Sortowanie
Źródło opisu
Księgozbiór
(151)
IBUK Libra
(17)
Forma i typ
Czasopisma
(85)
Książki
(66)
E-booki
(17)
Dostępność
dostępne
(66)
Placówka
Wypożyczalnia Ogólna
(2)
Czytelnia - po rezerwacji
(64)
Autor
Krawczyk Zbigniew (1930- )
(12)
Żukowska Zofia (1932-2012)
(5)
Dąbrowski Andrzej (wychowanie fizyczne)
(4)
Trześniowski Roman (1909-2004)
(4)
Wohl Andrzej (1911-1998)
(4)
Żemantowski Jacek (1939-2002)
(4)
Dziubiński Zbigniew (1952- )
(3)
Hądzelek Kajetan (1930- )
(3)
Missiuro Włodzimierz Jan (1892-1967)
(3)
Cicirko Zofia
(2)
Cieśliński Ryszard (1940-2017)
(2)
Guszkowska Monika
(2)
Kosiewicz Jerzy (1949- )
(2)
Mazur Andrzej (1926-2014)
(2)
Mierzwiński Henryk (1935-2011)
(2)
Przewęda Ryszard (1926-2022)
(2)
Rejman Zofia
(2)
Szulc Gustaw (1884-1941)
(2)
Wroczyński Ryszard (1909-1987)
(2)
Achtelik Aleksandra
(1)
Barlak Marianna
(1)
Bartoszak Bernard
(1)
Bednarzowa Bożena ( -2001)
(1)
Bochenek Anna (pedagog)
(1)
Borzęcki Włodzimierz
(1)
Brodniewicz Aleksander (1904-1986)
(1)
Buczek Gertruda
(1)
Chaliburda Ireneusz
(1)
Chalip Laurence
(1)
Charzewska Jadwiga
(1)
Cieśliński Igor
(1)
Ciupak Zofia
(1)
Couvercelle Jean
(1)
Cudak Romuald
(1)
Damentko Mariusz
(1)
Dembowski Marek
(1)
Dencikowska Alfreda
(1)
Derbich Jolanta
(1)
Drabczyk Teodor
(1)
Drzewiecka Ewelina
(1)
Durko Janusz
(1)
Durran Richard A. (1933- )
(1)
Femiak Joanna (1972- )
(1)
Fidelus Kazimierz (1928-1998)
(1)
Filipowicz Zygmunt (1907-2003)
(1)
Földesi Gyöngyi Szabo
(1)
Gawlak-Kica Gabriela (1938- )
(1)
Gałecki Janusz
(1)
Gnatiuk Wanda
(1)
Graboń Karolina
(1)
Gutowski Aleksander (kultura fizyczna)
(1)
Gąsiorowski Andrzej (1935- )
(1)
Iniewski Ferdynand (1927-2012)
(1)
Jaczynowski Lech (1946- )
(1)
Jankowski Krzysztof W
(1)
Jasicki Bronisław (1907-1992)
(1)
Jasny Michał (1986- )
(1)
Kalecińska Joanna
(1)
Kalinowski Leon Franciszek
(1)
Kania Henryk (1945-2016)
(1)
Klimkowska Monika (kultura fizyczna)
(1)
Kocemba Włodzimierz
(1)
Kosman Edmund (1911-1990)
(1)
Kozłowski Władysław Ryszard
(1)
Krzyżyk Danuta
(1)
Kurelić Nikola (1917-1982)
(1)
Kurzak Marzena
(1)
Kwiatkowska-Tybulewicz Barbara
(1)
Lamiah Baker
(1)
Laskiewicz Henryk (1929-2013)
(1)
Lis Barbara (pedagogika)
(1)
Malarecki Ireneusz (1927-1998)
(1)
Maszczak Tadeusz
(1)
Matwiejczuk Patrycjusz
(1)
Mazur Jan
(1)
Mańkowska Maria
(1)
Miernik Zbigniew
(1)
Milewska-Moneta Lucyna
(1)
Miodunka Władysław
(1)
Mirkiewicz Marek (1942- )
(1)
Mohamed Mustafa A
(1)
Moklak Włodzimierz
(1)
Nałęcz Hanna
(1)
Niesporek-Szamburska Bernadeta
(1)
Novak Emil
(1)
Ostalska Katarzyna
(1)
Ostaszewska Aneta
(1)
Ożóg Kazimierz
(1)
Pankowska Krystyna
(1)
Pawlak Mirosław
(1)
Pawłowski Adam
(1)
Pańczyk Władysław (1942- )
(1)
Piasecki Eugeniusz Witold (1872-1947)
(1)
Pilicz Stefan (1920-2009)
(1)
Pisarek Agnieszka
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Praszałowicz Dorota
(1)
Pristupa Èvgen Nikodimovič (1959- )
(1)
Rozenberg Adam (1982- )
(1)
Rudzińska Magdalena (nauki o kulturze fizycznej)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(19)
2000 - 2009
(25)
1990 - 1999
(27)
1980 - 1989
(34)
1970 - 1979
(23)
1960 - 1969
(14)
1950 - 1959
(8)
1940 - 1949
(3)
1930 - 1939
(3)
1920 - 1929
(5)
1900 - 1909
(1)
1890 - 1899
(1)
1870 - 1879
(1)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(2)
1918-1939
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(131)
Niemcy
(10)
nieznany (0ol)
(5)
Czechy
(5)
Stany Zjednoczone
(4)
nieznany (xrr)
(3)
Rosja
(2)
Wielka Brytania
(2)
nieznany (frr)
(1)
Włochy
(1)
Nowa Zelandia
(1)
nieznany (plr)
(1)
Ukraina
(1)
Słowacja
(1)
Język
polski
(115)
angielski
(21)
niemiecki
(8)
czeski
(4)
rosyjski
(2)
włoski
(1)
słowacki
(1)
ukraiński
(1)
Temat
Kultura fizyczna
(121)
Physical culture
(99)
Wychowanie fizyczne
(43)
Sport
(40)
Physical Culture
(28)
Wydawnictwa Wyższych Uczelni
(26)
College publishing houses
(20)
Teoria sportu
(20)
Physical education
(15)
Socjologia
(15)
Pedagogika
(13)
Sociology
(10)
Młodzież
(9)
Historia kultury fizycznej
(7)
Kluby sportowe
(7)
Culture
(6)
Edukacja
(6)
History of physical culture
(6)
Kultura
(6)
Kultura Fizyczna
(6)
Turystyka
(6)
Czas wolny
(5)
Education
(5)
Higiena
(5)
Law
(5)
Organizacje
(5)
Prawo
(5)
Higher Education Publishers
(4)
Sport clubs
(4)
AWF Katowice
(3)
Aktywność fizyczna
(3)
Dzieci
(3)
Fizjologia
(3)
Kondycja fizyczna
(3)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(3)
Polska
(3)
Psychologia
(3)
Rekreacja
(3)
Rekreacja ruchowa
(3)
Socjologia kultury fizycznej
(3)
Sport wyczynowy
(3)
Tourism
(3)
Trening sportowy
(3)
Wychowanie Fizyczne
(3)
Youth
(3)
Biegi
(2)
Fizjologia sportu
(2)
Free time
(2)
Gry zespołowe
(2)
Hygiene
(2)
Lublin (Polska)
(2)
Organizacja kultury fizycznej
(2)
Organizacje sportowe
(2)
Philosophy
(2)
Physical development
(2)
Physical recreation
(2)
Rozwój fizyczny
(2)
Running
(2)
Sociology of sport
(2)
Sports organizations
(2)
Sprawność fizyczna
(2)
Studenci
(2)
Tenis
(2)
Tennis
(2)
Theory of sport
(2)
Wieś
(2)
AWF Gdańsk
(1)
Activity
(1)
Agonistyka ludowa
(1)
Akademia Wychowania Fizycznego (Katowice)
(1)
Aksjologia
(1)
Aktywność kulturalna
(1)
Antropologia ciała
(1)
Athletes from Hungary
(1)
Belarussian minority
(1)
Bieganie
(1)
Biomechanics
(1)
Biomechanika
(1)
Body image
(1)
Brytyjski golf
(1)
Calendar
(1)
Catholicism
(1)
Children
(1)
Ciało
(1)
Corrective bets
(1)
Czas wolny od pracy
(1)
Development and history physical culture of children and adolescents
(1)
Dzieci i młodzież
(1)
Dziecko
(1)
Ekonomika
(1)
Extreme sports
(1)
Farmers
(1)
Filozofia
(1)
Fitness
(1)
Folk agonism
(1)
Football
(1)
Free time and games for young people
(1)
Gimnastyka
(1)
Golf
(1)
Gry i zabawy
(1)
Temat: czas
1918-
(2)
1801-1900
(1)
1901-
(1)
1901-2000
(1)
Temat: miejsce
Lublin (Polska)
(2)
Jugosławia
(1)
Lubelskie (województwo)
(1)
Niemcy
(1)
Warmińsko - Mazurskie (województwo)
(1)
Województwo Białopodlaskie
(1)
Gatunek
Praca doktorska
(61)
Praca zbiorowa
(7)
Czasopisma niemieckie
(2)
Czasopisma polskie
(2)
Czasopisma [Typ publikacji]
(1)
Prasa pedagogiczna
(1)
Prasa sportowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
168 wyników Filtruj
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
Mies.
R.1, z. 1/2 (stycz./luty 1920) - R.18, z. 5/7 (maj/lip. 1937) ; R. 1 = 18, nr 1 (wrzes. 1937) - R. 2 = 20, nr 10 (czerw. 1939) ; R 1 = 21, nr 1 (list. 1947) - R. 4 = 24, nr 11/12 (list./grudz. 1950).
Zawartość zasobu Czasopisma P.230 Magazyn pod Rektoratem
1920, 1 nr 1-12
1921/1922, 2/3 nr 1-12 w każdym roczniku
1923/1924, 4/5 nr 1-12 w każdym roczniku
1925, 6 nr 1-4
1926, 7 nr 1-4
1927, 8 nr 1-12
1928, 9 nr 1-12
1929, 10 nr 1-12
1930, 11 nr 1-12
1931, 12 nr 1-12 + skorowidz
1932, 13 nr 1-12
1933, 14 nr 1-12
1934, 15 nr 1-12
1935, 16 nr 1-12
1936, 17 nr 1-12
1937, 18 nr 1-7
1937/1938, 1[18/19] nr 1(wrześ. 1937)-10(czerw. 1938)
1938/1939, 2[20] nr 1(wrześ. 1938)-10(czerw. 1939)
1947, 1[21] nr 1-2
1948, 2[22] nr 1-12
1949, 3[23] nr 1-12
1950, 4[24] nr 1-12
Zawartość zasobu Czasopisma P.231
1920, 1 nr 1-12
1921-1923, 2-4 nr 1-12 w każdym roczniku
1924-1926, 5 nr 1-12, 6 nr 1-4, 7 nr 1-4
1927, 8 nr 1, 4-12
1928, 9 nr 1-12
1929, 10 nr 2-5, 7-8, 11-12
1930, 11 nr 1-3, 7-9, 11-12
1931, 12 nr 1-3, 5, 9-12 + skorowidz
1932, 13 nr 1-12
1933, 14 nr 1-12
1934, 15 nr 1-12
1935, 16 nr 1-12
1936, 17 nr 1-12
1937, 18 nr 3-4
1937/1938, R.1 [18/19] nr 1(wrześ.)-10(czerw.)
1938/1939, R.2 [20] nr 1-10
1947/1948, R.1/2 [21/22] nr 1-2; 1-12
1949, R.3 [23] nr 1-12
1950, R.4 [24] nr 1-12
Zawartość zasobu Czasopisma P.387 C.387 Magazyn pod Rektoratem
1920/1921, 1/2 nr 1-12 w każdym roczniku
1923, 4 nr 1-12
1925/1926, 6/7 nr 1-4 w każdym roczniku
1927, 8 nr 1-12
1928, 9 nr 1-12
1929, 10 nr 1-12
1930, 11 nr 1-12
1931, 12 nr 1-12 + skorowidz
1932, 13 nr 1-12
1933, 14 nr 1-12
1934, 15 nr 1-12
1935, 16 nr 1-12
1936, 17 nr 1-12
1937, 18 nr 1-8
1937/1938, (19) R.1 nr 1(wrześ.)-10(czerw.)
1938/1939, (20) R.2 nr 1-10(wrześ.1938-czerw.1939)
1947/1948, (21/22) R.1/2 nr 1-2
1949, (23) R.3 nr 1-12
1950, (24) R.4 nr 1-12
Brak okładki
Rękopis
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia - po rezerwacji
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. D.340 (1 egz.)
E-book
W koszyku
The book contains reflections on the diversified religious experience expressed in the culture and literature of the Slavic region. We can say that Slavic religious experience is “messy”, but maybe it is better to say this is Slavic experience of modernity that is “messy”. Bearing in mind that ‘Slavic experience’ is only a metaphor – a mental shortcut – we should remember that it is torn between the specificity of the local context and the Western-centric unification. Reflection on specific features of local religious experiences and examining this phenomenon in the context of global processes enriches knowledge of modernity and its relation to secularization and desecularization. If modernity is defined broadly and universally, then studies on ‘small cultures’ can go beyond the traditional interpretative ‘pattern – copy’ or ‘center – periphery’ models. Monografia prezentuje studia nad problematyką doświadczenia wiary w wybranych krajach słowiańskich w perspektywie myśli postsekularnej. Przedmiotem refleksji są lokalne praktyki kulturowe, przykłady z literatury, a także naukowe konceptualizacje - w odniesieniu do zjawisk najnowszych, jak i tych dobrze już zbadanych. Panorama ujęć słowiańskich ma na celu ujawnienie zapoznanych, a wcale nie marginalnych tematów i zagadnień, które wymykają się tradycyjnej alternatywie: ateistyczne/ konfesyjne. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
Dwumiesięcznik 2015-
Wcześniejsza częstotliwość: Miesięcznik 2001-2014, Dwumiesięcznik, 1990[?]-2000, Miesięcznik (nie ukazuje sie w lipcu i sierpniu), 1989
R. 37 nr 1 = 339 (1989)-.
Zawartość zasobu Czasopisma P.379, C.379
1989, 37 nr 1-10
1990, 38 nr 1-10
1992, 39 nr 1-5
1993, 40 nr 1-5
1994, 41 nr 1-5
1995, 42 nr 1-5
1996, 43 nr 1-5
1997, 44 nr 1-5
1998, 45 nr 1-5
1999, 46 nr 1-5
2000, 47 nr 1-5
2001, 48 nr 1-12
2002, 49 nr 1-12
2003, 50 nr 1-12
2004, 51 nr 1-12
2005, 52 nr 1-12
2006, 53 nr 1-12
2007, 54 nr 1-12
2008, 55 nr 1-10
2009, 56 nr 1-11 + CD
2010, 57 nr 1-11
2011, 58 nr 1-11
2012, 59 nr 1-11
2013, 60 nr 1-11
2014, 61 nr 1-11
2015, nr 1-6
2016, nr 1-6
2017, nr 1-6
2018, nr 1-6
2019, nr 1-6
2020, nr 1(34)-6(38)
2021, nr 1(39)-6(44)
2022, nr 1(45)-6(50)
2023, nr 1(51)-
Zawartość zasobu Czasopisma P.450, C.450 Magazyn pod Rektoratem
1989, 37 nr 1-10
1990, 38 nr 1-10
1992, 39 nr 1-5
1993, 40 nr 1-5
1994, 41 nr 1-5
1995, 42 nr 1-5
1996, 43 nr 1-5
1997, 44 nr 1-5
1998, 45 nr 1-5
1999, 46 nr 1-5
2000, 47 nr 1-5
2001, 48 nr 1-12
2002, 49 nr 1-12
2003, 50 nr 1-12
2004, 51 nr 1-12
2005, 52 nr 1-12
2006, 53 nr 1-12
2007, 54 nr 1-12
2008, 55 nr 1-10
2009, 56 nr 1-11 + CD
2010, 57 nr 1-11
2011, 58 nr 1-11
2012, 59 nr 1-11
2013, 60 nr 1-11
2014, 61 nr 1-11
2015, nr 1-6
2016, nr 1-6
2017, nr 1-6
2018, nr 1-6
2019, nr 1-6
2020, nr 1(34)-6(38)
2021, nr 1(39)-6(44)
2022, nr 1(45)-6(50)
2023, nr 1(51)-
Zawartość zasobu Czasopisma P.380, C.380 Magazyn pod Rektoratem
1989, 37 nr 1-10
1990, 38 nr 1-10
1992, 39 nr 1-5
1993, 40 nr 1-5
1994, 41 nr 1-5
1995, 42 nr 1-5
1996, 43 nr 1-5
1997, 44 nr 1-5
1998, 45 nr 1-5
1999, 46 nr 1-5
2000, 47 nr 1-5
2001, 48 nr 1-12
2002, 49 nr 1-12
2003, 50 nr 1-12
2004, 51 nr 1-12
2005, 52 nr 1-12
2006, 53 nr 1-12
2007, 54 nr 1-12
2008, 55 nr 1-10
2009, 56 nr 1-11
2010, 57 nr 1-11
2011, 58 nr 1-11
2012, 59 nr 1-11
2013, 60 nr 1-11
2014, 61 nr 1-11
2015, nr 1-6
2016, nr 1-6
2017, nr 1-6
2018, nr 1-6
2019, nr 1-6
2020, nr 1(34)-6(38)
2021, nr 1(39)-6(44)
2022, nr 1(45)-6(50)
2023, nr 1(51)-
Ostatnio wpłynęły zeszyty:
Czytelnia Ogólna: 2023 nr 1 (51), nr 2 (52), nr 5 (55)
dublety czasopism: 2023 nr 1 (51), nr 2 (52), nr 5 (55)
E-book
W koszyku
Forma i typ
The so-called Byzantine “Palaea Historica” is a text that functioned in the literature and culture of the Byzantine-Slavic commonwealth. As a collection of stories on “Old Testament” themes, which are basically of biblical origin, it preserves some pre-Christian narrations coming from the Hebrew tradition, as well as some Early Christian apocrypha. Moreover, it represents different interpretations of the Bible. An important component of the “Palaea Historica” are the poetic fragments – excerpts from the “Book of Psalms” and from some liturgical poetry by St. John of Damascus, St. Cosmas of Maiuma, and St. Andrew of Crete. Although firstly thought to be a part of a bigger whole, the edition of the source text accepted the form of an independent title. In this volume, the presented critical edition of the second Slavonic translation of the “Palaea Historica” is preceded by an introduction, which discusses the origins and characteristics of the literary relic as well as the history of its reception amongst the Slavs.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Numer zawiera artykuły dotyczące kultury polskiego oświecenia i jej różnorodnych relacji z oświeceniem europejskim, przede wszystkim francuskim i niemieckim. Wśród nich Czytelnicy znajdą m.in. rozważania nad dociekaniami filozoficznymi Franciszka Karpińskiego i Gottfrieda Wilhelma Leibniza; dowiedzą się, dlaczego nie czytamy "Nowych Aten" Benedykta Chmielowskiego; spojrzą na Drezno oczami polskich osiemnastowiecznych podróżników; poznają przedstawioną w "Almanach des honnêtes gens" koncepcję nowego kalendarza, u podstaw którego leżały dechrystianizacja i podział historii ludzkości oparty na osiągnięciach wybitnych ludzi. The issue contains articles on the culture of the Polish Enlightenment and its various relations with the European, primarily French and German, Enlightenment. Among them, readers will find, among others reflections on the philosophical inquiries of Franciszek Karpiński and Gottfried Wilhelm Leibniz; they will find out why we do not read "New Athens" by Benedykt Chmielowski; they will look at Dresden through the eyes of Polish 18th-century travelers; they will learn about the concept of a new calendar presented in "Almanach des honnêtes gens", which was based on de-Christianization and division of human history based on the achievements of outstanding people.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
The articles included in this book explore the concept of space with regard to gender discourse. Their authors analyse how women and men address, re-define and shape their physical, topographical as well as cultural and literary space; they study how gender affects women’s and men’s spatial and discursive location and how it influences their (spatial) identities. The contributors to this book are young academics, Ph.D. students and university graduates. Apart of the freshness of the approach, the book’s strength lies in the fact that the gendered dimension of space is discussed here from numerous standpoints, such as geographic, psychological, linguistic, sociological, literary and cultural.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Pole zainteresowań naukowych pisma stanowią teoretyczne i historyczne zagadnienia sztuk plastycznych, multimediów, filmu, dramatu i muzyki. Kolejne tomy mają charakter zbiorowych prac monograficznych. Podejmowane są w nich zagadnienia istotne z punktu widzenia współczesnej sztuki w powiązaniu aktualnymi zagadnieniami rozważanymi na gruncie nauk humanistycznych (np. globalizacją, posthumanizmem, cyberkulturą, zagadnieniami nowej wspólnoty itp.). Pismo jest rocznikiem. Publikuje teksty autorów polskich z większości ośrodków naukowych. Dążymy do uwzględniania prac młodych badaczy. Zamieszczanych jest też wiele artykułów autorów zagranicznych, np. z Anglii, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Słowenii, Ukrainy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Numer nosi tytuł "Peripheries of Enlightenment" i zawiera anglojęzyczne artykuły dotyczące kultury europejskiego Oświecenia. Autorzy z Polski, Francji, Niemiec, Szwajcarii, Norwegii, Czech, Słowenii oraz Hiszpanii poddali refleksji fenomeny kultury literackiej oraz filozoficznej oświeceniowej Europy, a także ówczesne zjawiska należące do sfery społecznej i politycznej. Artykuły zawarte w tym tomie wskazują te obszary Oświecenia, które współcześnie stanowią szczególny przedmiot zainteresowania badaczy akademickich w ośrodkach naukowych szeroko rozumianej Europy. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ****** The issue is entitled 'Peripheries of Enlightenment' and contains English-language articles on the culture of the European Enlightenment. Authors from Poland, France, Germany, Switzerland, Norway, Czechia, Slovenia and Spain reflect on the literary and philosophical heritage of Enlightenment Europe and the social and political phenomena of the time. The articles in this volume identify those areas of the Enlightenment that are of particular interest to researchers in the academic centres of wider Europe today. The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
The aim of this book is to investigate how traits of a mythical hero are manifested in modern culture and, to be more precise, in social beliefs about Michael Jackson. These beliefs are traces leading to complex levels of understanding the phenomenon of pop culture and its taboo. Pop culture makes up its own mythologies and creates its own heroes, but it does so with a reference to the more complex cultural wholeness. This book is an attempt to follow these references and reflect on them. Celem tej książki jest zbadanie, w jaki sposób cechy mitycznego bohatera przejawiają się we współczesnej kulturze, a ściślej w przekonaniach społecznych na temat Michaela Jacksona. Przekonania te są śladami prowadzącymi do złożonych poziomów zrozumienia zjawiska popkultury i jej tabu. Popkultura tworzy własne mitologie i tworzy własnych bohaterów, ale czyni to w odniesieniu do bardziej złożonej kulturowej całości. Niniejsza książka jest próbą prześledzenia tych odniesień i refleksji nad nimi.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Celem i misją czasopisma Konińskie Studia Językowe jest stworzenie platformy do dyskusji na temat osiągnięć oraz wyzwań stojących przed naukowcami zajmującymi się językami w ujęciu stosowanym. Adresatem czasopisma są zarówno doświadczeni, jak i początkujący badacze języków, językoznawcy stosowani, dydaktycy, tłumacze, kulturoznawcy i wszyscy ci, którzy traktują język jako podstawowy przedmiot swoich badań. Motywem przewodnim i osią spajającą pracę redakcji jest refleksja nad językiem. W tej szerokiej formule mieści się zarówno podejście ściśle językoznawcze, jak również pedagogiczne czy kulturowe. Mamy nadzieję, że tak zarysowana wizja czasopisma pozwoli nam wypełnić znaczącą lukę na polskim rynku czasopism naukowym. Przyjmując jednoznacznie językoznawczy punkt odniesienia, zakładamy jednocześnie, że szeroki wachlarz odniesień do badań językowych, od praktyki edukacyjno-translatorskiej po kulturowo uwarunkowane użycie języka w mediach, jest niezbędny dla całościowego podejścia do badań językowych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Zwroty artystyczne Kategoria „zwrotu” w badaniach nad kulturą od kilkunastu lat wywołuje zainteresowanie u przedstawicieli różnych dziedzin humanistyki. Pisano wiele na temat performative turn, interpretative turn, postcolonial turn, translational turn, spatial turn, iconic turn itp. Czy sztuka jest tylko jednym z obszarów, na których owe zwroty dokonują się, czy też można mówić zwrocie artystycznym, jako szczególnej odmianie? Sugerujemy rozważenie tego zagadnienia nie tylko w odniesieniu do obecnego stanu kultury, a również przy wzięciu pod uwagę wcześniejszych okresów dziejów. Proponujemy wzięcie pod uwagę szerokiego sposobu rozumienia pojęcia „zwrot”. Może ono być przedmiotem rozważań o zasięgu ogólnokulturowym, ale można również odnieść je do określonej dziedziny sztuki, np. zachodzącej w niej przemiany stylistycznej, czy wreszcie nagłej modyfikacji postawy twórczej określonego artysty. Prezentujemy więc z jednej strony na artykuły dotyczące problematyki szeroko pojętych „wstrząsów” kulturowych i artystycznych, „zmącenia” zakładanych porządków, jak teksty omawiające konkretne przypadki twórczości jawiącej się jako działalność meandryczna, przebiegająca drogą kolejnych turns.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
„Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy” to pozycja obowiązkowa na półkach nauczycieli, wykładowców, lektorów, działaczy polonijnych, animatorów kultury, dziennikarzy, dyplomatów – jednym słowem wszystkich, którym prestiż języka polskiego w świecie leży na sercu i od których los i status języka polskiego na świecie zależy. Publikację stworzył zespół autorski w składzie: Władysław Miodunka, Jolanta Tambor, Aleksandra Achtelik, Romuald Cudak, Danuta Krzyżyk, Jan Mazur, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Kazimierz Ożóg, Adam Pawłowski, Dorota Praszałowicz, Anna Seretny, Roman Szul, Agnieszka Tambor, Tadeusz Zgółka (współpraca: Małgorzata Smereczniak, Karolina Graboń). Autorzy to jednocześnie zespół ekspertów powołany przez JM Rektora UŚ na mocy umowy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w styczniu 2017 roku w celu opracowaniu strategii nauczania i promocji języka polskiego w świecie, która miała uwzględniać: - nauczanie języka polskiego jako obcego we wszystkich grupach wiekowych, na wszystkich poziomach, zarówno w systemie oświaty i szkolnictwa wyższego, jak i w innych formach; - promocję języka polskiego w świecie, wraz ze wskazaniem priorytetowych kierunków geograficznych i obszarów merytorycznych oraz narzędzi promocji; - koordynację działań oraz określenie zadań poszczególnych instytucji; - wskazanie zakresu niezbędnych zmian legislacyjnych i sposobów finansowania. Prace nad strategią ukończono w lipcu 2017 roku, książka ukazuje się w lipcu 2018 roku. Odległość czasowa niezbyt wielka, ale brzemienna w wydarzenia. Przede wszystkim w październiku 2017 roku została powołana do życia Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, instytucja, która przejęła zadania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynrodowej, ale też kilku innych działów, wydziałów i departamentów resortowych. Przed publikacją autorzy starali się wprowadzić konieczne zmiany, uwzględniające nową sytuację, choć nie zawsze było to możliwe. Autorzy diagnozują aktualny stan nauczania i promocji języka polskiego w świecie i sugerują najlepsze sposoby rozwikłania problemów, podpowiadają najlepsze rozwiązania. Zdajemy sobie sprawę, że szybka realizacja niektórych proponowanych zmian nie jest możliwa, gdyż wymagałaby ogromnych zmian systemowych – są to jednak plany maksimum, które pokazują bolączki i rzeczy ważne dla nauczycieli, uczniów, studentów, rodziców dzieci polskiego pochodzenia i cudzoziemców z różnych powodów uczących się języka polskiego (np. migrantów, uchodźców, ale też reemigrantów, którzy wchodzą w polski system edukacyjny), ważne także dla miłośników polskiej literatury, polskiego teatru i polskiego kina, przebywających za granicą, gdzie dostęp do dóbr kultury bywa bardzo ograniczony; dla polskich turystów, podróżników, pasażerów, którzy próżno oczekują polskich zapowiedzi w samolotach, polskojęzycznej obsługi w pociągach czy polskich napisów na takich lotniskach. Fragmenty tej publikacji będą przydatne na specjalnościach glottodydaktycznych, na podyplomowych studiach kształcących przyszłych nauczycieli języka polskiego jako obcego. Powinni po nią sięgnąć nauczyciele i wykładowcy, ale też studenci. Inspirację z tego opracowania winni czerpać ci, od których pewne zmiany, decyzje, możliwości wcielenia w życie proponowanych rozwiązań zależą. Opracowanie pokazuje stan na przełomie lat 2017 i 2018 – stan, który systemowo wciąż jest taki sam. Daje podstawę do przemyślenia, wskazuje, co można naprawić szybko i łatwo, a co wymaga o wiele większego wysiłku. Chcemy zdecydowanie podkreślić – a to bardzo ważne – że opracowanie pokazuje też wszystkie dotychczasowe osiągnięcia, sukcesy i mocne strony polskiej edukacji glottodydaktycznej oraz promocji Polski i języka polskiego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
The presented volume of the Research Papers, devoted to the social responsibility of organizations, refers to the Visser’s concept of CSR 1.0 and CSR 2.0. The concept does not concern so much the computer science categories but the progress and need to redefine its role in society. It is worth emphasizing that the CSR transition has different features depending on a company and country. It is a complex and diverse process, both from the perspective of time and space. Within the framework of scientific discussion held on the CSR transition, several key areas of changes are pointed out. Firstly, early CSR understanding, often identifying it with philanthropy, slowly gives way to partnership relations and cooperation based on good communication between a company and a community. Secondly, the initiatives now should not be a minimalist response to social and environmental stakeholders’ expectations but should be initiated by company’s initiatives included in strategic plans and well-thought-out investments. Thirdly, the actions marked by image aspects and “produced” by PR departments will no longer constitute a credible motives confirmation for taking pro-social initiatives by a company. Enterprises will be judged on actual credible initiatives in the area of environment, society and ethics. Fourthly, a specialization (although still valid) will be gradually replaced by performances integrated into core companies’ operations. Fifthly, the effects of pro-social activity of enterprises, being visible as a form of a product or service, should not be any long er aniche project, but should be directed to a wide audience. In other words – it is about converting the “nice-to-have” product to the “must-have” one. Sixthly, the expansion of the CSR concept from the local initiatives to the global venture will allow a more culturally diverse and internationally applied concept.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Margins and Marginalization The concepts spelled out in the title Margins and Marginalization usually carry negative connotations. They are associated with having to live outside the main current of events, or with the peripheral and thus inessential aspects of an artwork. Such an understanding assumes a sharp division into major, central, important elements, and minor or marginal ones. However, the validity of such division has been questioned by some contemporary theoreticians and artists. Its arbitrariness and relativist character had been also pointed out in the past. The aim of the 2014 volume is to investigate the occurrence of the titular concepts in the theory and practice of both old and contemporary art. We wish to examine different conceptualizations of margins and marginalization and we are open to a broad range of approaches to his topic.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Czasopismo poświęcone rocznicy 50-lecia Zakładu Teorii Wychowania Estetycznego na Uniwersytecie Warszawskim.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
ARTISTIC ALLERGIES In its literal application, the term allergy, connoting a reaction different from the customary – from the Greek allos (“different”) and ergos (“reaction”) – is used in the field of medicine. However, in the cultural domain, and particularly in the realm of art, one may discern some reactions analogous to the pathological behavior of a tissue when confronted with an allergen. Such behavior manifests itself in the form of negative sensitivity, lacking normal justification, which leads to a subconscious or semi-conscious avoidance of certain notions or works of art, or even to their active negation and rejection. Such reactions may be individual in nature or may be manifested by smaller or larger groups of people. The causes of such allergies or hypersensitivity may be genetic or environmental. They may be sought in the original circumstances or in some activities of the organism; one can try to established them by focusing on the incidence of the infection. Artistic allergies understood in this way have occurred frequently in the history of various arts, also manifesting themselves in the fields of art theory and aesthetics. The present issue of Art Inquiry sets out to describe some of their varieties and to examine the mechanisms governing their appearance and their subsequent course. Grzegorz Sztabiński Translated by Krzysztof Majer ALERGIE ARTYSTYCZNE Słowo alergia oznaczające odmienną reakcję (gr. allos – inny + ergosreakcja) stosowane jest w znaczeniu dosłownym w medycynie. W dziedzinie kultury, a chyba szczególnie w sztuce, zauważyć można jednak sposoby reagowania zachodzące analogicznie do patologicznej reakcji tkanek na alergen. Przejawiają się one jako pozbawione normalnego uzasadnienia negatywne uwrażliwienie, prowadzące do nieuświadomionego lub częściowo tylko świadomego pomijania, odrzucania pewnych idei lub dzieł, a także ich zwalczania lub negowania. Reakcje takie mogą mieć charakter indywidualny lub dotyczyć mniejszych lub większych grup ludzi. Ich uwarunkowania mogą być genetyczne albo środowiskowe. Przyczyn uczuleń lub nadwrażliwości poszukiwać można w warunkach początkowych czy sytuacjach rozwojowych, albo koncentrując się na występowaniu infekcji, zarażania się. Alergie artystyczne miały miejsce wielokrotnie w dziejach różnych dziedzin sztuki, a także w teoriach artystycznych i w estetyce. Opisaniu niektórych ich odmian, a także próbom prześledzenia zasad ich pojawiania się i przebiegu poświęcony jest niniejszy tom Art Inquiry. Grzegorz Sztabiński
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
THE HOMELESSNESS OF ART References to „being settled” somewhere and being „homeless” have reappeared in various disciplines of the humanities for a long time. Those concepts were used in different contexts and in different senses. In 20th century philosophy, much attention was paid to the Heideggerian concept of man as “the neighbour of Being”, i.e. his dwelling “in the nearness of Being”. This image led to attempts at discovering what is unique to the human condition. Lukacs offered a critique of „transcendental homelessness”, which he saw as characteristic of contemporary culture. Other philosophers pointed out that the fast-changing reality and the engagement in utopian projects characteristic for the condition of the modern man, are conducive to our loss of the sense of settlement. The second half of the 20th century introduced the discourse of unsettlement, non-belonging. Adorno negated the possibility of feeling at home in the world after Auschwitz. Other authors offered the concept of “the uncanny” (das Unheimliche), or being faced with strange and incomprehensible forces in one’s own home, only illusorily familiar. It has been also pointed out that the sense of settlement and the associated feeling of safety may turn out to be limiting. Freedom must mean the loss of the sense of safety, familiarity, commitment. Encountering what is different, marginal, often suffering or victimized (e.g. in feminist or postcolonial discourses) also sensitizes us to the importance of opening ourselves to new experience, which leads to the de-stabilization of our own monolithic home. The subject area outlined here may be variously related to art. On the one hand, art may be considered as an important voice in the discussion on our sense of belonging or uprootedness, on the other the question of whether it should be rooted in tradition, or leave this “home” to gain new experiences is also pertinent. The volume of Art Inquiry to which we seek your contributions will be devoted to this set of issues. Your prospective papers should concern some theoretical aspects of the concepts mentioned above in relation to art, artistic activity, reception of art works, or offer a case study of some artistic endeavour in which those concepts have taken a concrete shape. BEZDOMNOŚĆ SZTUKI Sformułowania nawiązujące do pojęć „zadomowienia” i „bezdomności” od kilkudziesięciu lat pojawiają się w różnych obszarach humanistyki. Występują one w wielu kontekstach i nadawany jest im różny sens. W filozofii XX wieku podstawowe znaczenie ma Heideggerowski problem człowieka jako „sąsiada bycia”, czyli zamieszkiwania przez niego w „bliskości wobec bycia”. Ta wysoka ocena bliskości prowadziła do sugestii odzyskania tego, co własne i właściwe dla ludzkiego sposobu istnienia. Lukacs poddawał krytyce „transcendentalną bezdomność”, którą uważał za charakterystyczną dla współczesnej kultury. Inni filozofowie zwracali uwagę na to, że zachodzenie szybkich zmian, a także formułowanie utopijnych projektów charakterystyczne dla nowoczesnej kondycji człowieka, sprzyja utracie uczucia zadomowienia. W drugiej połowie XX wieku, rozwijał się też dyskurs związany z kryzysem zamieszkiwania. Adorno negował możliwość uczucia zadomowienia w świecie po Auschwitz. Inni autorzy brali pod uwagę „nieswojość” (das Unheimliche), czyli występowanie obcych i niezrozumiałych sił we własnym domu, pozornie tylko oswojonym. Podkreślano też, że zadomowienie i związane z nim poczucie bezpieczeństwa może okazać się ograniczające. Za wolność płaci się przecież na ogół utratą poczucia bezpieczeństwa, zanikiem stanu bliskości, zażyłości. Także wzięcie pod uwagę tego, co inne, marginalne, często cierpiące lub poszkodowane (np. w dyskursach feministycznym i postkolonialnym), uwrażliwia na rolę otwarcia, które prowadzi do destabilizacji monolitycznie pojmowanego własnego domu. Zarysowany tu krąg problematyki w różny sposób odnosi się do sztuki. Z jednej strony może ona być rozważana jako ważny głos w sporach dotyczących zadomowienia i bezdomności, z drugiej zaś w odniesieniu do niej samej można stawiać pytania o potrzebę zakorzenienia w tradycji, albo poszukiwania przez nią nowych miejsc. Wzięciu pod uwagę tego bogatego zestawu zagadnień poświęcony będzie tegoroczny tom „Art Inquiry”. Nadsyłane artykuły dotyczyć mogą albo teoretycznych aspektów zadomowienia i bezdomności w sztuce, działalności artysty, odbiorze dzieł, albo prezentować konkretne przykłady z zakresu różnych dziedzin twórczości artystycznej, w których tytułowe zjawisko przybierało konkretną postać.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa. Od blisko dwudziestu lat redakcja „Prac Polonistycznych” (najpierw pod kierunkiem Krystyny Poklewskiej, a od ponad dekady — Wiesława Pusza) nadaje tomom charakter monograficzny. Ukazały się roczniki poświęcone dorobkowi autorskiemu: Z. Herberta, J. Słowackiego, J. Tuwima, wydano tomy tematyczne: Przypomnienia i promocje; U zbiegów stuleci; Zaskoczenia; „Jakaż to nuża wisi nade mną”, czyli w okowach ciała i duszy; Romantycy — fantastyka — podróż; Tobie — teraz. W kręgu literackich ofiarowań; Z powodu okoliczności, pod wpływem chwili; Pory dnia, pory roku; Potomność i potomkowie. Zapisać się w pamięci, zapisać się w nazwisku; Jak literat z literatem. Słowem i czynem, na tak i na nie; Z warsztatów badaczy literatury oświecenia. Aktualia. W ostatnich latach pismo wzbogaciło się o nowe działy; do „Rozpraw i artykułów” doszły „Edycje”, „Na marginesach lektur” i „Przekłady”.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
PERFORMATIVE ASPECTS OF ART The concept of performativity has been usually evoked in the discussions on the philosophy of language and the reflection on theatre and performance art. However, in recent years there have been some attempts to broaden its scope. The theoretically inclined researchers have been working out the main assumptions of the aesthetics of performativity. These are claimed to include the challenging of the boundaries of artistic disciplines, and emphasizing the active role of the recipients, for whom the art works become events developing in consequence of their actions. Besides those attempts to grasp the theoretical consequences of “the performative turn”, one should also note some very interesting practical analyses, employing the theory in the discussion on concrete works from different domain of art. It appears that one can discover transformational potential, focus on change rather than just existence, even in the domains traditionally regarded as “artifactual” (painting, sculpture, installations). The planned volume of “Art Inquiry” will be devoted to the reflection on both directions of expansion of the concept of performativity. We would like the authors to consider its general significance for aesthetics and for the theory of various domains of art. We also hope that they will show the changes occurring when its unique perspective is adopted in the discussion on both theatre, paratheatrical experiments, and film, and the domains which have traditionally emphasized the role of the artistic artifact. The title of this volume invites questions about the possible scope of performativity and its kinds. PERFORMATYWNE ASPEKTY SZTUKI Zagadnienie performatywności podejmowane było najczęściej w rozważaniach z zakresu filozofii języka oraz w refleksji nad teatrem i sztuką performance. W ostatnich latach zauważyć można jednak próby jego rozszerzenia. Z jednej strony zmierzają one do wypracowania założeń estetyki performatywności. Wśród jej cech wskazywane jest kwestionowanie granic poszczególnych dziedzin artystycznych, zaakcentowanie aktywnej roli odbiorców, dla których utwory stają się wydarzeniami rozwijającymi się w wyniku ich działań itd. Oprócz prób sformułowania teoretycznych konsekwencji „zwrotu performatywnego” zauważyć można także bardzo interesujące konkretne analizy polegające na uwzględnieniu właściwych dla niego założeń przy rozważaniu dokonań z różnych obszarów sztuki. Okazuje się, że nawet w obszarach twórczości uważanych tradycyjnie za „wytwórcze” (malarstwo, rzeźba, instalacja) odkryć można aspekty transformacyjne, zakładające nie trwanie, a przemiany. W najnowszym tomie „Art Inquiry” przewidywane jest rozważenie obu zasugerowanych wyżej obszarów ekspansji idei performatywności. Z jednej strony rozważone mają być jej ogólne konsekwencje dla estetyki i teorii różnych dziedzin sztuki. Z drugiej, pokazane zmiany występujące, gdy właściwy dla niej punkt widzenia zostanie uwzględniony zarówno w obszarze refleksji teatralnej, parateatralnej, filmowej, jak w dziedzinach, w których tradycyjnie akcentowano rolę wytwarzanego przedmiotu (dzieła). Tytuł tego tomu ma właściwie charakter pytania o możliwy zakres performatywności i jej odmiany.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej