts written in Polish or English are outstanding Polish and foreign specialists.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
„Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy” to pozycja obowiązkowa na półkach nauczycieli, wykładowców, lektorów, działaczy polonijnych, animatorów kultury, dziennikarzy, dyplomatów – jednym słowem wszystkich, którym prestiż języka polskiego w świecie leży na sercu i od których los i status języka polskiego na świecie zależy. Publikację stworzył zespół autorski w składzie: Władysław Miodunka, Jolanta Tambor, Aleksandra Achtelik, Romuald Cudak, Danuta Krzyżyk, Jan Mazur, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Kazimierz Ożóg, Adam Pawłowski, Dorota Praszałowicz, Anna Seretny, Roman Szul, Agnieszka Tambor, Tadeusz Zgółka (współpraca: Małgorzata Smereczniak, Karolina Graboń). Autorzy to jednocześnie zespół ekspertów powołany przez JM Rektora UŚ na mocy umowy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w styczniu 2017 roku w celu opracowaniu strategii nauczania i promocji języka polskiego w świecie, która miała uwzględniać: - nauczanie języka polskiego jako obcego we wszystkich grupach wiekowych, na wszystkich poziomach, zarówno w systemie oświaty i szkolnictwa wyższego, jak i w innych formach; - promocję języka polskiego w świecie, wraz ze wskazaniem priorytetowych kierunków geograficznych i obszarów merytorycznych oraz narzędzi promocji; - koordynację działań oraz określenie zadań poszczególnych instytucji; - wskazanie zakresu niezbędnych zmian legislacyjnych i sposobów finansowania. Prace nad strategią ukończono w lipcu 2017 roku, książka ukazuje się w lipcu 2018 roku. Odległość czasowa niezbyt wielka, ale brzemienna w wydarzenia. Przede wszystkim w październiku 2017 roku została powołana do życia Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, instytucja, która przejęła zadania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynrodowej, ale też kilku innych działów, wydziałów i departamentów resortowych. Przed publikacją autorzy starali się wprowadzić konieczne zmiany, uwzględniające nową sytuację, choć nie zawsze było to możliwe. Autorzy diagnozują aktualny stan nauczania i promocji języka polskiego w świecie i sugerują najlepsze sposoby rozwikłania problemów, podpowiadają najlepsze rozwiązania. Zdajemy sobie sprawę, że szybka realizacja niektórych proponowanych zmian nie jest możliwa, gdyż wymagałaby ogromnych zmian systemowych – są to jednak plany maksimum, które pokazują bolączki i rzeczy ważne dla nauczycieli, uczniów, studentów, rodziców dzieci polskiego pochodzenia i cudzoziemców z różnych powodów uczących się języka polskiego (np. migrantów, uchodźców, ale też reemigrantów, którzy wchodzą w polski system edukacyjny), ważne także dla miłośników polskiej literatury, polskiego teatru i polskiego kina, przebywających za granicą, gdzie dostęp do dóbr kultury bywa bardzo ograniczony; dla polskich turystów, podróżników, pasażerów, którzy próżno oczekują polskich zapowiedzi w samolotach, polskojęzycznej obsługi w pociągach czy polskich napisów na takich lotniskach. Fragmenty tej publikacji będą przydatne na specjalnościach glottodydaktycznych, na podyplomowych studiach kształcących przyszłych nauczycieli języka polskiego jako obcego. Powinni po nią sięgnąć nauczyciele i wykładowcy, ale też studenci. Inspirację z tego opracowania winni czerpać ci, od których pewne zmiany, decyzje, możliwości wcielenia w życie proponowanych rozwiązań zależą. Opracowanie pokazuje stan na przełomie lat 2017 i 2018 – stan, który systemowo wciąż jest taki sam. Daje podstawę do przemyślenia, wskazuje, co można naprawić szybko i łatwo, a co wymaga o wiele większego wysiłku. Chcemy zdecydowanie podkreślić – a to bardzo ważne – że opracowanie pokazuje też wszystkie dotychczasowe osiągnięcia, sukcesy i mocne strony polskiej edukacji glottodydaktycznej oraz promocji Polski i języka polskiego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Od Redakcji Prezentowany zeszyt Przeglądu Socjologicznego jest poświęcony różnym interpretacjom polskiej odmiany kapitalizmu. W szczególności interesuje nas zależność między gospodarką kapitalistyczną a przemianami ustrojowymi po 1989 roku. Jerzy Stachowiak analizuje oryginalną propozycję teoretyczną pod hasłem „nowego ducha kapitalizmu” autorstwa Luca Boltanskiego i Ève Chiapello. Krzysztof Jasiecki omawia różne praktyki współczesnego kapitalizmu jako tło transformacji. Z kolei Adam Mrozowicki pokazuje perspektywę krytyki rynku oraz społeczne nań reakcje. Autor zwraca uwagę na powszechność strategii indywidualistycznych i nowe przejawy reakcji zbiorowej w postaci związkowej lub narodowej. Natomiast Piotr Michoń analizuje ukierunkowanie polityki społecznej wobec dzieci na przygotowanie ich do dorosłego życia w warunkach konkurencji, czemu towarzyszy niedocenianie dzieciństwa jako samodzielnego etapu życia. Jednym z ważnych aspektów polskiego kapitalizmu jest tzw. szara strefa, tzn. funkcjonowanie przedsiębiorstw i zatrudnienia poza legalnymi formami. Przedstawione przez Annę Baczko-Dombi i Annę Gizę wyniki badań wskazują na społeczne ramy i skutki szarej strefy oraz na jej wewnętrzną strukturę i miejsce w porządku społecznym. W artykułach ukazujemy cechy charakterystyczne kapitalizmu nie tyle jako systemu gospodarczego, ile raczej jako skomplikowanego systemu społeczno- -kulturowego. Socjologiczne interpretacje są tu oczywiście cząstkowe, a debata nad nimi jest otwarta. W dziale „Wokół książek” publikujemy dwa zestawy tekstów: polemikę Bartosza Miki i Marty Bucholc, dotyczącą w dużej mierze koncepcji Maksa Webera i jej zastosowania w książce Marty Bucholc Konserwatywna utopia kapitalizmu, oraz eseje Aleksandra Manterysa i Juliusza Gardawskiego na temat pracy zbiorowej pod redakcją Marii Jarosz pt. Polska europejska czy narodowa? Tom dopełnia recenzja książki pod redakcją Kazimiery Wódz pt. Zapomniane miejsca, zapomniani ludzie, poświęconej przemianom kulturowym na Śląsku w związku ze znaczną dezindustralizacją i restrukturyzacją gospodarki tego regionu.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
OD REDAKCJI JAK KSZTAŁCIĆ SOCJOLOGÓW? Niniejszy zeszyt Przeglądu Socjologicznego jest poświęcony problemom dydaktycznym. Jakkolwiek dydaktyka dominuje w codziennej działalności nauczycieli akademickich, rzadko jest przedmiotem debaty ponadlokalnej (czyli dotyczącej bieżących spraw organizacyjnych), analizującej sens i charakter studiów socjologicznych. Jesteśmy w trakcie przemian szkolnictwa wyższego ze względu na nowe Ustawy oraz wdrażanie doświadczeń i ustaleń Unii Europejskiej (proces boloński, krajowe ramy kwalifikacyjne). Przemiany te są odpowiedzią na wyzwania współczesności. Są też przedmiotem dyskusji w środowisku socjologów, w ramach Konferencji Instytutów Socjologii, na konferencjach (m.in. w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej – listopad 2010) i na Zjeździe w Krakowie (wrzesień-2010). Takie właśnie są źródła prezentowanych tekstów.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Książka stanowi oryginalny wkład w refleksję nad polską pedagogiką filozoficzną, ze szczególnym uwzględnieniem dzieła Tadeusza Kotarbińskiego. Autorzy badają zagadnienia dotyczące kształtującego wpływu przeszłości, ale przede wszystkim koncentrują się wokół wciąż aktualnych problemów współczesnej edukacji, pytając o etyczność jednostki ludzkiej w świecie, który próbuje nas zwolnić z myślenia, w którym – cytując Herberta – „wybuchła epidemia instynktu samozachowawczego”. W ich rozważaniach powraca również kwestia roli, jaką może odegrać nauczyciel – spolegliwy opiekun – w tej edukacyjnej rzeczywistości, stawiającej nowe wyzwania i – pilniej niż kiedykolwiek – wymagającej od nas odpowiedzi na pytanie o kształt świata i nasze w nim miejsce. The book discusses Polish philosophical pedagogy against the European background. It examines the work of Tadeusz Kotarbiński and the figure of a docile tutor. The publication concentrates not only on examining the past, but also on diagnosing the present state of Polish philosophical pedagogy and its formative influence on contemporary education. It also looks into the future in order to make possible prognoses.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Zamieszczone w zeszycie artykuły, które są efektem prac naukowych prowadzonych w ramach badań podstawowych i wdrożeniowych w różnych ośrodkach akademickich, zawierają wiele ciekawych poznawczo oraz aplikacyjnie informacji. W zgromadzonych tu publikacjach Czytelnik może znaleźć sporo oryginalnych ujęć teoretycznych dotyczących prawnych aspektów promocji zatrudnienia osób bezrobotnych, metod poradnictwa zawodowego i pośrednictwa pracy, zasad i przepisów prawnych ochrony własności intelektualnej oraz kierunków rozwoju edukacji w zakresie ergonomii i ochrony środowiska w sektorze turystycznym i energetycznym. Głównym celem tej publikacji jest zebranie wybranych, ważniejszych elementów, które decydują o efektywnym i kreatywnym zarządzaniu zasobami materialnymi i niematerialnymi w przedsiębiorstwie. Zeszyt ten może posłużyć jako skrótowy, lecz pełen wnikliwych spostrzeżeń podręcznik i przewodnik po zagadnieniach produktywności, ergonomii oraz ochrony pracy. Problematyka zawarta w artykułach ergonomicznych została zaprezentowana na II Międzynarodowym Kongresie Ergonomii w Poznaniu w 2015 roku, zorganizowanym przez Polskie Towarzystwo Ergonomiczne i Politechnikę Poznańską. Teksty te są rezultatem prac naukowych prowadzonych w ramach badań podstawowych i wdrożeniowych, jak również stanowią pokłosie ożywionej dyskusji odbywającej się w trakcie obrad Kongresu, prezentując wiele interesujących informacji. (...)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
„Ekonometria” (w wersji angielskojęzycznej „Econometrics”), które ukazuje się nie-przerwanie od roku 1998. Do 2011 roku czasopismo było publikowane w serii Prac Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu pod nazwą Ekonometria. Zastosowania metod ilościowych. Od roku 2009 artykuły naukowe gromadzone są w czterech rocznych seriach, co umożliwiło wprowadzenie systematycznego, kwartalnego cyklu wydawniczego. Od roku 2011 dwa numery wydawane są w języku polskim, a dwa kolejne – w języku angielskim. Wśród autorów publikacji znajdują się zarówno naukowcy z polskich ośrodków akademickich, jak i wielu uczonych reprezentujących uczelnie zagraniczne. Również w skład Rady Naukowej naszego czasopisma wchodzą profesorowie afiliowani w instytucjach zagranicznych. Grono recenzentów czasopisma tworzą wybitni naukowcy – zarówno polscy, jak i zagra-niczni. Wysoki poziom naukowy prac, zaufanie autorów i wnikliwe uwagi recenzentów pozwalają na publikowanie wartościowych artykułów naukowych i rozpowszechnianie osiągnięć naukowych nie tylko w kraju, ale na całym świecie. Tematyka prac zakwalifikowanych do druku po pozytywnej recenzji uwzględnia zarówno teoretyczne, jak i aplikacyjne aspekty metod ekonometrii, statystyki i ma¬tematyki. Obszar aplikacji metod ekonometrii, statystyki i matematyki obejmuje szeroko rozumianą problematykę ekonomiczną, w tym makro- i mikroekonomiczne analizy statystyczno-ekonometryczne, analizę i modelowanie danych rynkowych, inwestycji kapitałowych oraz ubezpieczeń. Analizy społeczne i demograficzne do¬tyczą problemów edukacji, rynku pracy i bezrobocia, ubóstwa itp. Wiele opracowań ma charakter cykliczny – publikowane artykuły referują wyniki długoterminowych badań, zawierają także dyskusję z recenzentami wcześniejszych prac. To umożliwia śledzenie stopnia zaawansowania badań naukowych, dzięki czemu publikacje ukazujące się w czasopiśmie są inspiracją do podejmowania nowych wyzwań badawczych. „Ekonometria” stale uzyskuje bardzo wysoką ocenę Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, co przejawia się wysoką punktacją. Według bieżącej listy punktacyjnej periodyk otrzymał 14 punktów. Sukces ten zawdzięczamy autorom, przekazującym do recenzji artykuły o bogatych walorach naukowych, oraz recenzentom, którzy szczegółowo oceniają każdą z prac, podpowiadając ich twórcom sposób po¬prawy jakości tekstu. Również stałość składu Komitetu Redakcyjnego oraz sukcesywne poszerzanie Rady Naukowej czasopisma powodują ciągły i stabilny wzrost oceny „Ekonometrii”.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Cieszyński Almanach Pedagogiczny jest periodykiem o tematyce ogólnopedagogicznej, otwartym na szeroko rozumianą współpracę. Powstał z inicjatywy Dyrekcji Instytut Nauk o Edukacji Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Uniwersytet Śląski. Tom IV Almanachu na temat Nauczyciel wartością w edukacji. W części recenzje omówiono publikację Elżbiety Marek Koncepcje kształcenia dzieci i nauczycieli w twórczości Ryszrda Więckowskiego (Piotrków Trybunalski 2013). Całość zamyka Kronika, w której podano wybrane osiągnięcia z pracy Instytutu. Almanach (Tom IV) jest skierowany do teoretyków i praktyków historii wychowania i nauczania, pedagogów, nauczycieli, studentów pedagogiki, historii, wiedzy o kulturze i osób zainteresowanych problematyką pedagogiczną.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienie wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Od redakcji Drugi zeszyt tegorocznego numeru „Zagadnień Rodzajów Literackich“ ma układ tematyczny — składają się nań artykuły dotyczące wielorakich procesów konwergencyjnych zachodzących zarówno w samej literaturze, jak i w relacji z nią. Głównym przedmiotem refleksji nad przestrzeniami tekstów pragniemy uczynić często stosowane we współczesnym dyskursie naukowym pojęcie konwergencji. Wykorzystuje się je obecnie w różnych dziedzinach, od badań matematyczno-przyrodniczych, przez językoznawcze, politologiczne, socjologiczne, po studia z zakresu nowych mediów, komunikacji i antropologii kulturowej. Na ile rzeczywiście dochodzi do nakładania się i przenikania procesów kulturowych i jak bardzo — jeśli w ogóle — zjawisko to ma wpływ na stan literatury oraz jej teorii? Bieżącemu numerowi ZRL przyświeca cel analitycznego przyjrzenia się w perspektywie badań literackich pewnym mechanizmom i ich efektom charakterystycznym dla czasów digitalizacji kultury, gwałtownego rozwoju technologii użytkowej i idącej za tym hipotetycznej homogenizacji kultury. Proponowane czytelnikowi artykuły skupiają się na różnorodnych problemach, częstokroć prezentując odmienne stanowiska badawcze do wyjściowego zagadnienia. Dostrzeżenie nieoczywistości i zróżnicowania procesów konwergencyjnych łączy się w niniejszym tomie z próbą sprostania płynności oraz wieloaspektowości konwergencji, która z założenia wprowadza intermodalność, interdyscyplinarność i wielojęzykowość w to, co tekstowe. Autorzy studiów tu zawartych stawiają pytania między innymi o status poetyki w dobie konwergencji i wpływ procesów związanych z digitalizacją na struktury i cechy gatunkowe czy dyskursywne, podejmują namysł nad problemem ontologii dzieła hybrydycznego, szukają przykładów konwergencji w poezji konkretnej, e-poezji, liberaturze, tekstach logowizualnych, blogach okołoliterackich, serwisach społecznościowych, historiografii czy mieście — rozumianym jako przestrzeń tekstów/tekst. Przenikanie się dziedzin widać także w doborze narzędzi i metodologii naukowych — pragmalingwistyka sąsiaduje z klasyczną genologią, antropologia z pedagogiką, a teorie literatury z komparatystyką i badaniami nad nowymi mediami. Liczymy, że rozpiętość tematyczna w połączeniu z rozmaitością perspektyw badawczych uczyni ten zeszyt „Zagadnień Rodzajów Literackich“ ważnym i ciekawym w lekturze (wielo)głosem w coraz wyraźniej zaznaczającym swoje miejsce w humanistyce XXI wieku dyskursie okołokonwergencyjnym.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej