Sortowanie
Źródło opisu
Księgozbiór
(5972)
IBUK Libra
(34)
Forma i typ
Książki
(5540)
Czasopisma
(389)
E-booki
(35)
Publikacje fachowe
(23)
Rękopisy
(23)
Publikacje naukowe
(21)
Druki ulotne
(15)
Publikacje popularnonaukowe
(12)
Publikacje informacyjne
(10)
Poradniki i przewodniki
(8)
Publikacje dydaktyczne
(8)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(5)
Publikacje promocyjne
(5)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Audiobooki
(1)
Poezja
(1)
Dostępność
dostępne
(6192)
tylko na miejscu
(1300)
wypożyczone
(85)
nieokreślona
(28)
Placówka
Wypożyczalnia Ogólna
(3022)
Dla pracowników AWF
(2838)
Czytelnia
(1303)
Czytelnia - po rezerwacji
(442)
Autor
Dziubiński Zbigniew (1952- )
(47)
Kosiewicz Jerzy (1949- )
(37)
Sozański Henryk (1939- )
(37)
Zuchora Krzysztof (1940- )
(32)
Śledziewski Dariusz
(31)
Perkowski Krzysztof
(25)
Żukowska Zofia (1932-2012)
(25)
Lipoński Wojciech
(23)
Krawczyk Zbigniew (1930- )
(19)
Szafkowski Zbigniew
(19)
Cynarski Wojciech Jan (1965- )
(18)
Lenartowicz Michał (wychowanie fizyczne)
(18)
Nowocień Jerzy (1948- )
(18)
Kosiewicz Jerzy
(17)
Kuder Anna
(17)
Tomczak Błażej
(17)
Chuda Renata
(16)
Sawala Krzysztof (1958- )
(16)
Tomczak Przemysław
(16)
Urbanik Czesław
(16)
Hądzelek Kajetan (1930- )
(15)
Krawczyk Zbigniew
(15)
Obodyński Kazimierz
(15)
Starosta Włodzimierz
(15)
Ulatowski Tadeusz (1923-2012)
(15)
Zaborniak Stanisław
(15)
Gowarzewski Andrzej
(14)
Gracz Jacek (1947- )
(13)
Grinberg Daniel (1950- )
(13)
Kosmol Andrzej (1935- )
(13)
Umiastowska Danuta
(13)
Iskra Janusz (1959- )
(12)
Małolepszy Eligiusz (1963- )
(12)
Parczewski Adam Wacław (1949- )
(12)
Sankowski Tadeusz
(12)
Szwarc Andrzej J
(12)
Weidig Ursula
(12)
Żukowski Ryszard (1932-2017)
(12)
Bączyk Stefan
(11)
Gowarzewski Andrzej (1945-2020)
(11)
Guszkowska Monika
(11)
Kozłowski Waldemar Antoni
(11)
Kurzyński Henryk
(11)
Milicerowa Halina (1907-1995)
(11)
Piechal Tomasz
(11)
Piłat Mariusz
(11)
Ponczek Mirosław (1947-2014)
(11)
Ryba Bogusław
(11)
Sadowski Jerzy (sport)
(11)
Charzewska Jadwiga
(10)
Chruścicki Bogdan (1946-2015)
(10)
Fidelus Kazimierz
(10)
Fidelus Kazimierz (1928-1998)
(10)
Hanusz Halina
(10)
Jaczynowski Lech (1946- )
(10)
Mastalerz Andrzej
(10)
Maszczak Tadeusz
(10)
Molik Bartosz
(10)
Nowakowski Andrzej (1951- )
(10)
Olszański Tadeusz (1929-2023)
(10)
Pięta Wiesław
(10)
Rotkiewicz Maria (1927- )
(10)
Sozański Henryk
(10)
Trześniowski Roman (1909-2004)
(10)
Ważny Zenon (1929- )
(10)
Woluch Jan
(10)
Żyśko Jolanta
(10)
Adelt Tadeusz
(9)
Bronikowski Michał
(9)
Demel Maciej
(9)
Gajewski Jan (wychowanie fizyczne)
(9)
Grys Iwona
(9)
Hądzelek Kajetan
(9)
Jacklin Tony (1944- )
(9)
Jankowski Krzysztof W
(9)
Kisiel Krzysztof
(9)
Osiński Wiesław
(9)
Poliŝuk Dimitri A
(9)
Szczepłek Stefan (1949- )
(9)
Tuszyński Bogdan
(9)
Urbaś Henryk
(9)
Wryk Ryszard (1951- )
(9)
Żemantowski Jacek (1939-2002)
(9)
Alliss Peter (1931- )
(8)
Czerwiński Janusz (1936- ; teoria sportu)
(8)
Darwin Bernard (1876-1961)
(8)
Drozdek-Małolepsza Teresa
(8)
Drozdowski Zbigniew
(8)
Gabryś Tomasz
(8)
Gawkowski Robert (1962- )
(8)
Grabowski Henryk
(8)
Jurek Tomasz (1958- )
(8)
Nicklaus Jack (1940- )
(8)
Ryguła Igor
(8)
Sikora Szymon (1976- )
(8)
Skalski Dariusz (1960- )
(8)
Wachowski Eugeniusz
(8)
Waśko Janusz (1953- )
(8)
Woltmann Bernard (1932-2013)
(8)
Wołoszyn Stefan (1911-2004)
(8)
Rok wydania
2020 - 2024
(325)
2010 - 2019
(1229)
2000 - 2009
(1188)
1990 - 1999
(779)
1980 - 1989
(664)
1970 - 1979
(733)
1960 - 1969
(439)
1950 - 1959
(218)
1940 - 1949
(93)
1930 - 1939
(98)
1920 - 1929
(106)
1910 - 1919
(23)
1900 - 1909
(52)
1890 - 1899
(11)
1880 - 1889
(2)
1870 - 1879
(1)
1850 - 1859
(1)
1830 - 1839
(1)
1790 - 1799
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(70)
1901-2000
(44)
1945-1989
(30)
1989-2000
(18)
1918-1939
(3)
1801-1900
(2)
1939-1945
(2)
1701-1800
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
Kraj wydania
Polska
(4433)
Wielka Brytania
(512)
Niemcy
(328)
Stany Zjednoczone
(155)
nieznany (xxr)
(154)
nieznany (0ol)
(49)
nieznany (xxx)
(41)
nieznany (cs)
(33)
Litwa
(31)
Rosja
(30)
nieokreślony (s.l.)
(28)
Włochy
(17)
Austria
(15)
Francja
(14)
Czechy
(13)
Ukraina
(11)
Grecja
(10)
Rumunia
(10)
Australia
(9)
Bułgaria
(9)
Szwajcaria
(9)
Węgry
(8)
Kanada
(8)
nieznany (1ol)
(7)
nieznany (plr)
(7)
Japonia
(6)
nieznany (l a)
(6)
nieznany (001)
(5)
nieznany (0dp)
(5)
nieznany (0ng)
(5)
Holandia
(5)
Słowacja
(5)
Indie
(4)
Belgia
(3)
Finlandia
(3)
nieznany (plx)
(3)
nieznany (yu)
(3)
nieznany (000)
(2)
nieznany (ber)
(2)
Chorwacja
(2)
Dania
(2)
nieznany (gwr)
(2)
nieznany (il)
(2)
Monako
(2)
Hiszpania
(2)
Szwecja
(2)
nieznany (xrr)
(2)
nieznany (0pa)
(1)
nieznany (1ng)
(1)
nieznany (aur)
(1)
nieznany (aus)
(1)
Chiny
(1)
nieznany (eng)
(1)
Salwador
(1)
nieznany (esp)
(1)
Etiopia
(1)
nieznany (hur)
(1)
Irlandia
(1)
Indonezja
(1)
nieznany (jar)
(1)
nieznany (l)
(1)
Łotwa
(1)
Nowa Zelandia
(1)
nieznany (p)
(1)
Portugalia
(1)
nieznany (r a)
(1)
Serbia
(1)
nieznany (xka)
(1)
nieznany (xor)
(1)
Język
polski
(2159)
nieznany (xxx)
(1776)
angielski
(998)
niemiecki
(491)
rosyjski
(227)
francuski
(100)
czeski
(61)
włoski
(16)
bułgarski
(13)
węgierski
(12)
rumuński
(8)
nieznany (ol)
(7)
litewski
(6)
ukraiński
(6)
hiszpański
(4)
nieznany (ng)
(3)
wiele języków
(2)
słowacki
(2)
szwedzki
(2)
duński
(1)
niderlandzki
(1)
nieznany (esp)
(1)
estoński
(1)
chorwacki
(1)
serbski
(1)
Odbiorca
Trenerzy i instruktorzy sportowi
(5)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(4)
Studenci
(4)
Szkoły wyższe
(4)
Animatorzy czasu wolnego
(1)
Dziennikarze sportowi
(1)
Fizjoterapeuci
(1)
Jachtowy sternik morski
(1)
Menedżerowie sportu
(1)
Nauczyciele
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Sportowcy
(1)
Trenerzy personalni
(1)
Żeglarze jachtowi
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(2)
Temat
Sport
(4424)
Historia sportu
(532)
Wychowanie fizyczne
(472)
Kultura fizyczna
(412)
Psychologia sportu
(317)
Piłka nożna
(285)
Trening sportowy
(221)
Golf
(220)
Kluby sportowe
(187)
Sportowcy
(172)
Teoria sportu
(165)
Medycyna sportowa
(157)
Turystyka
(153)
Lekkoatletyka
(144)
Golf (sport)
(135)
Psychologia
(133)
Igrzyska olimpijskie
(132)
Niepełnosprawni
(127)
Sporty zimowe
(117)
Rekreacja
(97)
Siatkówka (sport)
(94)
Fizjologia
(91)
Socjologia
(86)
Wysiłek fizyczny
(85)
Sporty walki
(83)
Aktywność fizyczna
(82)
Olimpizm
(81)
Sporty wodne
(81)
Bibliografia
(79)
Socjologia sportu
(78)
Młodzież
(77)
Historia
(74)
Pływanie
(73)
Tenis
(72)
Physical education
(71)
Dziecko
(69)
Gimnastyka
(68)
Narciarstwo
(67)
Organizacje
(66)
Biomechanika
(65)
Dyscypliny sportowe
(63)
Fizjologia sportu
(63)
Sport clubs
(63)
Koszykówka
(60)
Sport
(58)
Pedagogika
(58)
Sprawność fizyczna
(57)
Zdrowie
(56)
Lekka atletyka
(54)
Physical culture
(54)
Trening
(53)
Wydolność fizyczna
(51)
Rehabilitacja
(50)
Sport samochodowy
(50)
Odżywianie
(49)
Materiały konferencyjne
(47)
Piłka ręczna
(47)
Gra w golfa
(46)
Promocja zdrowia
(46)
Gry sportowe
(45)
Organizacje sportowe
(45)
Higiena
(44)
Motoryka
(44)
Biegi
(43)
Sport motocyklowy
(43)
Historia sportu
(42)
Dzieci
(42)
Konferencja krajowa
(42)
Ruchy
(42)
Sports
(42)
Athletics
(39)
Studenci
(39)
Trening (sport)
(38)
Medycyna
(37)
Filozofia
(36)
Gry zespołowe
(36)
Igrzyska Olimpijskie
(36)
Praca doktorska
(36)
Prawo
(36)
Zawody sportowe
(36)
Filozofia sportu
(35)
Sztuki walki
(35)
Kolarstwo
(34)
Żeglarstwo
(34)
Boks
(33)
Fair play
(33)
Podręczniki
(33)
Sport wyczynowy
(33)
Środki dopingowe
(33)
Kobieta
(32)
Kobiety
(32)
Sport szkolny
(32)
Odpoczynek
(31)
Wydawnictwa Wyższych Uczelni
(31)
Encyklopedia
(30)
Polityka
(30)
Szermierka
(30)
Tenis ziemny
(30)
Zarządzanie
(30)
Jazda konna
(29)
Temat: czas
1901-
(97)
2001-
(36)
1801-
(18)
2001-0
(16)
1901-2000
(10)
1945-
(10)
1989-2000
(6)
1989-
(5)
1918-
(4)
1801-1900
(2)
1924-1949
(1)
99-0 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(13)
Śląsk
(3)
Francja
(2)
Warszawa
(2)
Bałtyk (morze)
(1)
Beskidy (góry)
(1)
Broad Peak (góra)
(1)
Chełm (woj. lubelskie)
(1)
Częstochowa
(1)
Europa
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Indonezja
(1)
Irak
(1)
Katowice (woj. śląskie)
(1)
Kazimierz Dolny nad Wisłą
(1)
Kraków
(1)
Kujawsko-Pomorskie, Województwo
(1)
Mazury (Polska)
(1)
Niemcy
(1)
Nowy Sącz (woj. małopolskie ; okręg)
(1)
Podlasie (region)
(1)
Pławniowice
(1)
Płock
(1)
Rzeszów
(1)
Rzeszów (woj. podkarpackie ; okręg)
(1)
Unia Europejska
(1)
Wadowice
(1)
Warszawa (Bielany)
(1)
Warszawa (Polska)
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Związek Radziecki
(1)
Łódź (Polska)
(1)
Gatunek
Praca doktorska
(269)
Prasa sportowa
(22)
Materiały konferencyjne
(20)
Encyklopedie
(16)
Podręczniki
(15)
Podręczniki akademickie
(12)
Poradniki
(12)
Przewodniki turystyczne
(10)
Praca zbiorowa
(8)
Czasopisma polskie
(6)
Biografie
(5)
Dysertacja - streszczenie
(5)
Monografia
(5)
Monografie
(5)
Biografia
(4)
Podręcznik akademicki
(4)
Podręczniki [Typ publikacji]
(4)
Prace zebrane [Typ publikacji]
(4)
Przewodniki
(4)
Zjazdy [Typ publikacji]
(4)
Albumy
(3)
Encyklopedie sportowe
(3)
Poezja polska
(3)
Poradnik
(3)
Czasopisma [Typ publikacji]
(2)
Czasopisma niemieckie
(2)
Dysertacje i rozprawy akademickie [Typ publikacji]
(2)
Encyklopedia
(2)
Informatory
(2)
Komiks
(2)
Opracowanie
(2)
Pamiętniki
(2)
Podręcznik
(2)
Prace doktorskie
(2)
Prace popularne [Typ publikacji]
(2)
Słownik
(2)
Aforyzmy francuskie
(1)
Album
(1)
Antologia
(1)
Bibliografia
(1)
Biografie [Typ publikacji]
(1)
Czasopisma literackie
(1)
Czasopismo polskie
(1)
Czasopismo sportowe
(1)
E-book
(1)
Encykopedie
(1)
Informator
(1)
Kalendarium
(1)
Katalogi wystaw
(1)
Komiksy
(1)
Książki elektroniczne
(1)
Księgi pamiątkowe
(1)
Leksykon
(1)
Monografie [Typ publikacji]
(1)
Podręczniki laboratoryjne [Typ publikacji]
(1)
Poezja grecka
(1)
Poradniki [Typ publikacji]
(1)
Przewodnik
(1)
Publicystyka polska
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Reportaż
(1)
Reportaże
(1)
Rozprawa habilitacyjna
(1)
Sprawozdania
(1)
Słownik biograficzny
(1)
Słowniki
(1)
Wywiady
(1)
Zarys [Typ publikacji]
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura fizyczna i sport
(18)
Socjologia i społeczeństwo
(6)
Filozofia i etyka
(5)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(4)
Edukacja i pedagogika
(3)
Historia
(3)
Medycyna i zdrowie
(3)
Religia i duchowość
(2)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Podróże i turystyka
(1)
6006 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Forma i typ
Zajęcia z elementami sportów walki w szeroko rozumianej aktywności fizycznej stają się obecnie coraz bardziej popularne. Są kierowane głównie do młodej grupy odbiorców, przy czym pojawiają się coraz to nowe nazwy Japońskich, Koreańskich, Chińskich, Izraelskich czy Brazylijskich sztuk walki. W większości przypadków działają one na komercyjnych zasadach, oferują więc to na co jest w danym momencie zapotrzebowanie, zmieniając nazwę oferowanej sztuki walki na jeszcze bardziej dziwnie brzmiącą. W ten sposób pojawiło się całe mnóstwo propozycji (bo przecież nie dyscyplin czy sztuk walki), których działalność sprowadza się do propagowania coraz bardziej brutalnych form walki. Alternatywą brutalizacji zachowań społecznych pozostają sporty walki, w których w oparciu o doświadczenia trenerskie oraz teorie sportu wypracowane zostały zasady i metody oddziaływania na młody organizm. Przy czym oddziaływanie to dotyczy nie tylko sfery fizycznej ale również i duchowej. Zapasy, choć pewnie większe wrażenie zrobiłbym używając nazwy (ang.) WRESTLING, dają niezwykłą możliwość wpływania na rozwój młodego organizmu. W trakcie treningu następuje rozwój wszystkich cech fizycznych: siły, szybkości, gibkości, wytrzymałości. Elementy walk zapaśniczych znajdują się w programach wychowania fizycznego w USA, Niemczech, Turcji czy Mongolii. Książka ta z uwagi na duże braki w literaturze z zakresu tej dziedziny kultury fizycznej, w pierwszej kolejności stanowi odpowiedź na liczne zapytania moich studentów i studentek, którym przybliżałem tę dyscyplinę sportu. Mam nadzieję, że będzie ona stanowić dla nich źródło motywacji do ciągłego poszukiwania i prowadzenia własnych przemyśleń w przyszłej pracy nauczyciela wychowania fizycznego. Drugą grupą, do której skierowana jest ta książka są oczywiście instruktorzy i młodzi trenerzy zapasów, którzy dzięki niej będą mogli uzupełnić swój warsztat pracy. Dla doświadczonych trenerów, trenerów kadry, chciałbym by była ona inspiracją do propagowanie zapasów poprzez publikacje swoich doświadczeń i wiedzy trenerskiej, gdyż w tym zakresie jest jeszcze dużo do zrobienia.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Celem tej monografii jest próba opisania autotelicznych stanów umysłu sportowców w oparciu o wskaźniki osobowościowe, elektrofizjologiczne oraz procesy mentalne w przygotowaniu do treningu sportowego, zawodów sportowych i odpoczynku. Poszukiwano odpowiedzi na pytania o udział proce-sów mózgowych i osobowości w aspekcie autoteliczności umysłu i uwagi w wytwarzaniu podstawo-wych dla sportowców stanów umysłu, które nazwano: autoteliczny stan gotowości uwagi, autoteliczny stan zaangażowania uwagi i „stan alfa”. Za pomocą EEG zarejestrowano zmiany aktywności bioelek-trycznej mózgu po treningach neurofeedback-EEG w spoczynku i w ruchu oraz relaksacji audio-wizualnej i autogennej. Treningi te wykorzystano do modulacji aktywności mózgu (stanów umysłu) i poprawy uwagi podczas treningu i zawodów sportowych oraz wywołania stanu relaksu podczas odpo-czynku. Wykazano, że podczas treningów neurofeedback-EEG następuje wzbudzenie aktywności bioe-lektrycznej mózgu w obszarach zaangażowanych. Zauważono także, że przez potęgowanie stanu relak-su, po treningach relaksacji audio-wizualnej i autogennej, zmienia się moc w pasmie alpha. Dane empi-ryczne wskazują również, że stymulacja treningiem neurofeedback-EEG oraz treningiem relaksacji au-dio-wizualnej i autogennej może mieć wpływ na aktywność mózgu, wyrażaną zmianami w międzypół-kulowej synchronizacji mózgu i wydajność umysłu sportowców. Można mieć nadzieję, że porównanie EEG wykonanego przed i po treningach neurofeedback-EEG może pomóc w wyborze strategii przygo-towania mentalnego sportowców. Należy jednak dodać, że budowanie psychologicznego modelu auto-telicznego zaangażowania uwagi w sporcie, w oparciu o analizę poczucia autonomii, poczucia lokaliza-cji kontroli, stylu percepcyjnego, cech osobowości, wymiarów zaangażowania oraz aktywności bioelek-trycznej mózgu sportowca, wymaga integracji wiedzy dotyczącej kontekstu organizacyjnego (cechy dyscypliny sportowej).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.54177, A.54305, A.45971, A.46603, A.55246, A.49157 (6 egz.)
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.48726 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.45972 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.53089, A.47660, A.47655, A.47658, A.47663, A.47653, A.47648, A.47659, A.41467, A.47650, A.41468, A.47654, A.47661, A.47647, A.47657, A.47652, A.48469, A.47649, A.41469, A.47662, A.41463, A.47656 (22 egz.)
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.48872 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.41462, A.41461 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.48788 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Prezentowana praca jest poświęcona ekonomiczno-finansowym aspektom funkcjonowania przedsiębiorstw w obszarze sportu, turystyki i rekreacji. Opracowanie zawiera elementy analizy z szeroko rozumianego biznesu sportowo-turystycznego w Polsce. Należy zaznaczyć, że aktualnie nie jest dostępnych wiele opracowań na ten temat, a jeśli nawet są to raczej dotyczą poszczególnych zagadnień niż całościowego, kompleksowego potraktowania. Na tym tle niniejsze opracowanie uzupełnia lukę sprowadzającą się do nikłej wiedzy dotyczącej ekonomiczno-finansowej strony sektora sportu, turystyki i rekreacji. Przy czym coraz aktualniejsze staje się to, że obszar sportu, turystyki i rekreacji musi być traktowany jak każdy inny sektor gospodarki z uwzględnieniem jego specyfiki polegającej na tym, że trzeba realizować równanie: duże środki finansowe – bardzo dobre wyniki gospodarcze – jeszcze większe przychody. Zasadniczym celem opracowania jest prezentacja, analiza i ocena problemów ekonomiczno-finansowego funkcjonowania przedsiębiorstw w sferze sportu i rekreacji. Podstawowa hipoteza badawcza zmierza do tego:W jaki sposób przedsiębiorstwa i firmy sektora sportu, turystyki i rekreacji realizują na rynku wolno-konkurencyjnym, w warunkach konkurencyjności międzynarodowej zadania i cele przeznaczone dla podmiotów typowych dla gospodarki rynkowej. Jakie warunki powinny być spełnione, aby spełnić wymagania stawiane przez wymogi rynkowe dla przedsiębiorstw z obszaru sportu, turystyki i rekreacji? Jakie powinny być zasady i możliwości finansowania przedsiębiorstw z tego obszaru w Polsce? W pracy zostały wykorzystane podstawowe metody badawcze takie jak: analiza, dedukcja czy wnioskowanie logiczne. Stały się one niezbędne do oceny ta-kich zjawisk jak: konkurencyjność, rentowność, czy analiza finansowa w przedsiębiorstwie. Praca ma charakter przeglądu ułatwiającego studiowanie i szybkie odnajdowanie kluczowych pojęć, formułowanie sytuacji problemowych oraz poszukiwanie odpowiedzi na nurtujące pytania. Jej struktura została ułożona w sposób zapewniający jasność i logiczność przyjętych analiz. W rozdziale pierwszym zostały omówione podstawowe pojęcia z zakresu podejmowania działalności przedsiębiorczej. Omówiono klasyfikacje i podstawowe problemy związane z wyborem formy prawnej działalności gospodarczej. Rozdział drugi poświęcono analizie przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji. Zostały w nim omówione podstawy przewagi konkurencyjnej oraz czynniki wpływające na konkurencyjność. W rozdziale trzecim została scharakteryzowana problematyka analizy ekonomicznej. Zostały tam omówione w pierwszej kolejności pojęcie, istota, zakres oraz obszary analizy ekonomicznej. W rozdziale czwartym została podjęta problematyka sposobów finansowania działalności przedsiębiorstw z różnych źródeł. Rozdział piąty obejmuje problematykę i obszary analizy przedsiębiorstwa w otoczeniu fiskalnym. Zostały w nim wyeksponowane podstawowe elementy istoty podatku, ich rodzaje oraz formy opodatkowania podmiotów gospodarczych. W rozdziale szóstym został przedstawiony problem znaczenia biznes planu w działalności przedsiębiorstwa. Zostały scharakteryzowane elementy istotne biznes planu oraz znaczenie ryzyka w jego tworzeniu. Rozdział siódmy został poświęcony roli i zadania analizy ekonomicznej w ocenie przedsiębiorstwa. W ten sposób został uzupełniony i pogłębiony rozdział III. Rozdział VIII ocenia działalność gospodarczą przedsiębiorstw w obszarze STiR. Poddane analizie problemy nie tworzą kompendium wiedzy podstawowej z zakresu ekonomii i analizy ekonomiczno-finansowej. Są to tylko wybrane, zasadnicze kwestie stanowiące istotę omawianych zagadnień i jak każdy wybór wynikający z celów i ograniczeń, mogą tworzyć potrzebę szerszego ich poznawania przez czytelnika. Jego adresatami są głównie studenci kierunków wychowanie fizyczne i sport, którzy sygnalizując potrzebę zaistnienia tego rodzaju opracowania spowodowali, że powstała dla lepszej współpracy uczących i studiujących. Podręcznik jest pracą pracowników Katedry Organizacji, ekonomii i zarządzania Wydziału Wychowania |Fizycznego AWF Józefa Piłsudskiego w Warszawie, którzy tworząc poszczególne fragmenty książki, wnieśli zarówno własne pomysły i przemyślenia, jak i ujęcia problemów które można odnaleźć w istniejących podręcznikach z tej dziedziny wiedzy. Autorzy opracowania mają nadzieję, że taka prezentacja materiału i zagadnień ułatwi poznawanie i zrozumienie podstawowych kwestii dotyczących ekonomii sportu i podejmowania działalności gospodarczej w sporcie, turystyce i rekreacji oraz stanie się podstawą szerokiej wymiany poglądów na temat profesjonalnego podejścia do przedsiębiorstw funkcjonujących w obszarze sportu, turystyki i rekreacji.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Celem tej książki jest przybliżenie relacji między sportem i pedagogiką, a dokładniej ukazanie związków nauk o sporcie z naukami o wychowaniu. Przedstawia ona panoramę pojęć, problemy występujące w teorii i praktyce, a także perspektywy badań pedagogicznych w sporcie. Została napisana z myślą o potrzebach środowisk akademickich, które w swych zadaniach ustawowych mają kształcenie studentów w zakresie organizacji i funkcjonowania sportu we współczesnej cywilizacji i kulturze. Uczelnie obowiązek kształcenia studentów łączą z badaniami naukowymi prowadzonymi na rzecz sportu jako zjawiska społecznego i kulturowego. Sport nowożytny mający ponad stupięćdziesięcioletnią tradycję jest współcześnie dynamiczną formą życia społecznego. Wymaga przez to ciągłej uwagi środowiska naukowego oraz permanentnego doskonalenia własnych instytucji. (…) W książce zaprezentowano genezę i historyczny rozwój nauk o kulturze fizycznej. Przeprowadzono opis i przegląd zdarzeń, faktów budujących wiedzę na temat wychowania fizycznego. To ono było inspiracją i dało początek rozwoju pedagogiki sportu. Ukazano rozwój nauk o kulturze fizycznej na tle dynamicznie rozwijającego się sportu na przełomie XX i XXI wieku. Przedstawiono rozwój nauki o sporcie oraz sposoby utrwalania jej pozycji w systemie nauk. Książka jest próbą ukazania nowych przestrzeni badań pedagogicznych w sporcie. Wskazuje nowe kierunki myślenia pedagogicznego w sporcie i o sporcie, ukazuje rolę sportu jako środka wychowania dla przyszłości. W rzeczywistości współczesnej sport zdecydowanie zdominował aktywność fizyczną na tyle, że nauka o nim wyodrębniła się jako subdyscyplina w naukach o kulturze fizycznej. Wszelkie wytwory badawcze i praktyczne działania, w tym technologia treningu sportowego mieszczą się w empirycznej pedagogice sportu. Jest ona uszczegółowieniem ogólnej teorii pedagogicznej, jej założeń, prawidłowości i globalnych praw wraz z mechanizmami usytuowanymi w sporcie. Trening sportowca jest procesem pedagogicznym, obejmuje sferę dydaktyczną i wychowawczą. Dlatego istnieje potrzeba utrwalania dorobku pedagogiki sportu w zakresie nauk o kulturze fizycznej i praktyce sportowej. Obejmuje ona genezę i rozwój pedagogiki sportu w Polsce. Ukazuje przeobrażenia współczesnego sportu i rolę współzawodnictwa we współczesnej kulturze. Prezentuje zasady i metody edukacyjne w treningu sportowym oraz sylwetkę trenera jako jego organizatora. Kładzie akcent na takie kształtowanie postaw wobec sportu, aby służył on celom ogólnowychowawczym. W procesie tym istotną rolę odgrywa olimpizm jako źródło wartości uniwersalnych. Myślenie pedagogiczne w sporcie powinno być ukierunkowane na kształtowanie zdolności rozumienia i refleksyjnego traktowania sensu sportu jako fenomenu cywilizacyjnego wpływającego na obraz współczesnego świata.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Tematem książki jest historia pływalni oraz ich współczesne zasady funkcjonalno-programowe, przygotowanie do zajęć sportowo-rekreacyjnych. Szczególną uwagę poświęciliśmy pływalni w Pałacu Młodzieży PKIN w Warszawie. Obiekt ten został oddany do użytku w roku 1955 jako część gmachu Pałacu Kultury i Nauki, wzniesionego w stylu socrealizmu, należąc do ważnego segmentu funkcjonalnego obiektu ‘Wychowanie fizyczne i sport’. Była wówczas (i jest nadal) jedyną pływalnią krytą w województwie mazowieckim, na której jest możliwe uprawianie skoków do wody w pełnym zakresie konkurencji tej dyscypliny (skoki z wieży 10- metrowej). Jest to jednocześnie jedna z kilku pływalni w Polsce, na której można uprawiać tę dyscyplinę w pełnym zakresie konkurencji przez cały rok (pozostałe to Zatoka Sportu w Łodzi, Termy Maltańskie w Poznaniu) i jedną z kilkunastu na których można uprawiać skoki do wody, ale w nie-pełnym zakresie konkurencji, wśród nich jest na przykład OSIR Częstochowa, OSIR Rzeszów (brak wieży 10 metrowej). Ponieważ jest to temat, naszym zdaniem, z jednej strony niezwykle interesujący, ale jednocześnie zbyt rzadko podejmowany – uznaliśmy za zasadne uzu-pełnienie treści o autorski program zajęć sportowych kierowanych do dzieci i młodzieży oraz analizę treningu skoków do wody, najważniejszych elementów w technice skoków do wody. Końcową konkluzją pracy jest refleksja, że brak odpowiednich obiektów pływalni w naszym kraju jest wypadkową wielu przyczyn: z jednej strony brakiem środków na inwestycje sportowej, z drugiej bardzo wysokich i precyzyjnych wymagań federacyjnych FINA (Federation Internationale de Natation) dla uprawiania tej dyscypliny, które obiekt musi spełniać. Trudno się natomiast zgodzić z argumentem, często przytaczanym (między innymi w oficjalnych raportach), że ograniczenia środków na inwestycje pływalni z wieżą do pełnego zakresu skoków są konsekwencją braku zainteresowania tą dyscypliną wśród dzieci i młodzieży. Obserwowane od dekad, rok roczne wielkie zainteresowanie rekrutacją na zajęcia w Pałacu Młodzieży i osiągane znaczące sukcesy sportowe wychowanków - temu bardzo wyraźnie przeczą. Niezbędne dla dalszego funkcjonowania obiektu prace modernizacyjne, któ-re miały miejsce na pływalni PM-PKIN, musiały uwzględnić bardzo restrykcyjne i szczegółowe rekomendacje programu konserwatorskiego, narzucającego zacho-wanie historycznych walorów stylu architektonicznego pływalni. Oddana w roku 2016 do użytku po zabiegach renowacyjnych pływalnia w PM-PKIN służy obecnie sekcji pływackiej (w tym zajęciom i treningom skoków do wody) oraz zajęciom rekreacyjnym. Wielofunkcyjność pływalni, jej różnorodne wykorzystanie (szkole-nia, treningi sportowe, zajęcia rekreacyjne, zawody i pokazy) umożliwiają rów-noważenie budżetu i utrzymanie kosztownego i wymagającego w eksploatacji obiektu. Pływalnia w Pałacu Młodzieży w Warszawie jest przykładem, jak ważne jest zachowanie tradycji i ciągłości działalności sportowej, jak potrzebne jest szukanie udanych kompromisów dla z jednej strony niezbędnych zabiegów modernizacji i dostosowania obiektu sportowego do współczesnych wymagań, z drugiej strony – ochrony jego historycznego stylu i substancji zabytkowej – bez uszczerbku dla funkcji i wartości użytkowych. Historia sekcji skoków do wody, którą opisujemy w stopniu szczegółowym (jednej z pierwszych, najdłużej działających i nadal nielicznych w Polsce), na-szym zdaniem dobrze ilustruje, jak niezwykle konsekwentnie realizowany, nie-przerwanie od 65 lat, pomimo zmieniających się uwarunkowań zewnętrznych, program szkoleń i treningów może mieć decydujący wpływ na znaczące sukcesy sportowe wychowanków. Niezwykle trudna jest obecnie odpowiedz na pytanie, w jakim kierunku będą obecnie prowadzone prasce koncepcyjne i projektowe nad pływalniami, w szczególności przeznaczonymi do treningu sportowego i organizacji zawodów. Wybuch pandemii COVID-19 w roku 2020 i jego głębokie konsekwencje dla możliwości treningów, dla zasad organizacji i przebiegu imprez sportowych (wobec rygorów dyscypliny sanitarnej) – silnie, w całej rozciągłości, potwierdziły te przepuszczenia, obnażyły trudność przewidywań kierunków rozwoju budownictwa dla sportu, również w najbliższej przyszłości. Równocześnie uwypukliły znaczenie elastyczności dla przyjmowanych do realizacji rozwiązań: podatności na zmiany programu i funkcji wznoszonych obiektów sportowych. Obecnie (grudzień 2021) sytuacja jest na bieżąco monitorowana i użytkownicy pływalni sportowych, basenów szkolnych i pływalni rekreacyjnych mają świadomość, że względy bezpieczeństwa i odpowiedzialności społecznej mogą w każdej chwili zaważyć na dostępności tych obiektów.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Klasyfikacja zawodników niepełnosprawnych wydaje się zasadniczym problemem współczesnego sportu paraolimpijskiego. Jednak brak naukowej weryfikacji regulaminów klasyfikacji może stanowić istotną przeszkodę w dalszym rozwoju sportu na poziomie Igrzysk Paraolimpijskich. Sformułowano cztery cele pracy. Pierwszym była ocena wydolności beztlenowej mięśni kończyn górnych zawodników różnych klas startowych w wybranych grach zespołowych niepełnosprawnych, drugim - charakterystyka skuteczności i aktywności gry zawodników różnych klas startowych w wybranych grach zespołowych niepełnosprawnych. Trzecim celem pracy była ocena systemów klasyfikacyjnych w wybranych dyscyplinach paraolimpijskich, czwartym – opracowanie kryteriów oceny (wartości referencyjne) wydolności beztlenowej zawodników z dysfunkcją narządu ruchu. Sformułowano dwie hipotezy badawcze: 1. Wydolność beztlenowa i skuteczność gry pozwalają na zweryfikowanie regulaminów klasyfikacji w zespołowych grach sportowych niepełnosprawnych. 2. Wydolność beztlenowa oraz skuteczność w grach zespołowych związane są z możliwościami medyczno- funkcjonalnymi zawodników niepełnosprawnych. Dla weryfikacji postawionych hipotez badawczych oraz realizacji celów pracy zastosowano ocenę wydolności beztlenowej mięśni kończyn górnych oraz skuteczności i aktywności gry zawodników z dysfunkcją narządu ruchu. Do oceny wydolności beztlenowej wyselekcjonowano grupę zawodników (mężczyźni) trenujących piłkę siatkową na siedząco oraz na stojąco, a także koszykówkę na wózkach. Do oceny wydolności beztlenowej wyselekcjonowano kobiety (n = 69) i mężczyzn (n = 301) z dysfunkcją narządu ruchu uprawiających sport. Badanych podzielono na trzy podstawowe grupy funkcjonalne (A, B, C) oraz trzy kategorie wiekowe (18 – 25 lat, 26 – 35 lat, powyżej 35 lat). Pomiaru wydolności beztlenowej mięśni kończyn górnych dokonano w 30-sekundowym teście Wingate przeprowadzonym na ergometrze ręcznym. Oceny skuteczności gry przeprowadzono na grupie zawodników trenujących koszykówkę na wózkach, rugby na wózkach oraz piłkę siatkową na siedząco, reprezentujących najwyższy poziom zaawansowania sportowego. Dokonano obserwacji gry sportowców niepełnosprawnych podczas następujących zawodów: Mistrzostw Świata w Koszykówce na Wózkach Kobiet i Mężczyzn (Amsterdam, 2006 r.), Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej na Siedząco Kobiet i Mężczyzn (Roermond, 2006 r.) oraz Mistrzostw Europy w Rugby na Wózkach (Middlefart, 2005 r.). Badania wydolności beztlenowej oraz skuteczności gry pozwoliły na weryfikację systemów klasyfikacyjnych w koszykówce na wózkach, rugby na wózkach i piłce siatkowej na siedząco. Dodatkowo opracowano wartości referencyjne 30-sekundowego testu Wingate. Na podstawie przeprowadzonych badań potwierdzono dwie hipotezy badawcze pracy. Stwierdzono, między innymi, że skuteczność gry i wydolność beztlenowa stanowią obiektywne kryterium klasyfikacji zawodników niepełnosprawnych w sporcie paraolimpijskim. Im większe ograniczenie aktywności (większa dysfunkcja narządu ruchu), tym niższa wydolność beztlenowa i skuteczność gry zawodników. Wyniki badań wskazały istnienie trzech zasadniczych grup medyczno-funkcjonalnych zawodników z dysfunkcją narządu ruchu, zróżnicowanych pod względem wydolności beztlenowej kończyn górnych. Bezwzględna moc średnia w 30-sekundowym teście Wingate na ergometrze ręcznym jest wskaźnikiem najbardziej różnicującym zawodników niepełnosprawnych. Wskazano na możliwość modyfikacji systemu klasyfikacji sportowców w koszykówce na wózkach i rugby na wózkach, potwierdzono natomiast prawidłowość zastosowanego regulaminu klasyfikacji w piłce siatkowej na siedząco.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu to recenzowane czasopismo naukowe, w którym publikowane są prace związane z szeroko pojętą aktywnością fizyczną i ruchem człowieka, wychowaniem fizycznym, wychowaniem zdrowotnym, sportem, rekreacją i turystyką oraz rehabilitacją i fizjoterapią. Obecnie czasopismo wydawane jest w czterech tomach rocznie i w nowej formule, po kilkuletniej przerwie, ukazuje się od 2007 roku. W rankingu czasopism MNiSW w 2010 roku otrzymało 2 punkty. Jest indeksowane w bazach Index Copernicus oraz EBSCO. Tom 36 zawiera zbiór tekstów będących efektem badań i przemyśleń filozofów, socjologów, filologów, antropologów, kulturoznawców, słowem tych wszystkich, dla których zagadkowość fenomenu ludzkiej cielesności stanowi poznawcze wyzwanie (ze wstępu).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka ta poświęcona jest problematyce nierówności społecznych i ich ekspresji w dziedzinie kultury określanej mianem kultury fizycznej. Proponuję w niej – nowe w naukach o kulturze fizycznej w Polsce, choć na świecie obecne od wielu lat – spojrzenie na społeczne zróżnicowanie socjalizacji do sportu, uczestnictwa w sporcie i rekreacji ruchowej oraz konsumpcji sportowej (jako form uczestnictwa w kulturze) z perspektywy klasowej teorii społecznej francuskiego socjologa Pierre’a Bourdieu. Badania empiryczne i analizy teoretyczne przeprowadzone w ramach projektu badawczego, którego efektem jest niniejsza publikacja, stanowiły więc próbę testowania teorii Bourdieu w dziedzinie sportu i rekreacji ruchowej we współczesnym społeczeństwie polskim oraz sprawdzenia wyróżniającego (w terminologii Bourdieu – dystynktywnego) potencjału tych praktyk społecznych. Tego typu badania nie były dotychczas w Polsce realizowane na szerszą skalę ani w naukach o kulturze fizycznej, ani w obrębie socjologii, która nadal w niewielkim stopniu jest zainteresowana problematyką sportu i rekreacji ruchowej. W latach poprzedzających przemianę ustrojową z roku 1989 w polskich zorientowanych społecznie naukach o kulturze fizycznej kategoria klasy społecznej była silnie eksploatowana z perspektywy marksistowskiej. W latach późniejszych spowodowało to ideową negację tej kategorii analitycznej i czasowe odwrócenie się od niej badaczy. Efektem dominacji jednego paradygmatu klasowego oraz późniejszego ogólnego odwrotu od tej kategorii analitycznej było między innymi swoiste przeoczenie klasowej koncepcji teoretycznej Bourdieu rozwijanej przez niego w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Tymczasem na świecie była ona i jest chętnie (choć nie bezkrytycznie) wykorzystywana w społecznych badaniach sportu, rekreacji ruchowej i wychowania fizycznego. W tej pracy unikam przywoływania zideologizowanych marksistowskich pojęć sportu robotniczego i masowego, obecnych w naukach o kulturze fizycznej w okresie PRL-u, mając oczywiście świadomość ich historycznego miejsca w dorobku tej dyscypliny naukowej, przede wszystkim po to, aby nie wikłać teorii Bourdieu w dyskurs ideologiczny, a jednocześnie umożliwić jak najświeższe spojrzenie na jego koncepcję klasowego zróżnicowania społecznego. Współcześnie kategoria klasy społecznej jest nadal obecna w naukach o kulturze fizycznej i poza nimi, choć zmieniają się sposoby jej interpretowania, o czym piszę szerzej w rozdziale 1.7. Problematyka klasowa pojawia się także w większości współczesnych książek i podręczników socjologii sportu i kultury fizycznej. Jednym z głównych zagadnień analizowanych w tej pracy jest proces rodzinnej transmisji kultury fizycznej i przekazu kapitału kulturowego (w formie kapitału kultury fizycznej – czyli między innymi gustów dotyczących sportu i rekreacji ruchowej w zakresie uczestnictwa i konsumpcji sportowej) przez rodziców dzieciom oraz klasowych uwarunkowań tych procesów. Problem ten wiąże się ściśle z moimi dotychczasowymi zainteresowaniami badawczymi, czyli między innymi problematyką socjalizacji do sportu i kultury fizycznej rodziny. W badaniach empirycznych skupiłem się na sporcie i rekreacji ruchowej. Nie wkraczałem w istotną i także poruszaną w pracach Bourdieu problematykę ciała, cielesności czy dbałości o higienę i urodę, które również zajmują ważne miejsce w naukach o kulturze fizycznej. Była to świadoma decyzja związana z założeniem teoretycznym i metodologicznym ograniczenia liczby praktyk kulturowych na rzecz ich bardziej szczegółowej analizy. W badaniach skupiłem się więc na poszukiwaniu sposobów rozumienia i sensu nadawanego przez respondentów praktykom sportowo-rekreacyjnym poprzez jakościowe wywiady pogłębione, a także – przy zachowaniu zakresu problematyki – na rozszerzeniu zakresu wnioskowania poprzez przeprowadzenie reprezentatywnych badań ogólnopolskich. Chciałem dowiedzieć się, czy we współczesnym społeczeństwie polskim dostrzega się znaczenie sportu i rekreacji ruchowej jako potencjalnego lub realnego wskaźnika statusu społecznego i pozycji społecznej oraz czy polscy rodzice w swoich decyzjach i działaniach związanych z własną aktywnością sportowo-rekreacyjną, a także z aktywnością sportowo-rekreacyjną swoich dzieci uwzględniają statusowy charakter takich aktywności. Chciałem również sprawdzić, czy sport oraz rekreacja ruchowa są w Polsce areną lub – według terminologii Bourdieu – polem rywalizacji o społeczne uznanie i wyróżnienie, w jaki sposób rodzice dokonują wyboru zajęć sportowych dla dzieci, jak postrzegają społeczny prestiż uprawianej przez dzieci dyscypliny, jaki jest według nich sens własnej i ich dzieci aktywności sportowo-rekreacyjnej, a także czy analiza postaw i zachowań rodziców i ich dzieci wobec sportu pozwala wnioskować o swoistej reprodukcji kultury fizycznej pomiędzy pokoleniami, czy można dostrzec jej klasowy charakter. W mojej pracy potraktowałem więc sport i rekreację ruchową jako element kapitału kulturowego, w który rodzice wyposażają swoje dzieci, sytuując je – świadomie lub nie – w przestrzeni społecznej, w której tradycyjne granice podziałów klasowych, opartych wyłącznie na różnicach ekonomicznych, ulegają stopniowemu rozmywaniu. Społeczeństwo polskie nie jest z pewnością społeczeństwem ponowoczesnym, w stosunku do którego moglibyśmy przyjąć założenie o całkowitym zaniku struktury klasowej. Jak zauważają na przykład Słomczyński i Janicka (2005, s. 163, 182) w tekście dotyczącym pękniętej struktury społeczeństwa polskiego okresu transformacji ustrojowej: „Gdy analizujemy podstawowe wymiary stratyfikacji społecznej – formalne wykształcenie, pozycję zawodową i zarobki – okazuje się, że różnice klasowe są znaczne i nie usprawiedliwiają retoryki antyklasowej”. Choć trzeba jednocześnie zauważyć, że − w przeciwieństwie do wielu krajów Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych − w Polsce, w wyniku silnego naruszenia tradycyjnej struktury społecznej w okresie II wojny światowej oraz w PRL-u, struktura klasowa społeczeństwa uległa niewątpliwemu spłaszczeniu. PRL-u nastąpiło jej ograniczenie do klas robotników, rolników i inteligencji pracującej w wyniku likwidacji prywatnej własności środków produkcji, co doprowadziło do wyeliminowania klasy posiadaczy oraz niemal całkowitej likwidacji tradycyjnej klasy średniej (z niewielkimi ustępstwami na rzecz drobnego rzemiosła i produkcji oraz handlu produktami rolnymi, także − w latach późniejszych − w dziedzinie kultury fizycznej). Znana w socjologii struktury społecznej koncepcja tzw. śmierci klas, rozpropagowana przez Clarka i Lipseta (1991, s. 28), zakłada szybkie zmniejszanie się w kulturze euroamerykańskiej znaczenia pojęcia klasy opartego na różnicach ekonomicznych, na rzecz wzrostu znaczenia takich kryteriów podziałów społecznych jak: styl życia, styl konsumpcji i kapitał kulturowy. W badaniach własnych zwracałem uwagę na wyżej wymienione kryteria podziałów, ze szczególnym uwzględnieniem sportu i rekreacji ruchowej w czasie wolnym. Uznałem je za jedne z wielu dziedzin (pól) rywalizacji społecznej, na potrzeby której także nabywane są elementy ‘szlachectwa kulturowego’ (Bourdieu 2005/1979, s. 83), powiększane lub zmniejszane są zakresy dystansów społecznych oraz kształtowane klasowe gusty (czyli systemy schematów oceny) dotyczące tego, co i komu wypada czynić w czasie wolnym. W ten sposób własna aktywność sportowo-rekreacyjna rodziców lub ich dziecka mogłaby spełniać funkcje swoistej etykiety klasowej. Poza umiejętnościami sportowymi i wiedzą dotyczącą zasad rywalizacji (czyli kompetencji do uczestnictwa w sporcie i jego medialnej konsumpcji) elementami tej etykiety i przedmiotami konsumpcji będą sprzęt i stroje sportowe lub bezpośrednie uczestnictwo w wydarzeniach sportowych. Przy czym sport lub rekreacja ruchowa nie muszą być same z siebie (i traktowane w oderwaniu od innych produktów konsumpcji) dystynktywne. Baudrillard zauważa, że dopiero konstelacje produktów konsumpcji, „ich konfiguracja, stosunek do tych »przedmiotów« i ich całościowa »perspektywa« społeczna” (2006, s. 61) ma zawsze jakiś sens dystynktywny. Uprawianie sportu lub podejmowanie aktywności sportowo-rekreacyjnej w czasie wolnym umożliwia budowanie sieci kontaktów towarzyskich i pozyskiwanie kapitału społecznego. Wybór formy aktywności sportowo-rekreacyjnej oznacza także pośrednio wybór środowiska jego uczestników. Będzie to najczęściej środowisko społeczne, które dorośli lub rodzice w imieniu dzieci uznają za odpowiednie dla nich, uwzględniając ich wykształcenie, wykonywaną pracę, ocenę poziomu prestiżu społecznego itp. Poprzez wybór rodzaju sportu lub formy rekreacji ruchowej ludzie mogą też próbować włączać się w życie grup społecznych, do których aspirują. Wydaje się, że jest to ten sam mechanizm, który determinuje wybór szkoły dla dzieci − dla rodziców znaczenie ma i jakość kształcenia oferowana przez szkołę i pochodzenie społeczne pozostałych dzieci, uczęszczających do tej szkoły. Podobnie wszechstronne umiejętności sportowe dziecka, a zwłaszcza te, których nie naucza się w szkole i których pozyskanie jest kosztowne z racji konieczności wielu lat szkolenia, mogą być po Veblenowsku traktowane podobnie jak umiejętności gry na instrumencie (zwłaszcza bez intencji zostania zawodowym muzykiem) czy znajomość wymarłych już języków. Są to umiejętności ekonomicznie bezużyteczne i służące jedynie do umacniania dominacji jednych grup nad innymi, będące skutecznymi sposobami konsumpcji na pokaz. W ten sposób umiejętność jazdy na nartach zjazdowych, gry w tenisa, jazdy konnej czy żeglowania stanowić mogą (nawet w epoce dużej demokratyzacji tych sportów) wskaźnik pochodzenia z dobrego domu i ważny element kapitału kulturowego. Podobnym torem podążały rozważania Bourdieu na temat klasowych uwarunkowań sportu i rekreacji ruchowej oraz gustów Francuzów w tym zakresie przedstawione w Dystynkcji (2005/1979), do których odwołuję się w podrozdziale 1.5. Ludzie stale dokonują w życiu wyborów i dotyczą one także kultury fizycznej. Za jedno z zadań zorientowanego społecznie badacza kultury fizycznej uznaje się potrzebę opisu i zrozumienia logiki codziennych ludzkich działań oraz praktyk społecznych związanych z kulturą fizyczną. W mojej pracy spoglądam na wybrane aspekty tej dziedziny rzeczywistości z perspektywy wzajemnych relacji zróżnicowania społecznego i kulturowego poprzez pryzmat teorii społecznej Pierre’a Bourdieu. I choć obecnie jego teorie są także kontestowane i wskazuje się na pewne ich słabości (krytykę Bourdieu i związany z nią dyskurs opisuję w rozdziale 1.6), zastrzeżenia te nie powodują jednak, że znika ona z przestrzeni debaty socjologicznej. Przykładem tego mogą być licznie przywoływane w tej książce współczesne badania, w których testowane są jego założenia teoretyczne. Nadal jest też szeroko wykorzystywana w socjologii sportu i w naukach o kulturze fizycznej do wyjaśniania społecznego zróżnicowania uczestnictwa w sporcie i konsumpcji sportowej (np. MacAloon 1988; Moens, Scheerder 2004; Ohl 2000; Skille 2005; Skille 2007; Stempel 2005; Stempel 2006; Swanson 2009; Thrane 2001; Thrane 2001; Warde 2006; White, Wilson 1999; Wilson 2002) czy społecznych relacji w obrębie sportu i wychowania fizycznego, np. klasowych uwarunkowań postaw młodzieży wobec wychowania fizycznego (np. Koca, Atencio et al. 2009) lub doświadczeń i problemów osób niepełnosprawnych na lekcjach wychowania fizycznego (Fitzgerald 2005). Perspektywa teoretyczna Bourdieu stosowana jest także w pedagogice sportowej, w badaniach nauczycieli wychowania fizycznego i samego procesu ich przygotowania zawodowego (Physical Education Teacher Education [PETE]) oraz dominujących w tym polu przekonań dotyczących treści programów wychowania fizycznego. Dobrymi przykładami mogą być badania praktyk nauczycielskich stosowanych na lekcjach wychowania fizycznego w Szwecji (Redelius, Fagrell et al. 2009), nad postrzeganiem znaczenia nauczania poza salami szkolnymi (outdoor education), w procesie przygotowywania nauczycieli wychowania fizycznego (także w Szwecji: Backman 2008) lub praca Browna (2005) dotycząca Genderowego − męskiego profilu szkolnego wychowania fizycznego i jego odtwarzania w procesie szkolenia nauczycieli wychowania fizycznego w Anglii i Walii. W pewnym sensie odrębną grupę badań wykorzystujących różne elementy teorii Bourdieu, wpisujących się w zakres nauk o kulturze fizycznej stanowią analizy postawy wobec zdrowia i zachowań medycznych, wobec sprawności fizycznej czy własnej cielesności oraz ich społeczne uwarunkowania. Przykładem mogą być badania przeprowadzone wśród kobiet dotyczące ich postaw wobec zdrowia i sprawności fizycznej (także w nawiązaniu do ich doświadczeń wyniesionych z zajęć wychowania fizycznego w szkole) przedstawione w artykule Lee i Macdonald (2010), badania klasowych uwarunkowań stanu zdrowia mieszkańców Brytyjskiej Kolumbii w Kanadzie (Veenstra 2007) lub − bardziej bezpośrednio związane z problematyką niniejszej pracy, choć nieco starsze − badania Labergego i Sankoffa (1988) dotyczące związku pomiędzy aktywnością fizyczną, stylem życia i klasowym ‘habitusem cielesnym’. Poglądy Bourdieu − w dużej mierze dzięki jego książce Męska dominacja (2004/1998) − przywoływane są także często w analizach dotyczących płci kulturowej czy problemów kobiet sporcie. Zainteresowany tą problematyką czytelnik może sięgnąć choćby do przeglądowego tekstu Jakubowskiej (2009) lub prac Browna (2006) Thorpe’a (2009). Wątki tych rozważań pojawiały się w przywoływanej literaturze dotyczącej wychowania fizycznego i są obecne także w wielu badaniach dotyczących zdrowia i cielesności. Wskazując na znaczne zainteresowanie teoriami Pierre’a Bourdieu, należy podkreślić, że w wielu przypadkach ich wykorzystanie wiąże się z krytyką jego poglądów, w sytuacji gdy szczegółowe wyniki badań empirycznych ich nie potwierdzają. Ale to oznacza, że o ile traktowanie teorii Bourdieu jako wszechwyjaśniającej ogólnej teorii społecznej staje się z opisanych powyżej powodów trudne, o tyle zasadne wydaje się jej stosowanie do analiz społecznego zróżnicowania praktyk kulturowych w poszczególnych polach i w konkretnych kontekstach historyczno-kulturowych (np. Giulianotti 2005, s. 170). W samym zaś polu sportu istotne jest nie tylko to, kto jaki sport uprawia lub jakiemu sportowi kibicuje (choć są to także cenne informacje), ale to, jaki nadaje temu sens, jak ta praktyka kulturowa jest realizowana, w jakim kontekście społecznym występuje oraz z jakimi innymi elementami stylu życia i konsumpcji kulturowej się łączy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rekreacja ruchowa jest przez wielu badaczy uznawana za najważniejszy rodzaj rekreacji, o szczególnym znaczeniu dla życia i zdrowia człowieka. Autorzy monografii szczegółowo omówili teoretyczne kwestie związane z tą formą spędzania wolnego czasu, przedstawili stanowiska zarówno polskich, jak i zagranicznych badaczy oraz zaprezentowali wyniki przeprowadzonej w roku akademickim 2020/2021 wśród studentów Wydziału Ekonomicznego SGGW ankiety. Badania dotyczyły czasu przeznaczanego na uprawianie rekreacji fizycznej, motywacji i barier, a także zróżnicowania w podejmowaniu tego typu aktywności na poszczególnych kierunkach studiów.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Na sukces sportowca składa się wiele czynników: godziny treningów, sprawność fizyczna, wysokiej jakości sprzęt, nieco szczęścia. Na tym jednak nie kończy się lista. Aby zawodnik mógł w pełni zaprezentować swe sportowe możliwości, potrzebuje także rozwijać cechy o charakterze psychologicznym, takie jak pewność siebie, pozytywne przekonania, umiejętność radzenia sobie z czynnikami zakłócającymi, poczucie własnej skuteczności. Zespoły z kolei pracują m.in. nad efektywnym stawianiem celów drużynowych i skuteczną komunikacją. Współpraca ze sportowcem wymaga od psychologa nie tylko umiejętności profesjonalnych, lecz także znajomości konkretnej dyscypliny sportu i jej specyfiki oraz stałej refleksji nad poziomem własnej pracy. „Psychologia sportu” to książka przedstawiająca praktyczne aspekty pracy psychologa sportu. Jej zaletą jest podejście wykorzystujące analizę przypadku. Znajdą w niej Państwo autentyczne historie wspierania sportowców przez psychologów wraz z analizą skuteczności interwencji i opisem jej przebiegu. Zaprezentowane historie dotyczą wspierania indywidualnych sportowców i całych drużyn, a także problematyki związanej z miejscem psychologa w sztabie szkoleniowym.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Czasopismo tworzy forum wymiany wiedzy i upowszechniania wyników badań z zakresu nauk społecznych. Walorem czasopisma jest jego interdyscyplinarny charakter, umożliwiający rozpatrywanie zjawisk społecznych z różnych perspektyw badawczych. Publikujemy przede wszystkim artykuły dotyczące zagadnień stanowiących przedmiot zainteresowania demografii, ekonomii, filozofii, historii, komunikacji społecznej, polityki społecznej i socjologii. Czasopismo jest półrocznikiem, przyjmujemy teksty w językach polskim i angielskim.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
„Przegląd Socjologiczny” jest najstarszym czasopismem socjologicznym w Polsce. Został założony przez Floriana Znanieckiego, klasyka socjologii polskiej i światowej, w roku 1930. Ukazuje się jako kwartalnik. Od kilkunastu lat poszczególne zeszyty „Przeglądu Socjologicznego” poświęcane są w większości wybranym zagadnieniom socjologicznym. Ponadto publikowane są zeszyty będące wyborem artykułów nadsyłanych do redakcji. Jeden zeszyt w roku jest anglojęzyczny z udziałem autorów zagranicznych. Publikowane są wyłącznie teksty oryginalne, wszystkie artykuły są oceniane przez recenzentów zewnętrznych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W artykułach zawartych w niniejszym numerze Prac Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu ukazano nowe obszary zastosowań badań marketingowych i wskazano na zwiększające się potrzeby informacyjne różnego typu pod-miotów decyzyjnych na współczesnym rynku oraz na wzrost znaczenia badań marketingowych w zarządzaniu. Autorzy artykułów umieszczonych w prezentowanej publikacji wskazują na dy¬lematy pomiaru jakości życia w relacji do zdrowia i związane z tym implikacje dla badań marketingowych. Zaprezentowana została również kategoria świadomości ekologicznej klientów w aspekcie jej pomiaru. Ponadto przedmiotem rozważań są metody i techniki badań marketingowych wykorzystywanych w kreowaniu innowacji na rynku żywności funkcjonalnej. Wskazano także na trudności w pozyskiwaniu informacji od konsumentów w przypadku innowacyjnych produktów żywnościowych. Autorzy prezentują również wyniki badania motywów uprawiania sportu i rekreacji ruchowej. […] Autorami artykułów umieszczonych w prezentowanym numerze są pracownicy wiodących uczelni ekonomicznych w Polsce, a także wydziałów ekonomicznych i zarządzania uniwersytetów oraz politechnik. Przekazując niniejszy numer czasopisma, wyrażamy przekonanie, że wyniki ba-dań i analiz prezentowane w artykułach będą interesujące zarówno dla pracowników naukowych, jak i menedżerów oraz pracowników agencji badawczych. Krystyna Mazurek-Łopacińska, Magdalena Sobocińska
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
We have the pleasure to present to you the next issue of Business Informatics, focusing on a specific area of IT systems application which is sport. In particular, our attention is paid to using ICT systems to manage and control organization systems of sport clubs, to manage organization processes of training camps, participation in competitions, as well as the organization and leading of trainings. Majority of studies are financed from the grant “Academic Sports Association Platform” (PeAZS), being a tool of monitoring training, organizational and financial processes of the institutions realizing the ACSS program. The first paper presents assumptions and functionalities of the information-communication system called the e-AZS Platform (PeAZS), the purpose of which was to provide the authorities of the AZS-AWF club of Wrocław with a tool enabling them to integrate the flow of information between the authorities of the sports club, coaches, contestants and the widely understood environment of the sports club (sports unions, sponsors, etc.). The second paper describes a computer aided system for designing sport training. It is important to underline that this system fully identifies all of the factors having influence over the effectiveness of a training process. The system relates to quantifiable disciplines, such as athletics, but the authors expect the development of this system to cover unquantifiable disciplines, such as combative sports, too. The third paper describes and explains the usage of IT and electronic tools to register behaviours when playing volleyball, based on the example of Plus Liga. The fourth paper describes new Internet communication technologies, basing on the example of Polish sports organizations. In particular, popular forms of Internet communication (NICT) were described, while pointing to the need of improvement of the competences relating to the use of NICT. In the fifth paper the authors investigate the issue of the valuation of sports clubs’ intangible assets, with the use of new media. It is shown that media value, created by the new media (social media), may be an indirect element possibly deciding on the value of a club and particular subjects participating in it. A practical example of this type of a valuation process (assessment of the value of an event, a club, a player) is Pentagon Research – a company which has been dealing with these issues for many years now. The sixth paper presents the possibility of using the e-learning solutions in sports organizations. The authors highlight the need to widen communication channels in the processes of sports learning, and present, in a systematic manner, the implications of solutions relating to electronic development and building of knowledge repositories. The seventh paper describes the functioning of fitness clubs, so popular nowadays all around Poland. They require the application of modern IT tools in client management. The article describes the basic functions and modules used to manage data, allowing for the improvement of communications processes with the clients of a fitness club. The eighth paper describes theoretical indications of the possibilities to develop an integrated management system for the needs of sports organizations. It has been suggested that the development of such system should be based on the concept of business social responsibility. An important added value of this concept is the thesis on the need of cross-sectoral integration, giving rise to the development of a system engaging private and public subjects, which may, in turn, favour the improvement of the relationships between the subjects functioning in these sectors. The ninth, and final, paper of this issue of Business Informatics is research on designing strategies for managing the relationship with clients with the use of broadly understood ICT tools. It is worth mentioning here that the research was carried out basing on the example of a global sports organization – Pure Jatomi. As a consequence, the authors describe ICT tools in the context of the possibility to accelerate the Customer Lifetime Value. The authors as well as the editors of this issue of Business Informatics are hoping for a considerable interest in these issues, and that the need to develop the subject matter will be large enough to enable, in the nearest future, the publication of a next issue of Business Informatics of Sport Science including a description of practical implementations and new concepts, such as, for example, the use of Augmentem Reality technology, and many other modern technologies and ICT systems for the improvement of the organizational system, as well as practical solutions for sports trainings.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Toward the „new normal” after Covid-19 – a post-transition economy perspective contains a collection of 21 papers addressing the societal, political, economic, and managerial challenges of the post-pandemic world. The book is divided into three parts. Part one touches on the supranational and national level aspects of the Covid-19 pandemic. Part two focuses on business sectors and industries, whereas part three provides the perspective of companies. Authors – researchers from the Poznań University of Economics and Business, Institute of International Business and Economics – share their research results, voice concerns, and offer recommendations on creating today’s world more immune to shocks and ready for unknowns. The pandemic of Covid-19 revealed many weaknesses of the global economy, national economies and states, business sectors, and individual companies. It’s undoubtedly the turning point, but simultaneously it’s an opportunity and a spur to change toward the new and sustainable normal.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Niniejszy numer Zeszytu Naukowego Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie poświęcony jest zagadnieniom ważnym we współczesnej gospodarce i społecznej przestrzeni. Wskazano w nim na konieczność podjęcia działań wspierających biznes przez instytucje państwowe i Unii Europejskiej w krótko i długoterminowym okresie, jak również wprowadzenie nowych zasad i aspektów planowania, ładu i polityki przestrzennej – warunkujące realne procesy gospodarowania oparte na zasobach, racjonalności i optymalności – zapewniające de facto trwały i zrównoważony rozwój. Sporo miejsca poświęcono nowym formom organizacyno-prawnym inkubatorów przedsiębiorczości Fablabów w szczególności, organizacji nonprofit, związków i organizacji sportowych. Podkreślono kluczowe znaczenie zwiększenia sprawności systemów zarządzania pracą, kulturą bezpieczeństwa pracy i lepszym niż dotąd wykorzystaniem innowacyjnych technologii mobilnych IT przez osoby starsze z uwzględnieniem zasad ergonomii. W tekstach dotyczących tematyki zarządzania finansami przedsiębiorstw przedstawiono wyniki badań empirycznych dotyczące kwestii wprowadzania w praktyce przedsiębiorstw nowych instrumentów pomiaru i ewidencji wyników finansowych przedsiębiorstw, nowych sposobów obliczania i maksymalizowania wartości dla akcjonariuszy. Artykuły, będące rezultatem prac naukowych prowadzonych w ramach badań podstawowych i wdrożeniowych, konceptualnych i empirycznych, zawierają wiele interesujących poznawczo oraz aplikacyjnie informacji. Rezultaty tych badań mogą zostać wykorzystane zarówno przez badaczy problematyki zarządzania, nauk społecznych, jak i przez praktyków dążących do zapewnienia rozwoju organizacji, w których działalności uczestniczą. Zeszyt jest dziełem pracowników badawczo-dydaktycznych naszej Uczelni oraz innych szkół wyższych w kraju, tj.: Akademii im. Jakuba z Paradyża, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Uniwersytetu Zielonogórskiego, Uniwersytetu Szczecińskiego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Human Movement jest czasopismem naukowym wydawanym wspólnie przez Akademię Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Akademię Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu oraz Akademię Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie. Pismo prezentuje poglądy z wszystkich dziedzin nauki zajmujących się człowiekiem w ruchu w szerokim znaczeniu, zarówno biologicznym, jak i humanistycznym. Od roku 2011 czasopismo ukazuje się cztery razy w roku. W punktacji MNiSW czasopismo otrzymało 9 pkt. oraz 5,92 pkt. w Index Copernicus(2010). Periodyk znajduje się w bazach danych: SPORTDiscus, Index Copernicus, Sponet, Altis, SCOPUS oraz CAB Abstracts i Global Health.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej