Sortowanie
Źródło opisu
IBUK Libra
(33)
Księgozbiór
(17)
Forma i typ
E-booki
(33)
Czasopisma
(14)
Książki
(3)
Dostępność
dostępne
(3)
Placówka
Czytelnia - po rezerwacji
(3)
Autor
Bednarek Piotr
(2)
Dyczkowska Joanna
(2)
Kowalak Robert
(2)
Kowalewski Marcin
(2)
Antonyuk Nataliya
(1)
Borowska-Stefańska Marta
(1)
Chalip Laurence
(1)
Chełmecki Bartłomiej
(1)
Cierlica Elżbieta
(1)
Fazlagić Amir Jan (1971- )
(1)
Fedun Oleksandra
(1)
Gawron Grzegorz
(1)
Henry Ian P. (1951- )
(1)
Jaczynowski Lech (1946- )
(1)
Kaźmierczak Magdalena
(1)
Kliber Paweł
(1)
Klukowski Maciej
(1)
Kotyński Juliusz
(1)
Kowalewski Marian
(1)
Kowalewski Stanisław (1901-1984)
(1)
Kowalski Michał
(1)
Kozioł Leszek
(1)
Kubisiak Paweł
(1)
Maczuga Martyna
(1)
Malaga Krzysztof
(1)
Matysek-Jędrych Anna
(1)
Michałkiewicz Anna
(1)
Mierzejewska Wioletta
(1)
Miodek Wioleta
(1)
Modzelewski Wojciech Tomasz
(1)
Motowidlak Urszula
(1)
Nita Bartłomiej
(1)
Nowak Dariusz
(1)
Nowak Edward
(1)
Nowak Marta
(1)
Nycz Małgorzata
(1)
Owoc Mieczysław Lech
(1)
Papish Nataliya
(1)
Pasieczny Jacek
(1)
Redslob Alain
(1)
Remlein Marzena
(1)
Reńda Aleksandra
(1)
Rosiak Tomasz
(1)
Sieklucki Dominik
(1)
Stefańska Magdalena
(1)
Szulc Marta
(1)
Szustowski Bartosz
(1)
Thibault Lucie (1962- )
(1)
Wieteska-Rostek Małgorzata
(1)
Wiśniewski Szymon
(1)
Wnuk-Pel Tomasz
(1)
Woźniak-Jęchorek Beata
(1)
Wronkowski Dominik
(1)
Żemigała Marcin
(1)
Żyśko Jolanta
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(11)
2010 - 2019
(24)
2000 - 2009
(9)
1990 - 1999
(2)
1980 - 1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(46)
nieznany (gwr)
(1)
nieznany (plr)
(1)
Rumunia
(1)
Stany Zjednoczone
(1)
Język
polski
(34)
angielski
(13)
Temat
Zarządzanie
(11)
Management
(10)
Prawo
(6)
Nauka
(5)
Law
(4)
Ustawy i zarządzenia
(4)
Polska
(3)
Sport
(3)
Sport management
(3)
Zarządzanie sportem
(3)
Informacja naukowa
(2)
Information management
(2)
Kultura fizyczna
(2)
Turystyka
(2)
Zarządzanie informacją
(2)
Management
(1)
Biura podróży
(1)
Czasopisma naukowe
(1)
Economic situation
(1)
Economy
(1)
Education
(1)
Edukacja
(1)
Ekonomika
(1)
Entrepreneurship
(1)
Finanse
(1)
Gospodarka
(1)
Information science
(1)
Informatologia
(1)
Innowacje
(1)
Kluby sportowe
(1)
Konkurencja
(1)
Laws
(1)
Marketing
(1)
Medicine
(1)
Medycyna
(1)
Menedżerowie
(1)
Organizacja przedsiębiorstwa
(1)
Organizacje
(1)
Physical culture
(1)
Polskie związki sportowe
(1)
Prasa polska
(1)
Przedsiębiorczość
(1)
Research information
(1)
Science
(1)
Sport clubs
(1)
Sytuacja gospodarcza
(1)
Szefowie przedsiębiorstw
(1)
Tourism
(1)
Travel
(1)
Zarządzanie przedsiębiorstwem
(1)
Temat: czas
1989-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(13)
Czasopisma [Typ publikacji]
(5)
Praca doktorska
(3)
Prasa ekonomiczna
(2)
Czasopisma medyczne
(1)
Czasopisma polskie
(1)
Prasa specjalistyczna
(1)
50 wyników Filtruj
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
Kwart., 1975-2019, 2022-
Wcześniejsza częstotliwość: Rocz., 2020-2021
1975, nr 1/2-.
Zawartość zasobu Czasopisma P.1295, C.1295 Czytelnia Ogólna
2000, nr 3(101)-4(102)
2001, nr 2(104)-4(106)
2002, nr 1(107)-4(110)
2003, nr 1(111)-4(114)
2004, nr 1(115)-4(118)
2005, nr 1(120)-4(122)
2006, nr 1(123)-4(126)
2007, nr 1(1270-4(130)
2008, nr 1(131)-4(134)
2009, nr 1(135)-4(138)
2010, nr 2(140)-5(143)
2011, nr 1(144)-4(147)
2012, nr 1(148)-4(153)
2013, nr 1(154)-5(158)
2014, nr 1(161)-4(164)
2015, nr 1(166)-4(169)
2016, nr 1(171)-4(174)
2017, nr 1(175)-4(178)
2018, nr 1(180)-4(183)
2019, nr 1(184)-4(187)
Brak okładki
Rękopis
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia - po rezerwacji
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. D.296 (1 egz.)
Brak okładki
Rękopis
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia - po rezerwacji
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. D.786 (1 egz.)
Brak okładki
Rękopis
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia - po rezerwacji
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. D.860 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Globalisation of the economy causes an exposure of business entities to severe competition, changes in market rules and a continuous development of new technologies. In this situation it is important to increase effectiveness of business activities, keeping material, financial and human resources at their existing levels. In order to achieve their business goals, companies should implement the adopted action strategies and control their activities thoroughly. An improvement in business performance in various domains requires the use of adequate management instruments. Undoubtedly, management accounting and control provide such instruments which help to achieve objectives set by a company. Management accounting identifies information needs of managers, whereas management control contributes to the business control system. Both methodologies are related to a variety of managerial activities, including: planning support, budgeting, cost management, processes control and information flow management. This volume deals with problems of management accounting, control and reporting. The authors of particular papers discuss theoretical issues related to the foregoing concepts and their methods, as well as present examples how the aforementioned instruments are applied in various organisations. The volume is divided into four thematic sections. The first one elaborates on critical issues emerging in the area of control. The authors present problems and challenges of internal audit from multinational perspective, analyse relations between organizational attributes and the effectiveness of internal audit, and discuss soft aspects of auditors’ profession, including scepticism and moral attitudes. The second part addresses challenges of management accounting. In the debate the emphasis is put on a new concept, the business model, which gains importance in the context of how company design, deliver and capture value from its business activity. The authors also present strategic aspects of management accounting, including bancassurance models, building trademark value and reflecting the concept of Balanced Scorecard in Morgan’s organizational metaphors. The third section is dedicated to new perspectives of reporting practices. The authors focus on external reporting with its influential factors and strategies adopted, and in doing so they try to develop a framework for financial and non-financial disclosures. Moreover, a concept of impression management and its role in creating a desired image of an organization is introduced. It is also discussed how bibliometric analysis of scientific studies on Corporate Social Responsibility (CSR) may contribute to understanding that issue better. The last part deals with broadly understood financial and economic dimensions of a business. The authors emphasize a role of forecasting in a decision-making process, explore a nature and identify sources of cost-related risks, or link students’ enrolment choices in postgraduate programmes with their household budgets. The global problem of trading with illegal products, including medicaments, and its economic and social impacts is introduced, as well. We believe that this volume will contribute to the development and refinement of concepts and instruments of management accounting, control and reporting. It is important to increase their use in management of businesses and institutions. Edward Nowak, Joanna Dyczkowska
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
We are pleased to present the latest issue of the Management Sciences journal. The number contains articles on human resources management, finance and economics. The opening article, written by Vincent Cassar, Katarzyna Tracz-Krupa, Frank Bezzina and Sylwia Przytuła as a result of the international Maltese-Polish collaboration, deals with the important and forward-looking aspect of data analysis in the strategic management of human resources. The following articles deal with both financial and management issues. The first one by Angelika Kędzierska-Szczepaniak and Joanna Próchniak considers the financing of cultural projects through crowdfunding platforms. The authors analysed trends in cultural financing through crowdfunding platforms around the world and in Poland. This allowed them to formulate conclusions regarding these projects. The phenomenon of accounting manipulation is a problem discussed in the next article. The author, Małgorzata Kutera, presents the types and effects of the manipulation in the field of financial assets. Another authors, Hanna Sikacz and Przemysław Wołczek, discuss the topic of responsible investment in Poland, presents the evolution of the RESPECT Index, as well as analyses and evaluates the selection process of companies in this index. The last article in this issue by Sebastian Klaudiusz Tomczak, looks into the phenomenon of the bankruptcy of enterprises in Poland. Its analyses the statistics in this area over two decades and presents conclusions. We hope that the presented publication will be an inspiration for further research or will help to improve management processes in practice. At the same time, on behalf of the editorial committee, I encourage our readers to publish their own research work in our journal.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
We are pleased to present the next issue of the quarterly Management Sciences. This issue opens with the article by C. Mesjasz, which analyses the use of term „organization on the edge of chaos” in strategic management. The author conducts a critical review of the literature indicating both the correct ways of interpreting the term in question and its frequent misrepresentations. The second article by P. Radek takes up a significant problem of leadership in research and development teams. The literature analysis carried out by the author demonstrates that this subject matter is both current and important. In their article, K. Barwicka and J. Olearnik examine the behaviour of participants of the tourist market related to the growing popularity of ecotourism. K. Tracz-Krupa and E. Tomé address the question of how the funds from the European Social Fund are being used by small and medium Polish enterprises in the context of human resources development. The problem of relations between intangible assets and employee satisfaction, considered also in the context of employee retention, is discussed by R. Winkler and P. Łukasik. The current issue concludes with the article by P. Wołczek who presents the results of empirical research concerning solutions used in a strategy implementation process by companies seen as effective in achieving their strategic goals. We hope that the pertinent management problems highlighted in this issue will become a source of further creative inspiration. We welcome your future contributions to be published in our journal.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
The presented journal of Management Sciences is devoted to the problems of marketing management in organizations, including the role of information systems and the marketing tools used in creating consumer behavior in various markets. The energy market, the tourism market and the specific culture market are discussed by researchers. In addition, the issue of the possibility of using the audit in business practice of intangible assets management is analyzed. The articles are based both on theoretical and empirical research. The first article titled Information sources affecting consumer behaviour in the electricity market by M. Czarnecka discusses the problem of the consumer position in the transactions in the electricity market in Poland. Based on the research carried out by the author, it can be argued that the consumers knowledge and skills concerning an evaluation of the electricity market, the institutions operating therein and their market offer are very low. The author of the article Museum’s marketing communication tools – results of empirical research by J. Macalik identifies the key conditions for museums to implement effective marketing communications activities. She presents the results of a quantitative survey of marketing managers in Polish museums on the marketing communication and recognizes conditions for effective communication activities of marketing and non- -marketing nature. The next article named Model of a City Destination Card as a marketing tool of selected European cities by M. Drozdowska, M. Duda-Seifert, A. Faron concerns the issue of the city tourism, which belongs to the strongest trends in the international tourism market − especially in Europe. The comparative study of offered tourist cards, developed on the secondary analysis of data, has been conducted. The value of the destination card as a marketing tool for a city has also been proven based on the appraisal of customers opinion. The fourth article is titled Branding as an essential element of the of destination management process using the example of selected states and was written by M. Marczak. The author proves that the development of branded products based on the most important natural and anthropogenic values undoubtedly contributes to the improvement of the image of a given region or country, and thereby to the increased competitiveness of its tourism. The last article named Communication audit and knowledge management audit as kinds of internal audits in the management of intangible assets of an organization by R. Winkler presents the possibility of using audit in business practice of intangible assets management with regard to communication system and knowledge management system. The author underlines that effective organization management requires a skilful use of information reflecting the functioning of all subsystems of a given institution.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
In the fourth issue of Management Sciences 2018 we present articles which are both crucial and critical review of the different subjects and which conclude valuable final research. In particular, the subject of this issue will cover several problems identified in strategic management: open strategizing, synergy in strategic analysis and strategic renewal.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Global economy, which became a sign of the times, caused several implications both on macro and micro economic levels. Globalisation intensified cross-national interactions resulting in the free flow of capital, it changed market rules (market unification and trade liberalisation), it stimulated standardisation of products and services as well as a mass culture promotion. Those phenomena contributed to a new trend of sustainable development with an aim to ensure that resources involved in business activities together internal processes and business models are in harmony. Thus an organisation is able to meet current needs of stakeholder groups respecting the global ecosystems – without compromising abilities of future generations to reach their own goals. The global economy created also new opportunities for those companies which operate in highly innovative industries. Open innovation and technology progress set new directions and pushed forward new ideas.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
This issue of “Management Sciences” covers different perspectives on the challenges of human resources, which are the result of the evolution of the personnel function itself and its institutionalization in global and European contexts and the growing international mobility among workers and their diversity). The international dimensions of HRM, apparent in both theoretical works and projects implemented in practice, are presented by the authors of this journal. In the context of this wide global perspective, the Polish specificity of some fields of HRM was considered.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
The aim of the article is to specify how Shared Services Centers (SSC), can use talent management practices to retain employees. For this purpose, theoretical studies including contemporary scientific literature as well as empirical studies covering a survey of 249 respondents who were current employees of Shared Service Centers located in the city of Poznań were carried out. The subjective scope of the study has been narrowed down to minimize the risk of interpretational error resulting potentially from differences in the industry context. The author places talent management in the process of employee retention, and then discusses the results of empirical research. He defines the perception of talent management concept by employees, and also indicates statistically significant differences that may affect the shaping of intra-organizational processes.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
We are pleased to present the current issue of the Management Sciences journal. The current issue is dominated by articles related to human capital management. In particular, articles are related to the controlling approach to human capital, knowledge management as well and the commitment and job satisfaction. The issue also addresses aspects of business models in the context of dynamic capabilities and stock market investments. We hope that the presented articles will contribute to further scientific discussion. At the same time, we would like to encourage to publish on the quarterly forum.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
The concept of performance measurement and management is nowadays very important and widely discussed not only in academic literature, but also in practice. In order for organizations to gain and sustain competitive advantage it is essential to measure, monitor on a constant basis, evaluate and finally manage performance in various areas of economic activity. Due to the fact that the term “performance” is very wide and ambiguous, there are a lot of instruments and techniques of performance measurement and management oriented toward the achievement of companies’ goals. In the Research Papers there are shown chosen problems of performance measurement and management, important for both theoretical considerations and practical applications. The major objective of this study is to discuss various concepts and applications of contemporary performance measurement and management. Major groups of problems discussed in the study include in particular: 1) management accounting and its tools such as life cycle costing, activity-based costing and budgeting, 2) performance assessment in the context of value creation, 3) internal audit and management control, 4) performance measurement and management in agriculture, 5) intangible aspects of performance measurement. The papers in the book were prepared for the Sixteenth Scientific Conference “Accounting and Controllership”. The conference was organized by the Department of Cost and Management Accounting at the Wrocław University of Economics on October 10-12, 2011.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
The book aims to determine the level of ABC diffusion and identify the barriers to adopting this system in Polish companies. lt focuses mainly on: (a) the factors which facilitate ABC implementation, (b) the ways that information from ABC is used, the key reasons underlying inadequate interest in ABC implementation, and the key difficulties related to ABC implementation. “Since the topic of ABC has been around for many decades, same businesses have received benefits in implementing it while others have not. This issue is raised in an interesting way in the book and it fills a gap in current knowledge. The book provides a critical review of the topics on ABC. This book is not only informative, but the discussion makes the reader well-aware of the advances in ABC. Practical implications and quality innovative ideas are presented. In summary, the book expresses the case for ABC excellently”. Prof. Kanitsorn Terdpaopong, Rangsit University, Bangkok, Thailand
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
At present, we observe very fast progress in the development of information and communication technologies affecting all the sectors of our life. New economy (called also knowledge-based economy) is becoming more and more important. It is often combined with information and communication technologies, technical progress, and innovations. In information society and knowledge-based economy, knowledge is treated as a one of the most valuable assets. One can observe a tendency to know more and more. New information and communication technologies offer better, faster, and more powerful tools and techniques; on the other hand, these new possibilities create new needs. The Department of Artificial Intelligence Systems since the beginning of 1990s has managed seventeen conferences recently focused on different knowledge acquisition and management topics. In 2010 the event took place in Książ Castle (Lower Silesia, close to Wałbrzych) in the very original scenery, where our discussions were located in historical locations, reminding participants about the mixture of cultures and scientific disciplines representing different sorts and approaches to knowledge exchange. The researchers participating personally or virtually in this conferences represented academic centres from Europe and overseas (Belarus, France, Ireland, and Australia). Apart from traditional sessions, the conference was enriched by video presentations with the participation of our guests from Europe as well as Poland. The following persons presented papers in this way: Krzysztof Michalik (Poland), who spoke about “Diagnosis of industry sets using expert systems”, Eunika Mercier-Laurent from France, who presented some ideas about “Knowledge EcoInnovation” (later published also a larger book about it), and Markus Helfert representing Ireland, who delivered a talk about “Current and future trends in knowledge management”. This year from over 20 submitted papers, 15 were accepted and included as research papers in this volume. The papers appear in the alphabetical order of authors’ names. The proceedings consist of papers divided into three areas: - methods of artificial intelligence: papers written by Roman Karpovich, Małgorzata Nycz, Maciej Pondel, Maria Radziuk, Tatyana Solodukha and Boris Zhelezko; - applications of intelligent systems: papers authored by Jerzy Korczak and Marcin Iżykowski, Antoni Ligęza, Maria Mach, Jerzy Surma, Paweł Weichbroth; - knowledge management: papers prepared by Iwona Chomiak-Orsa, Eunika Mercier- Laurent, Mieczysław L. Owoc, Radosław Wójtowicz, Radosław Zatoka and Cezary Hołub.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Contemporary organizations operate in an increasingly turbulent environment that generates not only predictable changes, but also “black swans”. Winning organisations must be agile, flexible and constantly learning. Changes in the management system cover each of its components, from strategy, through systems, processes, structure, staff, organisational culture and other elements. The management science follow changes both in business environment and in management of organisations. The most important trends are described and new theories emerge. The monograph includes 29 articles written by 50 authors presenting different theoretical and empirical studies. In five parts of that book the most important challenges and trends concerning strategie management; modern approaches, methods and measures in management; sustainability and CSR; HR Management; and other were indicated. We believe that content of that book leads us to better understanding challenges and trends of contemporary organisations and management.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Zmiany zachodzące na rynku, związane z coraz większą konkurencją, powodują, że przedsiębiorcy szukają rozwiązań dotyczących nie tylko utrzymania się na nim, lecz również rozwoju, co ma służyć poprawie ich pozycji względem innych jednostek gospodarczych. Zarządzanie kosztami i pomiar dokonań stanowią istotny element systemu podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach. Są one stosowane w przedsiębiorstwach nie tylko dużych, ale również średnich i małych. Każda działalność jednostki gospodarczej generuje koszty, które powinny być pod stałą kontrolą zarządzających. Jest to temat wciąż aktualny w artykułach naukowych publikowanych w Polsce i na świecie, poruszany zarówno przez teoretyków, jak i praktyków. Niniejszy zeszyt Prac Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu jest poświęcony zagadnieniom zarządzania kosztami i pomiarowi dokonań. W związku z tym zawarte w nim artykuły dotyczą dwóch odrębnych tematycznie obszarów: • zarządzania kosztami, • zarządzania dokonaniami. W obrębie każdego z nich zaprezentowano problemy zarówno teoretyczne, jak i praktyczne dotyczące systemów kosztów w podejmowaniu decyzji, mierników dokonań, raportowania dokonań. Artykuły poświęcone zarządzaniu kosztami mają głównie charakter praktyczny. Ukazują przypadki jego zastosowania w szpitalu, podmiocie świadczącym usługi komunalne, szkole wyższej oraz w organach administracji podatkowej. Skupiają się również na rozważaniach poświęconych kontroli kosztów w jednostkach mikro, wprowadzonych do ustawy o rachunkowości w 2014 roku. Teksty związane z tematyką zarządzania dokonaniami są połączeniem rozważań teoretycznych z empirycznymi. Dociekania teoretyczne dotyczą zagadnień pomiaru dokonań, raportowania dokonań, zastosowania narzędzi, jakimi są zrównoważona karta dokonań, budżetowanie, oraz kreowania wartości przedsiębiorstwa. Artykuły związane z wdrożeniem zarządzania dokonaniami w jednostkach gospodarczych dotyczą takich podmiotów, jak: zakład gospodarowania odpadami, jednostki samorządu terytorialnego, podmioty lecznicze, banki. Redaktorzy zeszytu mają nadzieję, że opublikowane w nim artykuły będą inspiracją do poszukiwań nowych rozwiązań w obszarze zarządzania kosztami i dokonaniami, a jednocześnie pomogą rozwiązać problemy związane z ich wykorzystaniem w wybranych organizacjach. Robert Kowalak, Marcin Kowalewski, Piotr Bednarek
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Przestrzeń jest współcześnie ważnym czynnikiem wzrostu i rozwoju społeczno-gospodarczego. Sposób jej zagospodarowania często przesądza o konkurencyjności miejsc i podmiotów. W związku z tym gospodarka przestrzenna na początku XXI wieku odgrywa istotną rolę w rozwoju miast i regionów. W niniejszej publikacji zostały zaprezentowane różne podejścia do gospodarki przestrzennej w kontekście jej wpływu na rozwój współczesnych miast i regionów. Zebrano w niej wyniki badań i przemyśleń autorów zajmujących się aspektami gospodarki przestrzennej: ekonomicznymi, społecznymi, politycznymi, prawnymi oraz środowiskowymi. Czytelnik znajdzie tu wiele informacji oraz studia przypadków dotyczące m.in.: rewitalizacji, odnowy i gentryfikacji obszarów zurbanizowanych, budowy zielonej gospodarki i zielonej infrastruktury, wdrażania koncepcji inteligentnych miast, relacji miasto-rzeka. Duży nacisk kładziony jest na zagospodarowanie przestrzeni miejskich na konkretnych przykładach, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji handlowej. Autorzy poruszają także problematykę suburbanizacji i rozlewania się miast oraz ich konsekwencji dla zagospodarowania przestrzennego, nawiązując m.in. do możliwości współpracy międzygminnej w tym zakresie. Kolejny wątek to polityka transportowa oraz wpływ infrastruktury na rozwój lokalny. W publikacji znajdziemy też wyniki badania nastawienia władz małych miast do planowania strategicznego. Autorzy prezentują również zagadnienia partycypacji społecznej i jej roli w kształtowaniu krajobrazu miejskiego, a także opracowania dotyczące: metodologii tworzenia terytorialnego foresightu strategicznego, aspektu teoretycznego partnerstwa publiczno-prywatnego, koncepcji powstawania regionalnych funduszy kapitałowych oraz mechanizmu zintegrowanych inwestycji terytorialnych. Nie zabrakło artykułów traktujących o polityce spójności i zmniejszaniu nierówności społecznych. Redaktorzy mają nadzieję, że publikacja, zawierająca nawiązania do nowych koncepcji naukowych oraz liczne studia przypadków, okaże się interesująca. Być może będzie ona inspiracją do dalszych badań oraz zachęci do dyskusji osoby zajmujące się różnymi aspektami gospodarki przestrzennej. Alicja Zakrzewska-Półtorak, Piotr Hajduga, Małgorzata Rogowska
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Contemporary management control and reporting both face challenges. Consequently, a new and more sophisticated scientific approach is needed. From one point of view, interdisciplinary studies and theories are necessary. From another point of view, empirical research and practical issues call for a more specific and specialized approach. This complexity is reflected by the content of this book, which covers topics that emerge from present world’s complexity. Therefore, the authors focus on ever-important issues (such as the strategic approach and its support by management control and reporting, survival of companies), and more modern issues (e.g. cultural aspects, measurement and reporting adjusted to branches, spheres and organizations and specific issues of management control and reporting). The strategic approach to managerial control and financial statements and their role for company’s survival is presented in papers by J. Dyczkowska (who addresses the question whether annual reports communicate strategic issues and focuses her study on reporting practices of high-tech companies), A. Bieńkowska, Z. Kral, A. Zabłocka-Kluczka (who explain the role of responsibility centers in strategic controlling), P. Kroflin (who explores the value-based management and management reporting examining impacts of value reporting on investment decisions and company value perception) and A. Reizinger-Ducsai (who discusses bankruptcy prediction and financial statements). The problems of management control and reporting and their adjustment to specific conditions and organizations are undertaken by T. Dyczkowski (who introduces his NGO performance model), Z. Kes and K. Nowosielski (who present the case study of the process of cost assignment in a local railway company providing passenger transportation services), S. Łęgowik--Świącik, M. Stępień, S. Kowalska and M. Łęgowik-Małolepsza (who analyse the efficiency of the heat market enterprise management process in terms of the concept of the cost of capital), and M. Pietrzak and P. Pietrzak (who discuss the problem of performance measurement in the public higher education). The cultural aspect of managerial control and reporting is explored in papers written by M. Nowak (who presents cultural determinants of accounting, performance management and costs problems showing the issue from Polish perspective using G. Hofstede and GLOBE cultural dimensions) and P. Bednarek, R. Brühl and M. Hanzlick (who provide a literature overview of planning and cross-cultural research). The specific problems and concepts of managerial control and reporting are investigated by M. Ciołek (who discusses the lean thinking and overhead costs), E. Nowak (who analyses the role of costs control role in controlling company operation), Ü. Pärl, R. Koyte, S. Näsi (who examine middle managers’ mediating role in MCS implementation), R.L. Sichel (who discusses the relevance of intellectual property for management control), J. Paranko and P. Huhtala (who analyse the productivity measurement at the factory level). Marta Nowak
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej