Sortowanie
Źródło opisu
Księgozbiór
(98)
IBUK Libra
(1)
Forma i typ
Książki
(88)
Czasopisma
(9)
E-booki
(1)
Dostępność
dostępne
(94)
tylko na miejscu
(35)
Placówka
Wypożyczalnia Ogólna
(56)
Dla pracowników AWF
(28)
Czytelnia
(35)
Czytelnia - po rezerwacji
(10)
Autor
Bronikowski Michał
(7)
Kierczak Urszula
(5)
Sieniek Czesław
(5)
Nowocień Jerzy (1948- )
(4)
Skalski Dariusz (1960- )
(3)
Białas Marcin
(2)
Bielski Janusz
(2)
Frołowicz Tomasz
(2)
Gadzińska-Kryjak Anna
(2)
Gutkowska-Wyrzykowska Ewelina
(2)
Jawień Bożena
(2)
Jaworski Zygmunt (1925- )
(2)
Jaślikowska-Sadowska Teresa
(2)
Kierebińska Helena
(2)
Kostencka Alicja
(2)
Makowska Bożena
(2)
Maszczak Tadeusz
(2)
Nowocień Jerzy
(2)
Piech Krzysztof
(2)
Przewęda Ryszard (1926-2022)
(2)
Warchoł Krzysztof (kultura fizyczna)
(2)
Wrona-Wolny Weronika
(2)
Żegnałek Kazimierz (1943- )
(2)
Żukowska Zofia (1932-2012)
(2)
Akelaitis Artūras
(1)
Barth Grzegorz (1975- )
(1)
Barwińska-Szczutkowska Gabriela
(1)
Bodasińska Anna
(1)
Bronikowska Małgorzata (wychowanie fizyczne)
(1)
Bula-Biteniece Inta (1976- )
(1)
Castelli Darla M
(1)
Cendrowski Zbigniew
(1)
Charzyńska-Gula Marianna
(1)
Chromiński Zdzisław ( -2005)
(1)
Ciekurs Kalvis (1983- )
(1)
Cone Theresa Purcell
(1)
Cone Stephen L
(1)
Cynarski Wojciech Jan (1965- )
(1)
Czaplicki Zdzisław
(1)
Czarnecki Michał (prawo)
(1)
Demel Maciej (1923-2017)
(1)
Denek Kazimierz (1932-2016)
(1)
Dziubiński Zbigniew (1952- )
(1)
Dębowska Ewelina
(1)
Eider Jerzy
(1)
Fabiś Edmund
(1)
Fiorentino Leah Holland
(1)
Grabowski Henryk (1935- )
(1)
Grabowski Tadeusz
(1)
Grants Juris (1962- )
(1)
Grot Zdzisław
(1)
Gładys J
(1)
Głasek Barbara
(1)
Huzarski Maciej
(1)
Jachnik Stefan
(1)
Janota Janusz
(1)
Jaskólski Ewaryst
(1)
Jewuła Agnieszka
(1)
Jezierski Ryszard (1933-2013)
(1)
Jonkisz Julian (1924-2010)
(1)
Kalina Roman Maciej
(1)
Kamińska Aleksandra
(1)
Kantanista Adam
(1)
Kaźmierczak Arkadiusz
(1)
Korcz Agata
(1)
Kowalska Jolanta (nauki kultury fizycznej)
(1)
Kowalska Jolanta Elżbieta
(1)
Kozubal Adam
(1)
Kravalis Ivars (1961- )
(1)
Krypa Jan (szkolnictwo)
(1)
Kubińska Zofia
(1)
Kudlorz Paweł
(1)
Kunysz-Rozborska Magdalena
(1)
Lepczyk Marianna
(1)
Lewandowski Marek (1957- )
(1)
Lewicki Czesław
(1)
Litwiniuk Artur
(1)
Madejski Eligiusz (wychowanie fizyczne)
(1)
Majdak Piotr
(1)
Maszorek-Szymala Anna
(1)
Meus Konrad
(1)
Muszkieta Radosław
(1)
Muszkieta Radosław (1964- )
(1)
Muzyka Wojciech
(1)
Mynarski Władysław
(1)
Nowak Leonard (1948- )
(1)
Nowak Paweł (kultura fizyczna)
(1)
Nowakowski Andrzej
(1)
Oleśniewicz Piotr
(1)
Ordyłowski Marek (1949- )
(1)
Ostrowski Paweł (kultura fizyczna)
(1)
Palej Franciszek
(1)
Pankowska-Koc Katarzyna
(1)
Polechoński Jacek
(1)
Przednowek Krzysztof
(1)
Przysiężna Bogumiła
(1)
Rygas Andrzej (kultura fizyczna)
(1)
Rzepko Marian
(1)
Sakłak Wojciech
(1)
Schmidt Artur (kultura fizyczna)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(9)
2010 - 2019
(39)
2000 - 2009
(30)
1990 - 1999
(5)
1980 - 1989
(5)
1970 - 1979
(9)
1950 - 1959
(1)
1940 - 1949
(1)
Kraj wydania
Polska
(81)
nieznany (0ol)
(8)
Wielka Brytania
(5)
Litwa
(2)
Stany Zjednoczone
(2)
Język
polski
(58)
nieznany (xxx)
(23)
angielski
(9)
litewski
(1)
Temat
Wychowanie fizyczne
(85)
Edukacja
(28)
Edukacja zdrowotna
(27)
Sport
(24)
Kultura fizyczna
(22)
Pedagogika
(20)
Nauczyciel wychowania fizycznego
(17)
Physical education
(13)
Promocja zdrowia
(11)
Education
(9)
Edukacja fizyczna
(9)
Aktywność fizyczna
(7)
Edukacja sportowa
(7)
Sport szkolny
(7)
Podstawa programowa
(6)
Zdrowie
(6)
Edukacja wczesnoszkolna
(5)
Higiena
(5)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(5)
Dzieci i młodzież
(4)
Edukacja prozdrowotna
(4)
Edukacja olimpijska
(3)
Nauczyciele
(3)
Nauka
(3)
Niepełnosprawni
(3)
Reforma edukacji
(3)
Szkolnictwo
(3)
Turystyka
(3)
Kultura fizyczna
(2)
Pływanie
(2)
Wychowanie fizyczne
(2)
Aktywność ruchowa
(2)
Dziecko
(2)
Informatyka
(2)
Konferencja krajowa
(2)
Lesson plans
(2)
Metodyka wychowania fizycznego
(2)
Nauczanie
(2)
Nauki społeczne
(2)
Olimpizm
(2)
Osoby z niepełnosprawnością
(2)
Praca zawodowa
(2)
Rekreacja
(2)
Ruch olimpijski
(2)
Socjologia
(2)
Szkoła podstawowa
(2)
Szkoły wyższe
(2)
Wojsko
(2)
Wychowanie fizyczne (przedmiot szkolny)
(2)
Wychowanie fizyczne i trening
(2)
Wychowanie zdrowotne
(2)
Bezpieczeństwo jednostki
(1)
Covid-19
(1)
Edukacja fizyczna
(1)
Edukacja zdrowotna
(1)
Karate
(1)
Psychologia sportu
(1)
Sport
(1)
Ćwiczenia fizyczne
(1)
Aktywnośc fizyczna
(1)
Antropologia
(1)
Antydoping
(1)
Bezpieczeństwo jednostki
(1)
Bezpieczeństwo narodowe
(1)
Biała Podlaska (woj. lubelskie ; okręg)
(1)
Biała Podlaska (woj. lubelskie)
(1)
Cyfryzacja
(1)
Czas wolny
(1)
Czas wolny od pracy
(1)
Dyscypliny sportowe
(1)
Działalność pozaszkolna
(1)
Dzieci
(1)
Dzieci uzdolnione
(1)
Dziecko zdolne
(1)
Dziedzictwo kulturowe
(1)
E-learning
(1)
Edukacja dla bezpieczeństwa
(1)
Edukacja ekologiczna
(1)
Edukacja medialna
(1)
Edukacja muzyczno-ruchowa
(1)
Edukacja nieformalna
(1)
Edukacja obronna
(1)
Edukacja regionalna
(1)
Edukacja rekreacyjna
(1)
Edukacja religijna
(1)
Edukacja zdrowotna w szkołach
(1)
Efektywność nauczania
(1)
Eksperymenty
(1)
Etyka sportu
(1)
Fair play
(1)
Filozofia olimpizmu
(1)
Gimnazja
(1)
Gimnazjum
(1)
Harcerze
(1)
Health education
(1)
Historia kultury fizycznej
(1)
Historia sportu
(1)
History of sport
(1)
IV etap edukacyjny
(1)
Igrzyska Olimpijskie
(1)
Temat: czas
1901-
(2)
Gatunek
Praca doktorska
(6)
Poradnik metodyczny
(5)
Poradniki
(3)
Dysertacja - streszczenie
(2)
Czasopisma polskie
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Monografia
(1)
Prasa sportowa
(1)
Przewodniki
(1)
Zjazdy [Typ publikacji]
(1)
99 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.54351 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. II.48695 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.56284 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.53228, A.29470 (2 egz.)
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.46062 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.29469 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.54338 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.54339 (1 egz.)
Brak okładki
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.36388 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.36389 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.36390 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.36391 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.40775, A.57300 (2 egz.)
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.48583 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.47201, A.43673, A.47200, A.43676, A.43668, A.47104, A.43680, A.44575, A.43663, A.43677, A.43672, A.46684, A.47106, A.43674, A.43675, A.43679, A.43669, A.43662, A.43678, A.47199, A.43665, A.47105, A.46686, A.43671, A.43664, A.43666, A.47581, A.46685, A.43659, A.43667 (30 egz.)
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.49340 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.43682 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej. Sekcja Kultury Fizycznej w Wojsku = [Polish Scientific Physical Education Association Section of Physical Education in the Army] ; t. 5)
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.38579, A.37079, A.37080, A.37081, A.48551 (5 egz.)
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.47438 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.47043 (1 egz.)
Brak okładki
Rękopis
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia - po rezerwacji
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. D.859 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.51137 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. II.51040 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.57270, A.37064, A.37057, A.55229, A.37063, A.37058, A.37059, A.37054, A.37062, A.37061, A.37055, A.37056, A.56370 (13 egz.)
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.47880 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.37060 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.58042 (1 egz.)
Brak okładki
Rękopis
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia - po rezerwacji
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. D.893 (1 egz.)
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
Kwart.
R. 1, nr 1 (2007)- = R. 89, nr 649-.
Zawartość zasobu Czasopisma C.1001, B.s.
2008, wyd. specj. + dod.
2011, nr 1-3
2014, nr 1-3
2015, nr 1-4
2016, nr 1-4
2019, nr 2-4
2020, nr 1-4
2021, nr 1-4
Ostatnio wpłynęły zeszyty:
Czytelnia Ogólna: 2020 nr 1 (700), nr 2 (701), nr 3 (702), nr 4 (703), 2021 nr 1 (704), nr 2 (705), nr 3 (706), nr 4 (707), 2022 nr 1 (708), nr 2 (709), nr 3 (710), nr 4 (711), 2023 nr 1 (712), nr 2 (713), nr 3 (714)
Książka
W koszyku
(Monografie i Rozprawy / Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej ; nr 1)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.50285 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Celem książki jest przedstawienie osiągnięć pedagogiki kultury fizycznej, także ukazanie kontrowersji wokół jej problematyki. Jej treść stanowi próbę uogólnienia dotychczasowego dorobku naukowego w zakresie pedagogiki kultury fizycznej. Pedagogika kultury fizycznej jest ujęta w konotacjach z pedagogiką kultury. Jest to podejście nowe. Dotychczas te dwie subdyscypliny rozwijały się obok siebie, chociaż korzystały m.in. z wspólnych metod i technik badań. W rozwoju kultury wyodrębnił się nowoczesny nurt – edukacja kulturalna. Koncepcja edukacji kulturalnej dziedzicząc tradycyjny optymizm pedagogiki kultury ma umocnić rolę kultury jako źródła rzeczywistości tworzonej przez ludzi, jako podstawy tzw. kapitału ludzkiego decydującego o humanistycznym wzbogaceniu wszystkich ludzkich działań. Analogicznie, w pedagogice kultury fizycznej wyodrębniły się dwa nurty: edukacja fizyczna i edukacja olimpijska. Edukacja fizyczna w tradycyjnym ujęciu obejmuje funkcje wychowania fizycznego, takie jak stymulacja, kompensacja, adaptacja i korekcja, ale też zgodnie z nazwą przyjmuje obecnie szerszą perspektywę wychowawczą. Edukacja jako podstawowe pojęcie w pedagogice obejmuje ogół wielowymiarowych działań oraz procesów służących wychowaniu i kształceniu osób czy grup społecznych. Tak właśnie jest w odniesieniu do wychowania fizycznego, a wtedy korzystniejsza i wyrażająca pełnię istoty procesu pedagogicznego jest nazwa edukacja fizyczna, ukierunkowana w wyższym stopniu na wychowanie niż kształcenie. Koncepcją pedagogiczną wykorzystującą w procesie dydaktyczno-wychowawczym jako źródła wartości olimpizmu i sportu jest edukacja olimpijska, oparta na własnej długotrwałej tradycji i odmiennych, oryginalnych w praktyce społecznej środkach i metodach wychowania. Pedagogika kultury fizycznej kreuje określone wartości społeczne, osobowościowe, kulturowe kojarzone głównie z troską o wielostronny rozwój jednostki, zwłaszcza w sferze troski o własne zdrowie, ciało i jego higienę, rozwój i utrzymanie sprawności fizycznej. Podmiotem pedagogiki kultury fizycznej jest człowiek pojmowany holistycznie. Oznacza to, że wychowanek w procesie dydaktyczno-wychowawczym powinien mieć zapewniony wszechstronny rozwój osobowości, tj. w sferze somatycznej, w sferze emocjonalnej, w sferze społeczno-moralnej. Holistyczne traktowanie wychowanka chroni go przed silnie zakorzenioną w niektórych kręgach kulturowych tendencją do odrębnego traktowania ciała i sfery psychicznej człowieka. Zarówno pedagogika kultury jak i pedagogika kultury fizycznej będą odgrywać istotną rolę w procesach edukacyjnych oraz w zmienianiu dotychczasowego świata i tworzeniu nowego ładu społecznego. Obydwie mieszczą się w głównych nurtach unowocześnionej edukacji globalnej. Koncepcje te stale zyskują nowy i pogłębiony wymiar. Nowoczesna edukacja odwołuje się do nowej koncepcji życia i kultury. W tych przeobrażeniach edukacyjnych i kulturowych niebagatelna rola przypada pedagogice kultury fizycznej. Dlatego warto uporządkować dotychczasowy dorobek i uogólnić doświadczenia w tej dziedzinie. W historycznej refleksji nad pedagogiką kultury widoczne są wyraźne ślady rozważań nad kulturą fizyczną. Ogólnowychowawcze i kształcące walory kultury fizycznej pedagodzy dostrzegli bardzo dawno. Postrzegali ją jako istotny środek harmonijnego rozwoju człowieka, przygotowujący go pod względem fizjologicznym do aktywności życiowej, pomagający jednocześnie w utrzymaniu równowagi między obciążeniem fizycznym i psychicznym. Kultura fizyczna tradycyjnie jest identyfikowana głównie z aktywnością fizyczną człowieka. Wykorzystuje warunki i środki naturalne, w tym ruch, do kształtowania ciała według obowiązujących wzorów, często mody. Współcześnie kultura fizyczna nie jest zawężona do aktywności fizycznej i troski o ciało człowieka. Dziś stanowi ona swoiste dopełnienie kultury globalnej. Obejmuje zarówno zjawiska ze sfery bytu (cywilizacji) jak też wartości w znaczeniu socjalnym i symbolicznym. Kultura fizyczna XXI wieku jest wartością humanistyczną, której cechą fundamentalną jest autonomiczność. Począwszy od XX-lecia międzywojennego pedagodzy prekursorzy polskiej pedagogiki kultury wytyczali jednocześnie drogę rozwoju pedagogiki kultury fizycznej. Hessen podkreślał dobitnie jedność wychowania z kształceniem ciała. Łączył wychowanie fizyczne z wychowaniem moralnym, artystycznym i naukowym. Ukazywał, że wychowanie fizyczne obejmuje cele duchowe; moralne, obywatelskie, artystyczne, naukowe i gospodarcze. Wiązał wychowanie fizyczne, podobnie jak inni przedstawiciele pedagogiki kultury z pracą. Zarówno Hessen, jak i Nawroczyński, Suchodolski, Wołoszyn i Wroczyński zwracali uwagę na to, że zdrowie i sprawność fizyczną należy otaczać szczególną opieką, ponieważ są niezbędne w rozwoju społecznym i biologicznym człowieka. Należy również podkreślić, iż polscy pedagodzy kultury będący pod wpływami koncepcji twórców pedagogiki kultury w innych krajach, przenosili idee na grunt rodzimej kultury fizycznej. Poświadczają to chociażby wpływy Sprangera, Kerschensteinera, Deweya i innych. Pedagodzy kultury upowszechniali troskę o wychowanie młodzieży, wiązali z nim nadzieję na samodzielność i twórczość w życiu społecznym. Wiązali wiadomości ze sprawnością. Do pełnego rozwoju osobowości były – ich zdaniem – niezbędne ćwiczenia cielesne. Nawroczyński dostrzegał rolę kultury fizycznej nie tylko w przygotowaniu do pracy zawodowej, ale także do racjonalnego wypoczynku. Przedmiotem badań pedagogiki kultury fizycznej traktowanej jako subdyscyplina jest wychowanie przez kulturę fizyczną i wychowanie do kultury fizycznej. Jako subdyscyplina pedagogiczna wykorzystuje różne kierunki myślenia; po pierwsze historyczne, po drugie filozoficzne, tj. dialektyczne, fenomenologiczne, hermeneutyczne i spekulatywne, po trzecie empiryczne; zarówno o charakterze ilościowym, jak i jakościowym. Pedagogika kultury fizycznej obejmuje obszary edukacji fizycznej, olimpijskiej i kulturalnej w zakresie wszelkich form aktywności fizycznej. Tak rozumiana pedagogika kultury fizycznej obejmuje także osobotwórcze możliwości składowych kultury fizycznej, tj.: sportu, rekreacji fizycznej i rehabilitacji ruchowej, a nierzadko również turystykę. W celu wykorzystania owych możliwości pedagogika kultury fizycznej czerpie wiedzę z pedagogiki ogólnej i pedagogiki kultury oraz z aksjologii wzbogacając proces wychowania przez kulturę fizyczną o nowe wartości na miarę założeń i oczekiwań stawianych przed wychowaniem współczesnego człowieka. Pedagogika kultury fizycznej jest zbieżna z pedagogiką kultury z punktu widzenia antropologicznego. Dla pedagogiki kultury fizycznej, tak jak dla pedagogiki kultury, człowiek – wytwór i twórca kultury, która decyduje o jego duchowości – jest najwyższą wartością. Ceni się szczególnie zdolności kreatywne jednostki, jej indywidualność i autonomię. Wspólnotowość tę można egzemplifikować praktyczną realizacją celów wychowania przez aktywność fizyczną, np. w szkole. Istotną płaszczyzną wspólnotową pedagogiki; kultury i kultury fizycznej jest stosunek do wartości. Aksjologia pedagogiki kultury, zakorzeniona w greckiej paidei i rzymskiej humanitas, eksponuje przede wszystkim wartości duchowe. Prymat uzyskują wartości absolutne, takie jak prawda, dobro i piękno. Pedagogika kultury fizycznej przejęła z nauk o kulturze fizycznej z dorobku starożytnej Olimpii koncepcję człowieka ,,kalokagatii” czyli harmonii ducha i ciała. Lipiec zwraca uwagę, iż najbardziej wpływowe systemy filozoficzne antyku – platonizm, arystotelizm i stoicyzm – nie potrafi ły jasno i zdecydowanie wyłożyć sensu tej integralnej, holistycznej i monistycznej koncepcji. Przedstawia je jednak nader dobitnie ówczesna myśl społeczna(uprawiana także przez klasyków), a zwłaszcza praktyka pedagogiczna, która w ramach paidei żądała od cywilizowanego Greka, by ćwiczył z równym zapałem umysł i ciało jednocześnie. Grecy zakładali, że postępując w ten sposób dobro wpłynie na podwyższenie poziomu piękna, piękno stanie się zaś adekwatną prezentacją dobra. Uwiecznieniem takiego poglądu stał się sport oraz neoolimpizm Coubertina. Podkreślił to w swojej pedagogice sportu, iż sport może kształcić zarówno piękne ciała, jak i dobre charaktery. Pedagogikę kultury fizycznej i pedagogikę kultury łączą szczególnymi więzami prekursorzy; Hessen, Mysłakowski, Nawroczyński, Suchodolski, Wołoszyn, Wroczyński1. Nauki z kręgu humanistyki były obecne niemal od zarania nowożytnej kultury fizycznej, tworząc nawet wokół przyrodniczego rdzenia względnie autonomiczną i swoiście zabarwioną wartościująco otoczkę pedagogiczną. Dlatego uściślenia wymagają związki z psychologią, socjologią, filozofi ą człowieka, z aksjologią oraz historią wychowania i historią kultury fizycznej. 1 Zagadnienie to omówiono w rozdziałach; 1.4. Prekursorzy polskiej pedagogiki kultury i 1.5. Prekursorzy pedagogiki kultury wobec kultury fizycznej. Śledząc rozwój pedagogiki kultury fizycznej dostrzegamy próby realizowania i intelektualizowania codziennej praktyki pedagogicznej. Pedagogika kultury fizycznej rozwija się w sferze teorii i praktyki, przejawia skłonność do dyferencjacji, np. na pedagogikę sportu, pedagogikę zdrowia, pedagogikę czasu wolnego, rekreacji itd. W dobie obecnej aktywność fizyczna czyli uczestnictwo w kulturze fizycznej nie może być traktowane wyłącznie w kategoriach czasu wolnego. Dziś, kultura fizyczna, podobnie jak kultura ogólna jest powinnością i wymogiem rozwojowym, nakazem chwili. Pedagogika kultury fizycznej będzie się nadal rozwijać na pograniczu nauk o wychowaniu i nauk o kulturze fizycznej, będzie zmierzać w kierunku ogólnych założeń ontologicznych, aksjologicznych i metodologicznych. Będzie wzbogacać teorię w obrębie składowych kultury fizycznej: sportu, rekreacji ruchowej itd. W sensie teoretycznym powinna mieć wobec nich rolę integrującą. Rysuje się taka potrzeba i konieczność, aby w obrębie pedagogiki kultury fizycznej wykreowała się wyraziście pedagogika sportu wysoko kwalifikowanego, zawodowego. Ten bowiem stanowi dziś tak ogromny obszar, posiada swoją specyfikę, często dlatego wykracza poza tradycyjne wychowanie fizyczne oraz sport dzieci i młodzieży. Z przeprowadzonej analizy wynika, że między pedagogiką kultury fizycznej najważniejszymi nurtami i dyscyplinami edukacyjnymi w obrębie nauk o wychowaniu i nauk o kulturze fizycznej istnieją wyraźne płaszczyzny wspólnotowe. Obejmują one wartości humanistyczne oraz podmiotowe traktowanie wychowanka z zapewnieniem mu autonomii i samodzielności. Zgodnie z tezą, iż każda jednostka ludzka jest swoistą indywidualnością i posiada wewnętrzne życie duchowe, zespolenie życia duchowego z kulturą daje wychowanie.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej