Sortowanie
Źródło opisu
Księgozbiór
(1332)
IBUK Libra
(64)
Forma i typ
Książki
(1312)
E-booki
(64)
Czasopisma
(19)
Druki ulotne
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(1658)
tylko na miejscu
(409)
wypożyczone
(27)
nieokreślona
(4)
Placówka
Wypożyczalnia Ogólna
(776)
Dla pracowników AWF
(903)
Czytelnia
(409)
Czytelnia - po rezerwacji
(10)
Autor
Drozdowski Zbigniew
(14)
Halemba Piotr
(11)
Janusz Antoni
(11)
Jarosińska Aniela
(11)
Bondarowicz Marian
(10)
Nowocień Jerzy
(10)
Staniszewski Tadeusz
(10)
Szot Zbigniew
(9)
Czabański Bogdan
(8)
Dybińska Ewa
(8)
Kolarczyk Ewa
(8)
Krawczyk Zbigniew
(8)
Nawara Henryk
(8)
Pawlikowska-Piechotka Anna
(8)
Rosławski Adam
(8)
Stawczyk Zdobysław
(8)
Stupnicki Romuald
(8)
Szczerbiński Marek
(8)
Bosiacki Stefan
(7)
Matyja Małgorzata (medycyna)
(7)
Matynia Jerzy
(7)
Mynarski Władysław
(7)
Trzcińska Dorota
(7)
Zatoń Krystyna
(7)
Bronikowski Michał
(6)
Cichalewska Alicja
(6)
Dobosz Janusz
(6)
Hądzelek Kajetan
(6)
Ignasiak Zofia (1947- )
(6)
Olszewska Elżbieta
(6)
Opara Józef
(6)
Popiel Maciej
(6)
Przewęda Ryszard
(6)
Ryguła Igor
(6)
Sankowski Tadeusz
(6)
Urban Renata
(6)
Barinow-Wojewódzki Aleksander
(5)
Burdukiewicz Anna
(5)
Buśko Krzysztof
(5)
Błacha Ryszard
(5)
Charzewski Janusz
(5)
Gabryś Tomasz
(5)
Iskra Janusz
(5)
Jankowski Krzysztof W
(5)
Jóźwiak Aleksandra
(5)
Krasicki Szymon
(5)
Malewski Krzysztof
(5)
Maszczak Tadeusz
(5)
Mazur Andrzej
(5)
Mazur Sławomir
(5)
Mrozowicz Kazimierz
(5)
Nowak Leonard (1948- )
(5)
Nowak Zbigniew
(5)
Pacelt Barbara
(5)
Perkowski Krzysztof
(5)
Raczek Joachim
(5)
Rąglewska Patrycja
(5)
Sahaj Tomasz
(5)
Skolimowski Tadeusz
(5)
Skowroński Waldemar
(5)
Szopa Jan
(5)
Tomik Rajmund
(5)
Wachowski Eugeniusz
(5)
Wojciechowska Małgorzata
(5)
Zając Adam
(5)
Zieliński Jacek R
(5)
Zwierzchowska Anna
(5)
Śledziewski Dariusz
(5)
Żak Stanisław
(5)
Blecharz Jan
(4)
Buczkowska Karolina
(4)
Dracz Barbara
(4)
Dworak Lechosław B
(4)
Faryś Janusz
(4)
Fredyk Artur
(4)
Gaj Jerzy
(4)
Gogola Anna
(4)
Grabowski Henryk
(4)
Gracz Jacek (1947- )
(4)
Grządziel Grzegorz
(4)
Górniak Krystyna
(4)
Halicka-Ambroziak Halina Danuta
(4)
Jaskólska Anna
(4)
Jaskólski Artur
(4)
Jaworski Zygmunt (1925- )
(4)
Juras Grzegorz
(4)
Karolczak-Biernacka Barbara
(4)
Kowalik Bożena
(4)
Krawczyk Zbigniew (1930- )
(4)
Kutzner-Kozińska Maria
(4)
Lachowicz Lesław
(4)
Migasiewicz Juliusz
(4)
Naglak Zbigniew
(4)
Nowak Leonard
(4)
Nowocień Jerzy (1948- )
(4)
Panfil Ryszard
(4)
Powolny Lech
(4)
Rejman Marek
(4)
Siwiński Wiesław
(4)
Sozański Henryk (1939- )
(4)
Rok wydania
2020 - 2024
(22)
2010 - 2019
(301)
2000 - 2009
(539)
1990 - 1999
(192)
1980 - 1989
(153)
1970 - 1979
(128)
1960 - 1969
(56)
1950 - 1959
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(1386)
nieznany (0ol)
(5)
nieznany (1ol)
(2)
Austria
(1)
nieznany (xxr)
(1)
Język
nieznany (xxx)
(1116)
polski
(232)
angielski
(31)
niemiecki
(5)
rosyjski
(3)
Temat
Sport
(216)
Wychowanie fizyczne
(190)
Kultura fizyczna
(100)
Turystyka
(98)
Trening sportowy
(47)
Niepełnosprawni
(43)
Dziecko
(42)
Pływanie
(39)
Wysiłek fizyczny
(34)
Podręczniki akademickie
(33)
Młodzież
(31)
Biomechanika
(29)
Lekkoatletyka
(27)
Psychologia
(26)
Narząd ruchu
(25)
Ruchy
(25)
Gry i zabawy ruchowe
(24)
Odpoczynek
(24)
Konferencja krajowa
(21)
Piłka nożna
(21)
Anatomia
(20)
Fizjologia
(20)
Antropologia
(18)
Medycyna
(18)
Promocja zdrowia
(18)
Antropometria
(17)
Sprawność motoryczna
(17)
Fizykoterapia
(16)
Materiały konferencyjne
(16)
Rehabilitacja (med.)
(16)
Sprawność fizyczna
(16)
Wydolność fizyczna
(16)
Gimnastyka
(15)
Narciarstwo
(15)
Piłka ręczna
(15)
Postawa ciała
(15)
Psychologia sportu
(15)
Rekreacja
(15)
Sportowcy
(15)
Koszykówka
(14)
Akademia Wychowania Fizycznego
(13)
Aktywność ruchowa
(13)
Młodzież szkolna
(13)
Teoria sportu
(13)
Aktywność fizyczna
(12)
Czas wolny od pracy
(12)
Mięśnie
(12)
Podręczniki
(12)
Siatkówka (sport)
(12)
Wady rozwojowe
(12)
Biologia
(11)
Czas wolny
(11)
Gimnastyka lecznicza
(11)
Gry sportowe
(11)
Ruch
(11)
Socjologia
(11)
Dziecko wiejskie
(10)
Medycyna sportowa
(10)
Nauka
(10)
Szkolnictwo wyższe
(10)
Układ oddechowy
(10)
Wydawnictwa Wyższych Uczelni
(10)
Badania naukowe
(9)
Pedagogika
(9)
Polska
(9)
Ratownictwo wodne
(9)
Studenci
(9)
Kinezyterapia
(8)
Konferencja naukowa
(8)
Motoryka
(8)
Nauczanie
(8)
Rehabilitacja
(8)
Sporty zimowe
(8)
Taniec
(8)
Tenis ziemny
(8)
Terapia ruchowa
(8)
Walka wręcz
(8)
Zarządzanie
(8)
Akademia Wychowania Fizycznego (Warszawa)
(7)
Anatomia człowieka
(7)
Biegi
(7)
Doktorzy honoris causa
(7)
Gry zespołowe
(7)
Higiena
(7)
Historia kultury fizycznej
(7)
Kobieta
(7)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(7)
Organizacja i zarządzanie
(7)
Ruch olimpijski
(7)
Sympozjum krajowe
(7)
Biochemia
(6)
Biografie
(6)
Edukacja zdrowotna
(6)
Ekologia
(6)
Eurofit
(6)
Filozofia
(6)
Fizjologia ruchu
(6)
Fizjologia sportu
(6)
Fizjoterapia
(6)
Gimnastyka sportowa
(6)
Temat: czas
1901-
(8)
2001-
(5)
1945-
(2)
2001-0
(2)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Gatunek
Podręczniki akademickie
(9)
Podręcznik akademicki
(2)
Podręczniki [Typ publikacji]
(2)
Dysertacje i rozprawy akademickie [Typ publikacji]
(1)
Informatory
(1)
Przewodniki
(1)
Zjazdy [Typ publikacji]
(1)
Dziedzina i ujęcie
Biologia
(1)
1396 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Forma i typ
Współczesnemu człowiekowi nie wystarcza już uprawianie aktywności tury-styczno-rekreacyjnych tylko dla miłego spędzania czasu wolnego. Dziś wielu z nas poszukując nowych doznań, podejmuje różnorodne wyzwania w świecie dzikiej natury. Na popularności zyskują zajęcia określane mianem rekreacji przygodowej, zaś fenomen ten stanowi przedmiot licznych badań i analiz. Bez względu na rodzaj uprawianej aktywności, coraz częściej przybierają one formy postrzegane jako ryzykowne. Wiąże się to z rosnącym zapotrzebowaniem na stymulację jej uczestników, aczkolwiek pewne trendy lub wręcz moda nie pozostają tu bez znaczenia (Walczak, Gracz, Tomczak 2011:50). Zjawisko to określone jest w literaturze przedmiotu jako poszukiwanie doznań – sensation seeking . Jak podkreśla Zuckerman (1994:27) niektórzy badacze utożsamiają poszukiwanie wrażeń z "poszukiwaniem ryzyka". Jednakże cecha ta – posiadająca silne podłoże biologiczne, opisuje "gotowość" do podejmowania ryzyka. Wybrana aktywność jest inicjowana w określonych warunkach dla osiągnięcia preferowanych przeżyć, które są postrzegane jako korzyści istotne z punktu widzenia jednostki. Owe doznania i korzyści są różne w zależności tak od typu aktywności, jak i od warunków jej uprawiania (Driver i in. 1987:205). Istnieje jednak duża zgodność co do tego, że czynnikiem konstytuującym rekreację przygodową jest właśnie ryzyko, natomiast przygoda doświadczana w trakcie rekreacji jest wynikiem interakcji uczestników z różnymi elementami środowiska: wodą, lasem, warunkami pogodowymi, itp. (Próchniak 2017:13). Atrakcyjne staje się uczestnictwo w takich formach, które stwarzają okazję do podnoszenia efektywności swoich działań w plenerze, a w konsekwencji wpływają na poczucie własnej skuteczności. Surwiwal w Polsce nie jest formą aktywności turystyczno-rekreacyjnej zu-pełnie nową – wyprawy realizujące w pewnym stopniu ideę surwiwalu organizowały już w latach pięćdziesiątych XX wieku Komisje Turystyki Górskiej PTTK w Warszawie i Krakowie. Były to tzw. obozy wędrowne turystyki kwalifikowanej, zwanej również wysoko kwalifikowaną lub też wyrypami. Zajęcia takie odbywały się głównie w odludnych częściach Bieszczad i Beskidu Niskiego. Dzikie tereny górskie, chaszcze, rwące rzeki, błotniste bezdroża i odludzia wymagały znacznego wysiłku, celowo dobranego ekwipunku i sporej wiedzy turystycznej. Uczestnicy uczyli się technik wędrówki i przetrwania w naturalnych warunkach, testowali własne możliwości – wszystko w poczuciu przeżywania życiowej przygody. Współcześnie surwiwal jest złożoną formą rekreacji i turystyki, realizowaną w wielu różnorodnych formach. W założeniach surowy i drakoński, coraz częściej przybiera łagodniejsze formy, wyjątkowo atrakcyjne zarówno dla młodzieży, jak i dorosłych. Istnieje jednak tendencja do tego, by każdy rodzaj aktywności ruchowej związanej z ryzykiem, wymagającej improwizacji i niosącej ze sobą duży ładunek emocji nazywać surwiwalem. Wpływ na taki stan rzeczy ma niezaprzeczalnie telewizja i Internet. Programy typu Selekcja czy Ultimate Survival – Szkoła przetrwania przyczyniły się co prawda do rozpropagowania surwiwalu, wykreowały jednak odrealniony obraz tej formy aktywności, z jednej strony przypisując jej nieprawdziwe właściwości, a z drugiej pokazując jej uczestników jako osoby obdarzone nadludzkimi cechami. Jedną z inicjatyw mogących wpłynąć na dalszą popularyzację surwiwalu jako formy turystyki i rekreacji, jest rozpoczęty przez Lasy Państwowe w listopadzie 2019 roku projekt udostępniania obszarów pilotażowych dla surwiwalu i bushcraftu. Jego istotą było wyznaczenie specjalnych obszarów leśnych o łącznej powierzchni ponad 65 tys. ha, gdzie miłośnicy surwiwalu i bushcraftu mogą uprawiać swoje hobby, w tym legalnie biwakować „na dziko”, bez obaw o naruszenie obowiązujących regulacji prawnych. Sukces przedsięwzięcia umożliwił w 2021 roku przekształcenie pilotażu w stały program Lasów Państwowych pod nazwą Zanocuj w lesie. Dostępność ponad 600 tys. ha terenów leśnych na terenie praktycznie wszystkich Nadleśnictw, będzie miała istotny wpływ na wzrost zainteresowania tą formą aktywności turystyczno-rekreacyjnej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Praca jest źródłową analizą największych niezrealizowanych inicjatyw roz-budowy infrastruktury sportowej w Warszawie w okresie międzywojennym. Za-warte w niej ustalenia są efektem kwerend archiwalnych w archiwach warszawskich i podwarszawskich oraz archiwum w Lozannie, a także kwerend bibliotecznych, w wyniku których selekcji i analizie poddano prasę okresu międzywojennego i źródła drukowane. W wyniku kwerend udało się ustalić szereg informacji dotyczących niezrealizowanych projektów obiektów sportowych w stolicy oraz kontekstów niepowodzenia tych inwestycji. Wśród niesfinalizowanych inwestycji można wyróżnić te o znaczeniu ogólnokrajowym, a nawet międzynarodowym (jak np. Dzielnica Olimpijska na Siekierkach), ale też te, które miały za zadanie po-prawić stan materialny sportu w skali lokalnej i regionalnej (jak np. sztuczne lodowisko). Przyczynami podejmowania inicjatyw były chęci uzupełnienia istotnych braków wyposażenia sportowego miasta, ale też dążenia do ukazania Warszawy jako modernizującego się, rozwijającego ośrodka nowego, ambitnego, aspirującego do odgrywania istotnej roli międzynarodowej Państwa Polskiego. Wśród przyczyn ich niepowodzenia należy wymienić zbyt dużą skalę niektórych zamierzeń w stosunku do możliwości inwestycyjnych (np. w CIWF), ograniczenia finansowe instytucji – inicjatorów, spory koncepcyjne. Ostateczny kres wielu pomysłom inwestycyjnym przyniósł wybuch II wojny światowej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Praca przedstawia wyniki badań, mających charakter jakościowej analizy treści, nad rocznikiem 2006 sześciu ukazujących się w Polsce magazynów poświęconych stylowi życia: „Cosmopolitan”, „Glamour”, „Twojego Stylu”, „Playboya”, „CKM” i „Men’s Health”. W prezentowanej pracy autor stara się odpowiedzieć na następujące pytania: - Czy biorąc pod uwagę zalecane przez badane pisma cele aktywności cielesnej w sferze czasu wolnego, czytelnicy zachęcani są do spontanicznego realizowania pragnień czy też do podporządkowania się niezależnym od pragnień wzorom? - Jeśli zaś w analizowanych przekazach spotykamy się z wezwaniami obu typów, w jaki sposób godzone są występujące między nimi sprzeczności? - Jakie modele relacji między „ja” a ciałem przedstawiane są przez analizowane pisma i czy są one uwarunkowane przez cele cielesnej aktywności? Rozpatrując zalecane przez badane magazyny formy aktywności cielesnej pod kątem ich wyzwolicielskiego bądź konformizującego charakteru, autor wyróżnił w wyniku analizy cztery kategorie zaleceń: zachęcanie, obowiązki, kuszenie i instruowanie. Pierwsza z nich jest zgodna z wizją kultury masowej jako rzeczniczki libidynalnej wolności, zaś pozostałe trzy wykazują się cechami konformizującymi. Badane pisma stosują szereg technik służących maskowaniu bądź niwelowaniu sprzeczności pomiędzy głoszoną przez nie afirmacją libidynalnej swobody a konformizującymi aspektami ich przekazów. Polegają one między innymi na nadawaniu konformistycznemu postępowaniu pozorów wolności i spontaniczności bądź bagatelizowaniu związanych z nim dolegliwości. Analiza relacji między „ja” i ciałem występujących w badanych czasopismach pokazuje, że spotykamy się w nich zarówno z przykładami myślenia o ciele jako o czymś nieodseparowanym od jaźni – jej przeżyciu i formie autoekspresji – jak również z pojmowaniem go w kategoriach instrumentalno-uprzedmiotawiających, przenoszonych ze sfery nowoczesnej pracy. Pierwsze ujęcie relacji między jaźnią a ciałem pojawia się w zaleceniach mających formę zachęcania, ale również w przypadku typowego dla reklam kuszenia prezentującego podporządkowanie się reklamowym sugestiom jako formę spontanicznej autoekspresji. Z traktowaniem ciała jako odseparowanego od „ja” korpusu spotykamy się natomiast w przypadku zaleceń wykazujących się cechami instrukcji bądź obowiązków. Pracę zwieńcza „Appendix”, gdzie przedstawiona zostaje alternatywna wobec zaleceń współczesnej kultury masowej koncepcja samorealizacji opartej na ciele odwołująca się do prac Herberta Marcusego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W prezentowanych badaniach skoncentrowano się na poszukiwaniu pewnych ogólnych prawidłowości dotyczących psychologicznych i środowiskowych uwarunkowań rozwoju uzdolnionych zawodników. Analizowano wybrane czynniki i okoliczności, mające wpływ na przebieg rozwoju oraz poziom kompetencji. Badania mają zatem charakter podstawowy. Dostarczają wiedzy, która pozwala lepiej zrozumieć badane zagadnienia, które nie są nastawione na rozwiązanie problemów o charakterze praktycznym. Jednak prowadzone były z myślą, iż zgromadzona w ich wyniku wiedza będzie mogła stanowić podstawę rozwiązywania aktualnie występujących lub mogący pojawić się w przyszłości problemów.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Zasadniczymi celami tej pracy jest poznanie charakteru zmian jakie zaszły w budowie ciała oraz sprawności motorycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną badanych w 1993 roku i w 2004 roku. Dotychczas nie było rzetelnych i zweryfikowanych opracowań naukowych tych zagadnień. Fediuk (1988) w swoich pracach podkreśla głównie różnice między populacjami osób pełnosprawnych i niepełnosprawnych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Brak okładki
E-book
W koszyku
Forma i typ
Pierwsze wydanie skryptu „Technika i metodyka nauczania snowboardu” opublikowane zostało w 2012 roku. Publikacja ta powstała z myślą o wszystkich osobach zainteresowanych wzbogaceniem swojej wiedzy dotyczącej szeroko ro-zumianego szkolenia snowboardowego. Bezpośrednią inspiracją do napisania skryptu było zapotrzebowanie uczestników kursów i specjalizacji instruktorskich ze snowboardu na pozycję piśmiennictwa, w której znaleźliby szczegółowe treści związane z przygotowaniem, organizowaniem i prowadzeniem szkolenia snowboardowego. Przez 11 lat od pierwszego wydania przeprowadziłem kilkadziesiąt obozów szkoleniowych ze snowboardu oraz kilkanaście specjalizacji i kursów in-struktorskich promując ponad 200 nowych instruktorów snowboardu. Zaangażowałem się również w działalność organizacyjną i szkoleniową Stowarzyszenia Instruktorów i Trenerów Snowboardu. Zebrane w tym czasie kolejne doświadczenia i wiedza w obszarach teorii i praktyki szkolenia snowboardowego zainspirowały mnie do uaktualnienia, uzupełnienia i dopełnienia treści w nowym wydaniu skryptu. W skrypcie szczegółowo opisano sposób wykonania większości ewolucji zjazdowych znajdujących się w systematyce nauczania snowboardu, uzupełnionych o 200 przykładowych ćwiczeń służących do nauczania i doskonalenia jazdy na desce. Zebrany materiał obejmuje zagadnienia dotyczące techniki i systematyki jazdy na desce, metodyki nauczania, bezpieczeństwa zajęć na stoku, organizacji i prowadzenia szkolenia snowboardowego z uwzględnieniem szczególnych potrzeb w nauczaniu dzieci. Przedstawione opracowanie stanowi przede wszystkim pomoc dydaktyczną dla studentów AWF Warszawa. Natomiast poprzez swój uniwersalny wymiar może służyć studentom innych uczelni wychowania fizycznego uczestniczącym w specjalizacjach instruktorskich ze snowboardu i obozach zimowych, a także wszystkim osobom biorącym udział lub organizującym kursy instruktorskie lub prowadzącym szkolenie snowboardowe. Publikacja powinna znaleźć odbiorców wśród przyszłych oraz obecnie pracujących instruktorów snowboardu, dla których będzie stanowić pomoc w organizacji procesu dydaktycznego, doborze ćwi-czeń i realizacji wykładów. Ma przygotować przyszłych instruktorów do pracy zawodowej, a dla pracujących stanowić kompendium wiedzy metodyczno-szkoleniowej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Celem niniejszej publikacji jest udzielenie pomocy studentom w przygotowaniu się do egzaminu z prawa sportowego. W podręczniku przedstawiono zagadnienia dotyczące prawnych aspektów zawodu trenera i nauczyciela wychowania fizycznego. Opracowanie stanowi syntetyczne źródło wiedzy naukowej z zakresu odpowiedzialności cywilnoprawnej dla studenta studiów wyższych o profilu sportowym na kierunku wychowanie fizyczne i sport, a także dla wszystkich tych, którzy pracują bądź chcą pracować na rynku sportowym w roli trenera lub zawodnika. W opracowaniu nie skupiono się na przedstawieniu przepisów prawnych wprost, ale oparto się o dogmatyczne podejście do zagadnienia odpowiedzialności cywilnoprawnej, zastosowanie specyficznej wiedzy i znajomości przepisów prawnych z wielu obszarów w prak-tyce. Autorzy postarali się, aby na przykładzie konkretnych przypadków pomóc Czytelnikom interpretować przepisy współczesnego prawa. Podręcznik składa się z trzech rozdziałów. W pierwszej części autorzy scharakteryzowali obecny status prawny zawody trenera. Udzielono odpowiedzi na pytanie – kto może zostać trenerem w myśl przepisów ustawy deregulacyjnej. Dokona-no także charakterystyki statusu prawnego nauczyciela wychowania fizycznego. Na podstawie przepisów prawnych pokazano jakie wymagania musi spełnić przyszły nauczyciel. W drugim rozdziale autorzy skupili się na bardzo istotnym zagadnieniu w pracy trenera i nauczyciela wychowania fizycznego, jakim jest odpowiedzialność cywilnoprawna i jej reżimy. Autorzy wyjaśnili także pojęcie szkody. Z uwagi na specyfikę pracy kadr sportowych wnikliwie przedstawiono podstawy odpowiedzialności cywilnoprawnej szkoły, trenera i nauczyciela wychowania fizycznego wynikające z Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego, a także te przewidziane w regulaminach obiektów sportowych. W ostatniej części scharakteryzowano różne formy zatrudnienia trenerów, nauczycieli wychowania fizycznego i zawodników oraz omówiono wynikającą z nich odpowiedzialność cywilnoprawną. Każdy rozdział wieńczą pytania sprawdzające wiedzę i zrozumienie przedstawionego materiału. Podręcznik może być przeznaczony zarówno do samodzielnej lektury studenta, jak i wykorzystany w trakcie zajęć akademickich. Autorzy mają nadzieję, że treści zawarte w podręczniku będą także punktem wyjścia do dalszych lektur i studiów w tej dziedzinie. Stan prawny treści publikacji na dzień 23 marca 2020 r.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Zagadnienia związane ze zdolnością zachowania równowagi są przedmiotem badań wielu dziedzin nauki – tak medycznych, tj. otorynolaryngologii, okulistyki, ortopedii, neurologii, rehabilitacji, fizjologii, jak i nauk o zdrowiu oraz kulturze fizycznej. Znaczna liczba publikacji poświęconych tej problematyce wskazuje, jak istotną rolę odgrywa ona nie tylko w naszym codziennym życiu, ale także w sporcie. Większość badaczy koncentruje się na analizie procesów sterowania i regulacji równowagą zarówno z punktu widzenia neurofizjologii, jak i biomechaniki. Rzadziej w swoich pracach postrzegają oni równowagę jako właściwość osobniczą, która jest tymi procesami warunkowana. Tym zagadnieniom najwięcej uwagi poświęcają nauki o kulturze fizycznej, a w szczególności antropomotoryka, która klasyfikuje równowagę jako specyficzną koordynacyjną zdolność motoryczną o fundamentalnym znaczeniu dla skutecznego zachowania motorycznego człowieka
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Streszczenie Wstęp: Znaczna częstość występowania (1:2000 – 2500), zaburzenie rozwoju fizycznego i płciowego oraz obecność wada w budowie powłok ciała i narządów wewnętrznych czynią z zespołu Turnera chorobę o znaczeniu społecznym. Jest ona uznawana za najczęstszą przyczynę niedoboru wzrostu u kobiet, przy czym stosowanie biosyntetycznego hormonu wzrostu (rhGH) umożliwia obecnie pacjentkom osiąganie końcowej wysokości ciała zbliżonej do właściwej dla osób zdrowych. Uzyskanie tak dobrej skuteczności preparatów rhGH jest możliwe w przypadku wczesnego zastosowania terapii, nie później niż przed ukończeniem 10. roku życia, a jak się postuluje ostatnio, nawet jeszcze przed ukończeniem 4. roku życia. Skuteczne przeciwdziałanie niedoborowi wzrostu wymaga wobec tego wczesnego rozpoznawania zespołu Turnera, co jest niekiedy możliwe prenatalnie, a w pozostałych przypadkach najlepiej jeśli następuje w okresie noworodkowym lub niemowlęcym. Cel: Określenie kryteriów klinicznych dla przesiewowego wykrywania przypadków zespołu Turnera u noworodków płci żeńskiej. Materiał i metody: Retrospektywnie analizowano urodzeniowe wymiary ciała w grupie 544 pacjentek z zespołem Turnera z ciąż pojedynczych. Ocenie poddano czas trwania ciąży, kolejność ciąży i porodu u matek pacjentek, a także wysokość ciała 65% obojga rodziców pacjentek (w ocenie uwzględniono jedynie te przypadki, w których dokonano pomiaru zarówno matki, jak i ojca pacjentki). W każdym przypadku rozpoznanie zespołu Turnera udokumentowano wynikiem oznaczenia kariotypu. Masę i długość ciała noworodków z zespołem Turnera odniesiono do norm z uwzględnieniem czasu trwania ciąży. Wysokość ciała matek i ojców pacjentek odniesiono do opracowanych w roku 1983 norm dla 18-letnich kobiet i mężczyzn. Wyniki: Średnia masa ciała noworodków wynosiła -1,0 ± 1,1 SDS, a długość 0,4 ± 1,6 SDS. Niedobór masy i/lub długości ciała (≤ -2,0SDS), retrospektywnie upoważniający do rozpoznania hipotrofii wewnątrzmacicznej stwierdzono u 19% badanych. Średni czas trwania ciąży u matek pacjentek wynosił 39,2 ± 1,8 tygodnia, a blisko 80% urodziło się z ciąży pierwszej lub drugiej. Przed 38. tygodniem czasu trwania ciąży urodziło się 15% pacjentek (ciąże niedonoszone), przy czym 6% przed 36. tygodniem. U 34% pacjentek stwierdzono kariotypy mozaikowe, u 56% monosomią 45,X, a u blisko 10% aberracje strukturalne chromosomu X. Średnia wysokość ciała matek wynosiła -0,3 ± 1,0 SDS, a ojców -0,2 ± 1,0 SDS.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Wysoki poziom kształcenia w zawodzie pielęgniarki/pielęgniarza ma duże znaczenie w ustawicznym rozwoju pielęgniarstwa, ponieważ zarówno w Polsce, jak i na świecie pielęgniarstwo podlega ciągłym przeobrażeniom. Na przełomie ostatnich dekad w Polsce wartość przeciętnego życia człowieka jest trendem rosnącym. Problemy związane z przedłużającym się okresem życia, nie tylko w Polsce, dotyczą zdrowia, ale przede wszystkim starzenia się społeczeństwa. W ostatnich latach obserwuje się w Polsce pogorszenie stanu zdrowia osób star-szych, a także w wieku produkcyjnym i młodzieży. Zaprezentowane w podręczniku prace ukazują szeroki wachlarz problemów związanych z chorobami cywilizacyjnymi, z którymi na co dzień spotyka się w pracy personel pielęgniarski. Dodatkowo autorzy zawartych w monografii artykułów analizują problemy związane z wiedzą społeczeństwa na temat zagrożeń zdrowotnych dotyczących zakażenia wirusem HIV czy wiedzy kobiet na temat okresu menopauzalnego i antykoncepcji hormonalnej. Poprzez szybki rozwój cywilizacji oraz wydłużenie średniej długości życia pracownicy ochrony zdrowia spotykają się często z problemami takimi jak pielęgnowanie, leczenie i rehabilitacja osób w wieku podeszłym. W kolejnych rozdziałach poruszono jakość życia pacjentów z powodu nowotworów jelita grubego szczególnie obciążonych zabiegiem kolostomii, a także podjęcia prób przeciwdziałania zagrożeniom w zakresie profilaktyki chorób zakaźnych, w tym stosowania szczepień ochronnych u dzieci.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Pielęgniarstwo to zawód szczególny, który w dużym stopniu zależy od kształcenia przyszłych pielęgniarek/pielęgniarzy. Wysoki poziom kształcenia w tym zawodzie ma duże znaczenie w ustawicznym rozwoju pielęgniarstwa. Współczesne pielęgniarstwo zarówno w Polsce, jak i na świecie podlega ciągłym przeobrażeniom. Zmiany zachodzące na przestrzeni lat w zawodzie są wynikiem różnych przekształceń polityczno-gospodarczych, które dokonują się na całym świecie, a także rezultatem chęci podejmowania coraz to nowych wyzwań przez środowisko pielęgniarskie, pozwalające dążyć to większej profesjonalizacji zawodu. Pielęgniarka/pielęgniarz to kompetentni, niezbędni członkowie zespołu terapeutycznego. Ich wspólna praca z lekarzami, fizjoterapeutami, psychologami i innymi członkami zespołu daje efekty i przyczynia się do poprawy zdrowia społeczeństwa. Zgodnie z ustawą o zawodzie pielęgniarki i położnej, personel pielęgniarski pełni ważną funkcję w zakresie pielęgnowania, edukacji i diagnozowania pacjentów. Swoją opieką otacza wszystkich zdrowych i chorych, począwszy od nowonarodzonych dzieci, kończąc na osobach w ostatnich dniach swojego życia. Prowadzone działania profilaktyczne w zakresie zdrowia dają ogromne korzyści zdrowotne podopiecznym i ich rodzinom na całe życie. Zaprezentowane w podręczniku prace ukazują co i w jaki sposób pielęgniarka/pielęgniarz oraz inni członkowie zespołu terapeutycznego są w stanie osiągnąć w pracy zarówno z osobami zdrowymi, jak i z chorymi w celu pogłębienia świadomości zdrowotnej oraz zdobycia wiedzy na temat prawidłowych zachowań prozdrowotnych. Monografia podzielona została na trzy części, w pierwszej dotyczącej znaczenia edukacji zdrowotnej w życiu społeczeństwa zostały przybliżone założenia pielęgniarstwa transplantacyjnego, wskazano na znaczenie prowadzenia edukacji zdrowotnej w zakresie chorób cywilizacyjnych. Zapoznano czytelnika z problemem zdrowia na Ukrainie, na końcu wskazano jak dużą role pełni Internet w życiu przyszłych pielęgniarek/pielęgniarzy. Część druga dotyczy profilaktyki i edukacji w pediatrii. Został w niej ukazany proces pielęgnowania dzieci w takich chorobach jak mózgowe porażenie dziecięce, przepuklina oponowo-rdzeniowa. Zwrócono uwagę na rolę douli w asystowaniu ciężarnej w trakcie porodu i połogu. Przybliżono problem ruchu antyszczepionkowego, który w Polsce niestety cały czas utrzymuje się na wysokim poziomie. Na koniec ukazano problem opieki perinatalnej, o której mówi się w środowisku medyczny za mało. Kolejna, trzecia część podręcznika została poświęcona problematyce prewencji chorób przewlekłych i działań profilaktycznych w okresie starości. Można w tej części uzyskać wiadomości na temat podejmowanych działań pielęgniarskich w takich chorobach jak: cukrzyca, przewlekła obturacyjna choroba płuc, stwardnienie rozsiane czy udar mózgu. Została również zasygnalizowana rola mediów w profilaktyce zachowań prozdrowotnych pacjentów po 65 roku życia. Po każdym z rozdziałów umieszczone zostało piśmiennictwo, pozwalające na pogłębienie wiedzy z opisywanego tematu. Mam nadzieję, że każdy z czytelników znajdzie w poniższym opracowaniu wiele nowych, ciekawych informacji pozwalających na uzupełnienie wiedzy czy jej rozszerzenie.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Współczesne pielęgniarstwo zarówno w Polsce, jak i na świecie podlega ciągłym, istotnym przeobrażeniom. Przeobrażenia te, w konsekwencji zmiana działań i kompetencji w zawodzie pielęgniarki/pielęgniarza, są wynikiem różnych przekształceń tak politycznych, jak i gospodarczych, które dokonują się w Polsce i na świecie. W przyszłym roku będziemy obchodzić jubileusz 50 – lecia kształcenia pielęgniarek i położnych na poziomie wyższym, które swoje początki miało w 1969 roku na Akademii Medycznej w Lublinie, obecnie Uniwersytecie Medycznym w Lublinie. Teraźniejsze kształcenie pielęgniarek i położnych odbywa się na podstawie standardów nauczania, dyrektywy Unii Europejskiej i Procesu Bolońskiego wielu uczelniach publicznych, jak i niepublicznych. Wśród podejmowanych działań w dziedzinie pielęgniarstwa znaczącą rolę odgrywa strategia interdyscyplinarna, dzięki której pielęgniarstwo znalazło się na pograniczu nauk medycznych, nauk społecznych, nauk o zdrowiu i medycyny. Zgodnie z ustawą o zawodzie pielęgniarki i położnej, pielęgniarka pełni istotną funkcję w zakresie pielęgnowania, edukacji, a także diagnozowania pacjenta. Nie można zapomnieć również o włączaniu w te działania rodzin/opiekunów pacjentów objętych opieką pielęgniarską. Poniższa monografia została opracowana dzięki współpracy specjalistów z wielu dziedzin medycyny, zdrowia publicznego, nauk o zdrowiu czy pedagogiki, jako kierunku pokrewnego mającego zastosowanie w kierunkach medycznych. W części pierwszej zatytułowanej Od noworodka do maturzysty - problemy zdrowotne dzieci i młodzieży zostały ukazane problemy, z którymi spotykają się pracownicy zespołu interdyscyplinarnego pracujący z dziećmi i młodzieżą. Poruszono problem błędów żywieniowych oraz wiążący się z tym temat nadwagi i otyłości u dzieci i młodzieży. Wskazano na ważną rolę pielęgniarki w opiece nad dziećmi z chorobami przewlekłymi, a także kolejny raz poruszono temat współpracy położnej i douli, który coraz częściej poruszany jest w literaturze przedmiotu czy mediach. Część druga zatytułowana Profilaktyka i edukacja zdrowotna w różnych okresach życia człowieka to doniesienia wielu autorów z wielu dziedzin. Ukazano w nich rolę całego zespołu interdyscyplinarnego w opiece nad chorymi w różnych okresach życia oraz w różnych jednostkach chorobowych. Zwrócono uwagę na ważną rolę edukacyjną, którą pełni pielęgniarka/pielęgniarz nie tylko w zakresie edukacji chorego ale także jego rodziny. Tematyka jest tak szeroka, ze każdy czytelnik może znaleźć informacje, opis podjętych działań w jednostce chorobowej, która jest mu bliska w związku z podjętą pracą czy też opiekowaniem się chorym z podobnymi schorzeniami. W części trzeciej zatytułowanej Zdrowie psychiczne rodziny w ujęciu interdyscyplinarnym ukazano ważny problem (często omijany w podobnych publikacjach) związany ze zdrowiem psychicznym. Przedstawiono problemy z aktywizacją zawodową pacjentów chorujących na schizofrenię, a także rolę edukacyjną personelu pielęgniarskiego wobec chorego z tą jednostką chorobową. Zapoznano czytelnika ze zdaniem studentów kierunku pielęgniarstwo na temat depresji, a także postawą pielęgniarek wobec problemu eutanazji. Poniższa monografia dzięki zawartym w niej informacjom posiada dużą wartość merytoryczną i może być ciekawą literaturą dla osób pracujących w zawodach medycznych i pokrewnych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Kolejna monografia dotyczącą rozwoju pielęgniarstwa w Polsce i na świecie, zatytułowaną: Współczesne pielęgniarstwo w nauce i praktyce. Obecnie, współczesne pielęgniarstwo w Polsce, ale także na świecie podlega istotnym przeobrażeniom, które są konsekwencją nowych działań, wyzwań, a także nowych kompetencji jakie mają miejsce w zawodzie pielęgniarki/pielęgniarza. Rozwój kompetencji pielęgniarki/pielęgniarza przyczynia się do podniesienia jakości kształcenia na kierunku pielęgniarstwo, a także opracowania mechanizmów, które mogą przyczynić się do wzrostu nie tylko liczby pielę-gniarek i położnych w Polsce, ale także do poprawy warunków pracy we wszystkich podmiotach ochrony zdrowia. Praca pielęgniarek/pielęgniarzy to nie tylko praca indywidualna ale także (a może przede wszystkim) praca zespołowa. Dlatego umieszczone prace w monografii dotyczą nie tylko samego pielęgniarstwa ale także działań zespołów interdyscyplinarnych. Monografia podzielona została na dwie części. W części pierwszej zatytułowanej: Aspekty etyczne i zdrowotne w pracy pielęgniarki/pielęgniarza, można będzie znaleźć informacje dotyczące zarówno pie-lęgniarstwa wielokulturowego, modelu opieki okołooperacyjnej nad pacjentem, kompetencji kulturowych pracowników ochrony zdrowia odmiennych kulturowo, jak i aksjologii pielęgniarstwa. Poruszone zostały problemy z zakresu wykonania czy też odmowy wykonania zlecenia lekarskiego przez personel pielęgniarski, zespołu poaborcyjnego. Przybliżono także postać Hanny Chrzanowskiej - pielęgniarki godnej naśladowania. W części drugiej zatytułowanej: Rola i zadania pielęgniarki/pielęgniarza w opiece nad zdrowym i chorym pacjentem, znalazły się prace badawcze z zakresu jakości życia pacjentów z depresją, cukrzycą dorosłych i dzieci, po operacji założenia balonu żołądkowego. Zwrócono uwagę na opiekę pielęgniarską po operacji z zastosowaniem robota da Vinci, czy za pomocą metody gastroskopowej. Wskazano na występowanie zespołów bólowych kręgosłupa i sposobów radzenia sobie z bólem wśród pielęgniarek pracujących w oddziałach zabiegowych i zachowawczych, a także na stosowanie suplementów przez osoby dorosłe.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Celem niniejszej pracy było opracowanie i uzasadnienie wyboru metod pomiarowych do oceny układu ruchu człowieka przydatnych do celów optymalizacji leczenia i rehabilitacji. Przedstawiono przegląd piśmiennictwa dotyczący metrologicznych aspektów biomechanicznej diagnostyki układu ruchu. Szczególną uwagę w przeglądzie literatury przedmiotu poświęcono rozwojowi metod diagnostycznych dotyczących oceny cech fizycznych człowieka w Polsce. Dokonano krytycznej analizy metod oceny funkcjonalnej narządu ruchu stosowanej w klinikach. Stwierdzono, że w porównaniu do zaawansowanych metod diagnostyki, jakie stosuje się w sporcie wyczynowym, kliniczna ocena funkcjonalna narządu ruchu opiera się wyłącznie na testach nie spełniających warunków wymaganych do obiektywnej oceny funkcjonalnej układu ruchu, czyli nie opiera się na metodach pomiaru bezpośredniego i zasadach metrologii. Dokonano wyboru metod pomiarowych przydatnych do oceny siły mięśniowej wybranych stawów. Przeprowadzono pomiary statycznych momentów siły w stawach: łokciowych, biodrowych, kolanowych i skokowo-goleniowych oraz pomiary podczas prób stabilograficznych na młodych i zdrowych ochotnikach, w zdecydowanej większości studentach Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Łącznie dla celów niniejszej pracy przebadano 1122 osoby. W pomiarach statycznych momentów sił rozwijanych w stawie łokciowym uczestniczyło 101 kobiet i 99 mężczyzn. Pomiarów dokonano na prototypowym stanowisku w pozycji leżenia przodem w położeniach kątowych stawu od pełnego wyprostu co 15° do 165°. Mierzono momenty sił podczas zginania i prostowania. Pomiarów momentów sił w stawie biodrowym dokonano na 80 kobietach i 80 mężczyznach. Badania przeprowadzono na specjalnym stanowisku w pozycji półleżącej na plecach z kątem w stawie biodrowym 130° i tułowiem nachylonym pod kątem 30° do poziomu. Mierzono momenty sił podczas zginania, prostowania, przywodzenia, odwodzenia, rotacji wewnętrznej oraz rotacji zewnętrznej. Izometryczne momenty sił w stawie kolanowym zbadano u 95 kobiet i 102 mężczyzn. Pomiary odbyły się na specjalnym stanowisku w pozycji siedzącej z kątami w stawach biodrowych równych 90°. Zmierzono momenty sił podczas zginania i prostowania w kątach stawowych od 90° co 15° do 165°. Statyczne momenty sił w stawie skokowo-goleniowym zmierzono na 110 kobietach i 110 mężczyznach. Badania przeprowadzono w pozycji siedzącej. Kąty w stawach biodrowych, kolanowych i skokowo-goleniowych wynosiły po 90°. Badania stabilograficzne przeprowadzono na 135 kobietach i 148 mężczyznach. Wykonano 30 sekundowe próby pomiaru drogi środka parcia stóp na podłoże w pozycji stania na dwóch kończynach dolnych z oczami otwartymi, na dwóch kończynach z oczami zamkniętymi oraz na prawej i lewej kończynie dolnej z oczami otwartymi i zamkniętymi, zgodnie z testem Romberga. W badaniach skoczności uczestniczyło 28 kobiet i 27 mężczyzn uczennic i uczniów szkół mistrzostwa sportowego siatkarek i siatkarzy. U badanych mierzono wysokość wyskoku na platformie dynamometrycznej, wysokość wyskoku w obronie i ataku, drogę środka parcia stóp na podłoże podczas prób stabilograficznych oraz statyczne momenty sił stawu skokowo-goleniowego. W badaniach dynamiki stawu łokciowego, w ramach których przeprowadzono pomiary EMG, mięśnia dwugłowego ramienia i mięśnia trójgłowego ramienia, w warunkach statycznych i dynamicznych, uczestniczyło 7 mężczyzn. Na podstawie przeprowadzonych, na ludziach zdrowych i nie trenujących wyczynowo, badań statycznych momentów sił stawów łokciowego, biodrowego, kolanowego, i skokowo-goleniowego stwierdzono, że mężczyźni są istotnie silniejsi od kobiet i nie zauważono znamiennych różnic pomiędzy momentami siły lewej i prawej strony ciała w obu populacjach. Stwierdzono istotną zależność momentów siły od masy ciała. Zaobserwowano, że istnieje związek pomiędzy momentami sił rozwijanymi przez antagonistyczne grupy mięśniowe tego samego stawu. Dotyczy to zginaczy i prostowników wszystkich badanych stawów oraz odwodzicieli, przywodzicieli i rotatorów stawu biodrowego. W badaniach stabilograficznych nie stwierdzono różnic w sprawności mechanizmu utrzymywania równowagi pomiędzy kobietami i mężczyznami oraz pomiędzy lewą i prawą stroną ciała. Stwierdzono istotne różnice pomiędzy wynikami prób wykonywanych na dwóch kończynach dolnych z oczami otwartymi, na dwóch kończynach dolnych z oczami zamkniętymi, na jednej kończynie dolnej z oczami otwartymi oraz na jednej kończynie dolnej z oczami zamkniętymi. Stwierdzono istotny wpływ wysokości ciała na wyniki prób stabilograficznych. Badania skoczności wraz z pomiarami statycznych momentów sił rozwijanych w stawach skokowogoleniowych i próbami stabilograficznymi, wykonane na siatkarkach i siatkarzach nie pozwoliły na wykazanie wzajemnych związków pomiędzy wynikami tych pomiarów. Podobnie jak nie wykazano związku pomiędzy momentami sił zginaczy grzbietowych i podeszwowych stopy a sposobem utrzymywania równowagi w grupach 33 kobiet i 40 mężczyzn. Nie stwierdzono związku pomiędzy skocznością mierzoną na platformie dynamometrycznej i podczas testu wyskoku dosiężnego w obronie jak i ataku. Stwierdzono wysokie współczynniki korelacji pomiędzy sygnałem EMG towarzyszącym działaniu mięśni, a momentem siły rozwijanym przez mięśnie zarówno w wysiłkach statycznych jak i dynamicznych polegających na zginaniu w stawie łokciowym. Aktywność mięśni prostujących, czyli mięśni hamujących ruch zginania, rośnie wraz ze zmniejszeniem obciążenia zewnętrznego. Na podstawie przeprowadzonych eksperymentów polegających na minimalno-czasowym podnoszeniu ciężarków o różnej masie wykazano możliwość pomiaru charakterystyki siła-szybkość w sposób zaproponowany przez Hilla (Winters, 1990). Wykazano, że charakterystyka siłowo-szybkościowa może być pominięta w równaniu ruchu zginania w stawie łokciowym. Wyniki pomiarów dużych grup ludzi młodych i o dobrej kondycji fizycznej oraz przeprowadzone eksperymenty praktyczne jak i symulacyjne potwierdzają dużą przydatność pomiarów statycznych momentów sił do oceny narządu ruchu. Na podstawie wniosków wynikających z przeprowadzonych pomiarów momentów sił mięśniowych opracowano sposoby obliczania wartości normatywnych pozwalających na oceną siły mięśni stawów łokciowych, biodrowych, kolanowych i skokowo-goleniowych u pacjentów i ludzi zdrowych. Opracowane normy oceny siły mięśni uwzględniają wpływ płci, masy ciała oraz w przypadku stawu łokciowego i kolanowego wpływ kąta stawowego na izometryczne momenty sił. Zakresy norm momentów sił w zależności od płci, masy ciała i kąta stawowego przedstawiono graficznie na wykresach przyjmując jako granice normy zakres: średnia ± 2 SD. Wyniki badań stabilograficznych posłużyły do przyjęcia sposobu obliczania wartości normatywnych dla prób stania na dwóch kończynach dolnych z oczami otwartymi i zamkniętymi oraz na jednej kończynie dolnej z oczami otwartymi i zamkniętymi. Do oceny sposobu utrzymywania równowagi u kobiet i mężczyzn zaproponowano ten sam sposób obliczania wartości normatywnych, które uwzględniają rodzaj próby oraz wpływ wysokości ciała na drogę środka parcia stóp na podłoże podczas 30 sekundowej próby utrzymywania pionowej pozycji ciała. Normy stabilograficzne przedstawiono na wykresach przyjmując jako zakres normy: średnią ± 2 SD. Analizując dynamikę ruchu podnoszenia, w minimalnym czasie, ciężarków o różnej masie stwierdzono duże podobieństwo maksymalnego kąta zgięcia w stawie łokciowym dla wszystkich podnoszonych ciężarków. W sposób zaproponowany przez Hilla (Winters, 1990) wyznaczono charakterystykę maksymalnych prędkości zginania w stawie łokciowym w zależności od obciążenia. Podjęto próbę identyfikacji charakterystyki siła – szybkość zginania w stawie łokciowym. Zadanie zostało zrealizowane przy założeniu, na podstawie literatury, znajomości charakterystyki siłowo-szybkościowej prostowników tego stawu. Wyniki identyfikacji i symulacji komputerowych skłaniają do stwierdzenia, że w równaniu ruchu opisującym dynamikę zginania w stawie łokciowym charakterystyka siłowo-szybkościowa mięśni nie występuje. Wyniki symulacji komputerowych zginania w stawie łokciowym potwierdzają możliwość predykcji ruchów dynamicznych, minimalno-czasowych, na podstawie zmierzonych charakterystyk statycznych momentów siły mięśni i sygnałów EMG traktowanych jako sygnały sterujące. Brak zależności pomiędzy statycznymi momentami sił a wynikami testów koordynacyjnych wskazują na konieczność autonomicznej oceny potencjału siłowego człowieka i jego zdolności koordynacyjnych. Te dwa aspekty, siłowy i techniczny, funkcjonowania układu ruchu są całkowicie niezależne i powinny być osobno oceniane. Brak zależności, u siatkarzy, pomiędzy skocznością mierzoną za pomocą platformy dynamometrycznej, a skocznością mierzoną rutynowo z zastosowaniem testów wyskoku dosiężnego potwierdza teorię Bernsteina o doskonaleniu procesów sterowania ruchami i był przesłanką wyboru metody oceny potencjału siłowego pacjentów przy użyciu pomiarów momentów sił mięśniowych w warunkach statycznych oraz wyboru sposobu oceny koordynacji podczas jednego z najbardziej zautomatyzowanych nawyków ruchowych, jakim jest utrzymywanie pionowej pozycji ciała. Reasumując należy stwierdzić, że wyniki przeprowadzonych badań własnych pozwalają na konkluzję, iż prawidłowa ocena funkcjonalna narządu ruchu w warunkach klinicznych wymaga zastosowania dwóch niezależnych metod pomiarowych: do oceny cech fizycznych i do oceny zdolności koordynacyjnych pacjenta. Za najważniejszą cechę fizyczną, z punktu widzenia leczenia i usprawniania narządu ruchu uznano siłę mięśni wybranych zespołów mięśniowych mierzoną w warunkach statycznych, a za najważniejszą cechę koordynacyjną drogę środka parcia stóp na podłoże podczas utrzymywania pionowej pozycji ciała. Krótsza droga środka parcia świadczy o sprawniejszym mechanizmie utrzymywania równowagi. Opracowano i sprawdzono na ludziach zdrowych protokoły badań statycznej siły mięśniowej jak i drogi parcia stóp na podłoże podczas prób stabilograficznych. Stwierdzono brak różnic statystycznych pomiędzy siłą rozwijaną przez zespoły mięśniowe prawej i lewej strony ciała, podobnie jak nie wykryto różnic w sposobie utrzymywania równowagi podczas stania na prawej i lewej kończynie, u kobiet i mężczyzn. Potwierdzono bezsporny fakt mówiący o tym, że mężczyźni, w odniesieniu do wartości średnich dysponują większą siłą mięśniową niż kobiety. Nie stwierdzono znamiennych statystycznie różnic w sposobie utrzymywania równowagi pomiędzy młodymi oraz zdrowymi kobietami i mężczyznami. Opracowano, w formie wzorów matematycznych, wartości normatywne do oceny siły mięśniowej w zależności od płci, masy ciała i kąta stawowego oraz wartości normatywne do oceny prób stabilograficznych zależne wyłącznie od wysokości ciała. Na przykładach symulacji komputerowych dynamiki zginania w stawie łokciowym potwierdzono duże znaczenie diagnostyczne charakterystyk momentów sił mięśniowych mierzonych w warunkach statycznych. Wykazano podobieństwo kształtu charakterystyki siłowo-szybkościowej uzyskanej podczas podnoszenia ciężarków o różnej masie z maksymalną prędkością do charakterystyk siłowo-szybkościowych uzyskanych przez Fenna i Marsha w 1935 roku na szkieletowym mięśniu izolowanym żaby (Fenn i Marsh, 1935).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
WSTĘP Jedno z pierwszych pytań, które stawiam studentom Podyplomowych Studiów Psychologii Sportu w warszawskiej AWF na pierwszym wykładzie z przedmiotu Psychologia sportu jako nauka dotyczy tego, czy psychologia sportu stanowi samodzielną subdyscyplinę psychologii. Zwykle zgadzamy się, że ma ona swoisty przedmiot badania. Zgodnie z definicją sformułowaną w 1996 przez FEPSAC (Europejską Federację Psychologii Sportu) psychologia sportu zajmuje się badaniem psychologicznych podstaw, procesów i efektów aktywności sportowej. Czy posługuje się jednak „własnymi”, specyficznymi dla sportu narzędziami pomiaru? Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca w odniesieniu do światowej psychologii sportu, istnieje bowiem wiele narzędzi do badania specyficznych dla sportu bądź ujawniających się w aktywności sportowej właściwości psychicznych np. lęku związanego ze współzawodnictwem sportowym, motywacji osiągnięć czy strategii radzenia sobie ze stresem w rywalizacji sportowej. Zdecydowanie trudniej jest wskazać dostępne w języku polskim skale i kwestionariusze odnoszące się do zachowania w kontekście sportowym. Zwykle zachęcam wtedy studentów do przystosowania do warunków polskich istniejących narzędzi jak i tworzenia własnych skal do badania istotnych w aktywności sportowej właściwości psychicznych. W niniejszej monografii przedstawiamy efekty pracy młodych psychologów sportu, którzy podjęli trud adaptacji kulturowej znanych i uznanych narzędzi pomiarowych jak Skala do badania lęku związanego ze współzawodnictwem SCAT i Skala do badania intensywności stanu lęku CSAI-2R Martensa, Inwentarz Pewności Siebie w Sporcie TSCI Vealey, Skala Zachowań Trenerskich CBS-S autorstwa Cote’a, Yardleya i Haya, Skala Przywództwa w Sporcie LSS Chelladuraia i Saleha, Kwestionariusz Radzenia Sobie ze Stresem w Sporcie CICS Goudreau i Blondina, Skala Uzależnienia od Ćwiczeń EDS Hausenblas i Symons Downs, Kwestionariusz Motywacji do Tańca, którego autorami są Maraz, Király, Urbán, Griffiths i Demetrovics, Kwestionariusz Odporności Psychicznej Sportowca SMTQ Shearda i współautorów, Kwestionariusza Stanu Flow w Sporcie Jackson i Marsh oraz Kwestionariusza do badania wypalenia w sporcie – Athlete Burnout Questionnaire (ABQ) autorstwa T. D. Raedeke’a i A. L. Smitha. Prezentujemy także oryginalne narzędzia do badania perfekcjonizmu i poczucia lokalizacji kontroli w sporcie. Wszystkie prezentowane tu skale zostały ocenione pod względem psychometrycznym i spełniają wymagania stawiane psychologicznym narzędziom badawczym. W imieniu wszystkich autorów wyrażam nadzieję, że stworzone przez nas narzędzia okażą się przydatne polskim psychologom sportu i aktywności fizycznej, zarówno zajmującym się prowadzeniem badań naukowych jak i działalnością praktyczną. Zależy nam na tym, by były one dostępne dla wszystkich psychologów zainteresowanych ich wykorzystaniem, dlatego Autorzy już w monografii udostępniają zaprezentowane od strony psychometrycznej skale. Prosimy równocześnie, by stworzonymi przez nas narzędziami posługiwały się jedynie osoby do tego uprawnione, posiadające tytuł zawodowy psychologa lub studiujące psychologię. Monika Guszkowska
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.48036 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Wybrane zagadnienia z psychologii / aut. Ewa Dubowik [i in.]. - Wyd. 2 popr. i poszerz. - Gdańsk : AWFiS, 2002. - 335, [1] s. : il. ; 25 cm.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.35612 (1 egz.)
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.47588 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.35611, A.35610 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.48037 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.49213 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.43686 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej