Form of Work
Książki
(362)
Czasopisma
(47)
E-booki
(5)
IBUK Libra
(5)
Publikacje naukowe
(1)
Status
available
(446)
only on-site
(140)
unavailable
(5)
unknown
(1)
Branch
Wypożyczalnia Ogólna
(242)
Dla pracowników AWF
(174)
Czytelnia
(140)
Czytelnia - po rezerwacji
(36)
Author
Dziubiński Zbigniew (1952- )
(24)
Kosiewicz Jerzy (1949- )
(15)
Umiastowska Danuta
(13)
Krawczyk Zbigniew (1930- )
(12)
Kosiewicz Jerzy
(10)
Demel Maciej
(7)
Kozłowski Waldemar Antoni
(7)
Lenartowicz Michał (wychowanie fizyczne)
(7)
Cynarski Wojciech Jan (1965- )
(6)
Jankowski Krzysztof W
(6)
Małolepszy Eligiusz (1963- )
(6)
Nowocień Jerzy (1948- )
(6)
Obodyński Kazimierz
(6)
Zuchora Krzysztof (1940- )
(6)
Krawczyk Zbigniew
(5)
Wachowski Eugeniusz
(5)
Wryk Ryszard (1951- )
(5)
Drozdowski Sławomir
(4)
Hądzelek Kajetan (1930- )
(4)
Jaczynowski Lech (1946- )
(4)
Nowak Leonard
(4)
Osiński Wiesław
(4)
Ponczek Mirosław (1947-2014)
(4)
Szymański Leonard
(4)
Urban Renata
(4)
Żukowska Zofia (1932-2012)
(4)
Drozdek-Małolepsza Teresa
(3)
Grabowski Henryk
(3)
Halemba Piotr
(3)
Jasny Michał (1986- )
(3)
Jurek Tomasz (1958- )
(3)
Maszczak Tadeusz
(3)
Ordyłowski Marek
(3)
Pawłucki Andrzej (1948- )
(3)
Ryba Bogusław
(3)
Wojtkowiak Tadeusz
(3)
Wroczyński Ryszard
(3)
Zaborniak Stanisław
(3)
Boichanka Siergiej
(2)
Bronikowski Michał
(2)
Bukowiec Marian
(2)
Cięszczyk Paweł
(2)
Czajkowski Zbigniew (1921- )
(2)
Czechowski Marcin
(2)
Demel Maciej (1923-2017)
(2)
Dudek Dobiesław
(2)
Dworak Lechosław B
(2)
Dziubiński Zbigniew
(2)
Dąbrowski Andrzej (wychowanie fizyczne)
(2)
Eider Jerzy
(2)
Fujimoto Kazunobu
(2)
Hanusz Halina
(2)
Iskra Janusz (1959- )
(2)
Kołodziej Maria
(2)
Król Paweł
(2)
Kwieciński Janusz
(2)
Lipoński Wojciech
(2)
Mieczkowski Tadeusz
(2)
Muszkieta Radosław
(2)
Nowak Leonard (1948- )
(2)
Organista Natalia
(2)
Piątkowska Monika
(2)
Rejman Aneta
(2)
Siwiński Wiesław
(2)
Skowroński Waldemar
(2)
Stokłosa Magdalena
(2)
Szafkowska Irena
(2)
Szczegielniak Jan
(2)
Tomczak Maciej
(2)
Wilk Sławomir
(2)
Wohl Andrzej (1911-1998)
(2)
Wolańska Teresa
(2)
Wroczyński Ryszard (1909-1987)
(2)
Wójcik Aleksandra (1987- )
(2)
Zaborniak Stanisław (1947- )
(2)
Zowisło Maria
(2)
Zuchora Krzysztof
(2)
Żukowska Zofia
(2)
Żukowski Ryszard
(2)
Żyśko Jolanta
(2)
Adamczyk Jakub Grzegorz (1979- )
(1)
Ambroży Agnieszka
(1)
Ambroży Dorota
(1)
Andrews David L
(1)
Andrzejewski Bolesław (1946- )
(1)
Babut Roman
(1)
Baecker Marcin
(1)
Bahrynowska-Fic Jadwiga
(1)
Bakota Daniel
(1)
Bany Paweł
(1)
Barabasz Zbigniew
(1)
Barth Grzegorz (1975- )
(1)
Bartík Pavol (1959- )
(1)
Barwińska-Szczutkowska Gabriela
(1)
Bergier Barbara
(1)
Bergier Józef
(1)
Bielec Grzegorz
(1)
Biliński Bronisław
(1)
Biliński Jerzy
(1)
Bilska Maria
(1)
Year
2020 - 2021
(17)
2010 - 2019
(122)
2000 - 2009
(146)
1990 - 1999
(53)
1980 - 1989
(30)
1970 - 1979
(28)
1960 - 1969
(8)
1950 - 1959
(6)
1940 - 1949
(1)
1930 - 1939
(1)
1900 - 1909
(2)
Time Period of Creation
2001-
(1)
Country
Poland
(373)
unknown (0ol)
(12)
Germany
(6)
United States
(5)
unknown (1ol)
(4)
Austria
(2)
Japan
(2)
unknown (plr)
(2)
unknown (aur)
(1)
Belgium
(1)
Finland
(1)
Italy
(1)
Serbia
(1)
Russia (Federation)
(1)
Slovakia
(1)
United Kingdom
(1)
Language
Polish
(197)
unknown (xxx)
(160)
English
(25)
German
(7)
Italian
(1)
Russian
(1)
Serbian
(1)
Subject
Akademicki Związek Sportowy
(4)
Wychowanie fizyczne
(4)
Sport
(3)
Pierre de Coubertin
(2)
Piłsudski, Józef
(2)
Edukacja zdrowotna
(1)
Freyer, Alfred
(1)
Freyer, Bronisław
(1)
Koszykówka
(1)
Niepełnosprawni
(1)
Obodyński, Kazimierz
(1)
Ponczek, Mirosław
(1)
Sport dla dzieci niepełnosprawnych
(1)
Zrzeszenie Ludowe Zespoły Sportowe
(1)
Subject: time
1901-
(14)
2001-0
(6)
1801-
(4)
1989-
(3)
2001-
(3)
Subject: place
Chełm (woj. lubelskie)
(1)
Katowice (woj. śląskie)
(1)
Podlasie (region)
(1)
Rzeszów (woj. podkarpackie ; okręg)
(1)
Śląsk
(1)
Genre/Form
Praca doktorska
(26)
Materiały konferencyjne
(7)
Podręczniki akademickie
(5)
Monografie
(3)
Monografia
(2)
Biografie
(1)
Encyklopedia
(1)
Księgi pamiątkowe
(1)
Podręcznik akademicki
(1)
Podręczniki
(1)
Słowniki
(1)
Domain
Kultura fizyczna i sport
(1)
414 results Filter
Book
In basket
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Dla pracowników AWF
There are copies available to loan: sygn. II.46831 (1 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. A.34278 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Ogólna
There are copies available to loan: sygn. A.30022, A.29534 (2 egz.)
Dla pracowników AWF
There are copies available to loan: sygn. II.46167 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Dla pracowników AWF
There are copies available to loan: sygn. II.47010 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Ogólna
There are copies available to loan: sygn. A.52860, A.50126 (2 egz.)
Dla pracowników AWF
There are copies available to loan: sygn. II.49557 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Dla pracowników AWF
There are copies available to loan: sygn. II.48544 (1 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. A.39702 (1 egz.)
E-book
In basket
Książka składa się z czterech części, ułożonych w logiczną całość, a mianowicie od rozważań na najwyższym szczeblu teoretycznej ogólności, rozważań filozoficznych i teologicznych, poprzez nauczanie społeczne Kościoła na temat kultury fizycznej oraz w sposób celowy wyodrębnione w jedną z części nauczanie Jana Pawła II, do postaw Kościoła katolickiego, na które składa się zarówno wiedza i stosunek emocjonalny hierarchii Kościoła do kultury fizycznej jak i praktyczne działania organizacyjne w dziedzinie kultury fizycznej. W pierwszej części zatytułowanej Kultura fizyczna w świetle filozofii i teologii zostało omówionych pięć zagadnień. Pierwsze z nich zostało poświęcone filozoficznym i teologicznym podstawom kultury fizycznej. Podstawy te zostały zarysowane w sposób chronologiczny na podstawie dorobku takich autorytetów chrześcijańskich jak Aureliusz Augustyn, Tomasz z Akwinu, J. Maritain, E. Gilson, E. Mounier oraz P. Teilhard de Chardin. Drugie dotyczy kwestii kultury fizycznej omawianej przez pryzmat archetypu chrześcijańskiego, innymi słowy, przez pryzmat chrześcijańskiej symboliki. Tutaj zostały przedstawione fundamentalne kwestie kultury fizycznej poprzez odwołanie się do pewnych wzorów, modeli chrześcijańskich, historycznie oddalonych w czasie, ale w porządku teologicznym aktualnych i mających zastosowanie w wyjaśnianiu współczesności. Trzecie poświęcone jest kwestiom etycznym rozpatrywanym w kontekście sportu. Tutaj zostały omówione zagadnienia szczegółowe z wykorzystaniem podziałów i charakterystycznej dla etyki terminologii. Zwrócono uwagę na potrzebę etyki w sporcie, omówiono rozumienie i przedmiot etyki sportu, czym jest moralna powinność, jaką rolę odgrywa sumienie, aby skoncentrować swą uwagę na metafizyce moralności w sporcie. Czwarte zagadnienie dotyczy kwestii zapomnianych już chyba w naukach społecznych o kulturze fizycznej, a mianowicie kwestii aretologicznych. Aretologia jest nauką o cnotach, którą z tak wielkim powodzeniem rozwijali nasi wielcy nauczyciele okresu starożytności greckiej, tacy jak Sokrates, Platon, Arystoteles, ale także w okresie średniowiecza Tomasz z Akwinu. To oni wypracowali zestaw cnót kardynalnych, które w życiu każdego człowieka, w tym także sportowca, winny być drogowskazami. Do nich z pewnością należą roztropność, sprawiedliwość, umiarkowanie i męstwo. Rozważania kończą się próbą odpowiedzi na pytanie, czy sport potrzebuje aretologii? Piąte zagadnienie poświęcone jest omówieniu i ukazaniu sportu w świetle dwóch wielkich prądów myślowych w kulturze europejskiej, a mianowicie humanizmu antyteistycznego oraz humanizmu katolickiego. Okazuje się, że wymienione prądy, nie wnikając w uzasadnienia szczegółowe i analizując je pod kątem kultury fizycznej, nie są wobec siebie antynomiczne, ale w jakimś sensie komplementarne. Przynajmniej jeśli chodzi o warstwę argumentacyjną w wymiarze racjonalnym i ograniczoną do świata doczesnego. Argumentacja teologiczna nie ma charakteru opozycyjnego, ale wzmacniający i obudowujący kulturę fizyczną dodatkowymi wartościami, które ją wspierają i nobilitują. W części drugiej zatytułowanej Kultura fizyczna a społeczne nauczanie Kościoła pomieszczone zostały trzy zagadnienia. Pierwsze z nich dotyczy wyjaśnienia inspiracji biblijnych dla kultury fizycznej. Przedstawione zostały zapisy biblijne, interpretowane w duchu soborowym, które odnoszą się do podstawowych wartości kultury fizycznej. Ukazana została wartość ciała w kontekście kreacjonizmu bożego, w swej funkcji znakowej, a także w kontekście metafor św. Pawła. Drugie zagadnienie poświęcone zostało przedstawieniu poglądów papieży na kulturę fizyczną od Piusa X, poprzez Piusa XI, Piusa XII, Jana XXIII, Sobór Watykański II do Pawła VI. Ukazana w ten sposób została ewolucja poglądów papieży oraz Soboru względem kultury fizycznej. Nie tyle chodzi o zmianę stanowiska, bowiem zapoczątkowana przez Piusa X linia argumentacyjna, odwołująca się do zapisów Pisma świętego i nauki Doktorów Kościoła, pozostawała bez zmiany, ile raczej potwierdzanie przez kolejnych papieży wypracowanego, pozytywnego stanowiska wo (...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Temat: Sport
Pełny obraz dziejów światowego sportu! Fascynująca publikacja obejmująca dzieje sportu, wychowania fizycznego, turystyki i rekreacji, od starożytności, przez średniowiecze, epokę odrodzenia, oświecenie, wiek XIX, do aktualnych wydarzeń sportowych z pierwszej dekady XXI wieku. Opowieści o grach sportowych starożytnego Bliskiego Wschodu, starogreckich igrzyskach olimpijskich, wpływie ludów stepowych na rozwój sportu europejskiego, średniowiecznych grach piłkarskich czy powstaniu nowożytnego ruchu olimpijskiego są tylko niektórymi z przytoczonych przez Autora. Jest to historia żywa, pełna epizodów, przybliżająca najbardziej odległe dyscypliny sportowe, ale niepomijająca także współczesnych problemów i zagadnień związanych ze sportem, jak doping, korupcja, igrzyska paraolimpijskie czy fenomen biegającego na protezach Oscara Pistoriusa. Treść książki urozmaicają barwne anegdoty, interesujące ilustracje oraz aneks z zestawieniami różnych zawodów sportowych.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Temat: Politologia
Celem tej książki jest przybliżenie relacji między sportem i pedagogiką, a dokładniej ukazanie związków nauk o sporcie z naukami o wychowaniu. Przedstawia ona panoramę pojęć, problemy występujące w teorii i praktyce, a także perspektywy badań pedagogicznych w sporcie. Została napisana z myślą o potrzebach środowisk akademickich, które w swych zadaniach ustawowych mają kształcenie studentów w zakresie organizacji i funkcjonowania sportu we współczesnej cywilizacji i kulturze. Uczelnie obowiązek kształcenia studentów łączą z badaniami naukowymi prowadzonymi na rzecz sportu jako zjawiska społecznego i kulturowego. Sport nowożytny mający ponad stupięćdziesięcioletnią tradycję jest współcześnie dynamiczną formą życia społecznego. Wymaga przez to ciągłej uwagi środowiska naukowego oraz permanentnego doskonalenia własnych instytucji. (…) W książce zaprezentowano genezę i historyczny rozwój nauk o kulturze fizycznej. Przeprowadzono opis i przegląd zdarzeń, faktów budujących wiedzę na temat wychowania fizycznego. To ono było inspiracją i dało początek rozwoju pedagogiki sportu. Ukazano rozwój nauk o kulturze fizycznej na tle dynamicznie rozwijającego się sportu na przełomie XX i XXI wieku. Przedstawiono rozwój nauki o sporcie oraz sposoby utrwalania jej pozycji w systemie nauk. Książka jest próbą ukazania nowych przestrzeni badań pedagogicznych w sporcie. Wskazuje nowe kierunki myślenia pedagogicznego w sporcie i o sporcie, ukazuje rolę sportu jako środka wychowania dla przyszłości. W rzeczywistości współczesnej sport zdecydowanie zdominował aktywność fizyczną na tyle, że nauka o nim wyodrębniła się jako subdyscyplina w naukach o kulturze fizycznej. Wszelkie wytwory badawcze i praktyczne działania, w tym technologia treningu sportowego mieszczą się w empirycznej pedagogice sportu. Jest ona uszczegółowieniem ogólnej teorii pedagogicznej, jej założeń, prawidłowości i globalnych praw wraz z mechanizmami usytuowanymi w sporcie. Trening sportowca jest procesem pedagogicznym, obejmuje sferę dydaktyczną i wychowawczą. Dlatego istnieje potrzeba utrwalania dorobku pedagogiki sportu w zakresie nauk o kulturze fizycznej i praktyce sportowej. Obejmuje ona genezę i rozwój pedagogiki sportu w Polsce. Ukazuje przeobrażenia współczesnego sportu i rolę współzawodnictwa we współczesnej kulturze. Prezentuje zasady i metody edukacyjne w treningu sportowym oraz sylwetkę trenera jako jego organizatora. Kładzie akcent na takie kształtowanie postaw wobec sportu, aby służył on celom ogólnowychowawczym. W procesie tym istotną rolę odgrywa olimpizm jako źródło wartości uniwersalnych. Myślenie pedagogiczne w sporcie powinno być ukierunkowane na kształtowanie zdolności rozumienia i refleksyjnego traktowania sensu sportu jako fenomenu cywilizacyjnego wpływającego na obraz współczesnego świata.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Temat: Sport
Specyfika wychowania fizycznego jest jedną z istotnych determinant trudności, których mogą doświadczać nauczyciele w procesie wychowania i kształcenia. Rzeczywista realizacja celów wychowawczych i dydaktycznych w warunkach zajęć nacechowanych dużą dynamiką w interakcji, niekiedy z trudniejszymi warunkami bazowymi, stanowi swoiste wyzwanie. Stąd istotnym czynnikiem wspomagającym jakość pracy jest przygotowanie merytoryczne nauczyciela, zarówno od strony teoretycznej jak i praktycznej, w połączeniu z nieustającym w tym zakresie doskonaleniem. Monografia wychodzi naprzeciw potrzebom rozwijania własnego warsztatu pracy w zawodzie nauczyciela.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Temat: Sport
Książka ta poświęcona jest problematyce nierówności społecznych i ich ekspresji w dziedzinie kultury określanej mianem kultury fizycznej. Proponuję w niej – nowe w naukach o kulturze fizycznej w Polsce, choć na świecie obecne od wielu lat – spojrzenie na społeczne zróżnicowanie socjalizacji do sportu, uczestnictwa w sporcie i rekreacji ruchowej oraz konsumpcji sportowej (jako form uczestnictwa w kulturze) z perspektywy klasowej teorii społecznej francuskiego socjologa Pierre’a Bourdieu. Badania empiryczne i analizy teoretyczne przeprowadzone w ramach projektu badawczego, którego efektem jest niniejsza publikacja, stanowiły więc próbę testowania teorii Bourdieu w dziedzinie sportu i rekreacji ruchowej we współczesnym społeczeństwie polskim oraz sprawdzenia wyróżniającego (w terminologii Bourdieu – dystynktywnego) potencjału tych praktyk społecznych. Tego typu badania nie były dotychczas w Polsce realizowane na szerszą skalę ani w naukach o kulturze fizycznej, ani w obrębie socjologii, która nadal w niewielkim stopniu jest zainteresowana problematyką sportu i rekreacji ruchowej. W latach poprzedzających przemianę ustrojową z roku 1989 w polskich zorientowanych społecznie naukach o kulturze fizycznej kategoria klasy społecznej była silnie eksploatowana z perspektywy marksistowskiej. W latach późniejszych spowodowało to ideową negację tej kategorii analitycznej i czasowe odwrócenie się od niej badaczy. Efektem dominacji jednego paradygmatu klasowego oraz późniejszego ogólnego odwrotu od tej kategorii analitycznej było między innymi swoiste przeoczenie klasowej koncepcji teoretycznej Bourdieu rozwijanej przez niego w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Tymczasem na świecie była ona i jest chętnie (choć nie bezkrytycznie) wykorzystywana w społecznych badaniach sportu, rekreacji ruchowej i wychowania fizycznego. W tej pracy unikam przywoływania zideologizowanych marksistowskich pojęć sportu robotniczego i masowego, obecnych w naukach o kulturze fizycznej w okresie PRL-u, mając oczywiście świadomość ich historycznego miejsca w dorobku tej dyscypliny naukowej, przede wszystkim po to, aby nie wikłać teorii Bourdieu w dyskurs ideologiczny, a jednocześnie umożliwić jak najświeższe spojrzenie na jego koncepcję klasowego zróżnicowania społecznego. Współcześnie kategoria klasy społecznej jest nadal obecna w naukach o kulturze fizycznej i poza nimi, choć zmieniają się sposoby jej interpretowania, o czym piszę szerzej w rozdziale 1.7. Problematyka klasowa pojawia się także w większości współczesnych książek i podręczników socjologii sportu i kultury fizycznej. Jednym z głównych zagadnień analizowanych w tej pracy jest proces rodzinnej transmisji kultury fizycznej i przekazu kapitału kulturowego (w formie kapitału kultury fizycznej – czyli między innymi gustów dotyczących sportu i rekreacji ruchowej w zakresie uczestnictwa i konsumpcji sportowej) przez rodziców dzieciom oraz klasowych uwarunkowań tych procesów. Problem ten wiąże się ściśle z moimi dotychczasowymi zainteresowaniami badawczymi, czyli między innymi problematyką socjalizacji do sportu i kultury fizycznej rodziny. W badaniach empirycznych skupiłem się na sporcie i rekreacji ruchowej. Nie wkraczałem w istotną i także poruszaną w pracach Bourdieu problematykę ciała, cielesności czy dbałości o higienę i urodę, które również zajmują ważne miejsce w naukach o kulturze fizycznej. Była to świadoma decyzja związana z założeniem teoretycznym i metodologicznym ograniczenia liczby praktyk kulturowych na rzecz ich bardziej szczegółowej analizy. W badaniach skupiłem się więc na poszukiwaniu sposobów rozumienia i sensu nadawanego przez respondentów praktykom sportowo-rekreacyjnym poprzez jakościowe wywiady pogłębione, a także – przy zachowaniu zakresu problematyki – na rozszerzeniu zakresu wnioskowania poprzez przeprowadzenie reprezentatywnych badań ogólnopolskich. Chciałem dowiedzieć się, czy we współczesnym społeczeństwie polskim dostrzega się znaczenie sportu i rekreacji ruchowej jako potencjalnego lub realnego wskaźnika s (...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again