Sortowanie
Źródło opisu
Księgozbiór
(6094)
IBUK Libra
(35)
Forma i typ
Książki
(5635)
Czasopisma
(411)
E-booki
(36)
Rękopisy
(28)
Publikacje fachowe
(25)
Publikacje naukowe
(21)
Druki ulotne
(15)
Publikacje popularnonaukowe
(12)
Publikacje informacyjne
(10)
Poradniki i przewodniki
(9)
Publikacje dydaktyczne
(8)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(5)
Publikacje promocyjne
(5)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Audiobooki
(1)
Poezja
(1)
Dostępność
dostępne
(6307)
tylko na miejscu
(1328)
wypożyczone
(86)
nieokreślona
(29)
Placówka
Wypożyczalnia Ogólna
(3075)
Dla pracowników AWF
(2880)
Czytelnia
(1332)
Czytelnia - po rezerwacji
(463)
Autor
Dziubiński Zbigniew (1952- )
(47)
Sozański Henryk (1939- )
(38)
Kosiewicz Jerzy (1949- )
(37)
Zuchora Krzysztof (1940- )
(32)
Śledziewski Dariusz
(31)
Perkowski Krzysztof
(25)
Żukowska Zofia (1932-2012)
(25)
Lipoński Wojciech
(23)
Krawczyk Zbigniew (1930- )
(20)
Szafkowski Zbigniew
(19)
Cynarski Wojciech Jan (1965- )
(18)
Lenartowicz Michał (wychowanie fizyczne)
(18)
Nowocień Jerzy (1948- )
(18)
Kosiewicz Jerzy
(17)
Kuder Anna
(17)
Tomczak Błażej
(17)
Chuda Renata
(16)
Sawala Krzysztof (1958- )
(16)
Tomczak Przemysław
(16)
Ulatowski Tadeusz (1923-2012)
(16)
Urbanik Czesław
(16)
Hądzelek Kajetan (1930- )
(15)
Krawczyk Zbigniew
(15)
Kurzyński Henryk
(15)
Obodyński Kazimierz
(15)
Starosta Włodzimierz
(15)
Zaborniak Stanisław
(15)
Gowarzewski Andrzej
(14)
Gracz Jacek (1947- )
(13)
Grinberg Daniel (1950- )
(13)
Kosmol Andrzej (1935- )
(13)
Milicerowa Halina (1907-1995)
(13)
Szwarc Andrzej J
(13)
Trześniowski Roman (1909-2004)
(13)
Umiastowska Danuta
(13)
Żukowski Ryszard (1932-2017)
(13)
Iskra Janusz (1959- )
(12)
Małolepszy Eligiusz (1963- )
(12)
Parczewski Adam Wacław (1949- )
(12)
Sankowski Tadeusz
(12)
Tuszyński Bogdan
(12)
Weidig Ursula
(12)
Bączyk Stefan
(11)
Gowarzewski Andrzej (1945-2020)
(11)
Guszkowska Monika
(11)
Kozłowski Waldemar Antoni
(11)
Piechal Tomasz
(11)
Piłat Mariusz
(11)
Ponczek Mirosław (1947-2014)
(11)
Rotkiewicz Maria (1927- )
(11)
Ryba Bogusław
(11)
Sadowski Jerzy (sport)
(11)
Charzewska Jadwiga
(10)
Chruścicki Bogdan (1946-2015)
(10)
Fidelus Kazimierz
(10)
Fidelus Kazimierz (1928-1998)
(10)
Hanusz Halina
(10)
Jaczynowski Lech (1946- )
(10)
Lis Jan
(10)
Mastalerz Andrzej
(10)
Maszczak Tadeusz
(10)
Molik Bartosz
(10)
Nowakowski Andrzej (1951- )
(10)
Olszański Tadeusz (1929-2023)
(10)
Pięta Wiesław
(10)
Sozański Henryk
(10)
Ważny Zenon (1929- )
(10)
Woluch Jan
(10)
Wryk Ryszard (1951- )
(10)
Żyśko Jolanta
(10)
Adelt Tadeusz
(9)
Bronikowski Michał
(9)
Demel Maciej
(9)
Gajewski Jan (wychowanie fizyczne)
(9)
Grys Iwona
(9)
Hądzelek Kajetan
(9)
Jacklin Tony (1944- )
(9)
Jankowski Krzysztof W
(9)
Kisiel Krzysztof
(9)
Osiński Wiesław
(9)
Poliŝuk Dimitri A
(9)
Szczepłek Stefan (1949- )
(9)
Urbaś Henryk
(9)
Wołoszyn Stefan (1911-2004)
(9)
Żemantowski Jacek (1939-2002)
(9)
Adamczyk Jakub Grzegorz (1979- )
(8)
Alliss Peter (1931- )
(8)
Czerwiński Janusz (1936- ; teoria sportu)
(8)
Darwin Bernard (1876-1961)
(8)
Drozdek-Małolepsza Teresa
(8)
Drozdowski Zbigniew
(8)
Gabryś Tomasz
(8)
Gawkowski Robert (1962- )
(8)
Grabowski Henryk
(8)
Jurek Tomasz (1958- )
(8)
Nicklaus Jack (1940- )
(8)
Ryguła Igor
(8)
Sikora Szymon (1976- )
(8)
Skalski Dariusz (1960- )
(8)
Staniszewski Tadeusz
(8)
Rok wydania
2020 - 2024
(327)
2010 - 2019
(1249)
2000 - 2009
(1220)
1990 - 1999
(791)
1980 - 1989
(685)
1970 - 1979
(752)
1960 - 1969
(450)
1950 - 1959
(222)
1940 - 1949
(94)
1930 - 1939
(98)
1920 - 1929
(106)
1910 - 1919
(23)
1900 - 1909
(52)
1890 - 1899
(11)
1880 - 1889
(2)
1870 - 1879
(1)
1850 - 1859
(1)
1830 - 1839
(1)
1790 - 1799
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(71)
1901-2000
(46)
1945-1989
(31)
1989-2000
(19)
1918-1939
(3)
1801-1900
(2)
1939-1945
(2)
1701-1800
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
Kraj wydania
Polska
(4543)
Wielka Brytania
(515)
Niemcy
(328)
Stany Zjednoczone
(158)
nieznany (xxr)
(154)
nieznany (0ol)
(49)
nieznany (xxx)
(41)
nieznany (cs)
(33)
Litwa
(32)
Rosja
(30)
nieokreślony (s.l.)
(28)
Włochy
(17)
Austria
(15)
Francja
(14)
Czechy
(13)
Ukraina
(11)
Australia
(10)
Grecja
(10)
Rumunia
(10)
Bułgaria
(9)
Węgry
(9)
nieznany (plr)
(9)
Szwajcaria
(9)
Kanada
(8)
nieznany (1ol)
(7)
Japonia
(6)
nieznany (l a)
(6)
nieznany (001)
(5)
nieznany (0dp)
(5)
nieznany (0ng)
(5)
Holandia
(5)
Słowacja
(5)
Indie
(4)
Belgia
(3)
Finlandia
(3)
nieznany (plx)
(3)
nieznany (yu)
(3)
nieznany (000)
(2)
nieznany (ber)
(2)
Chorwacja
(2)
Dania
(2)
nieznany (gwr)
(2)
nieznany (il)
(2)
Monako
(2)
Hiszpania
(2)
Szwecja
(2)
nieznany (xrr)
(2)
nieznany (0pa)
(1)
nieznany (1ng)
(1)
nieznany (aur)
(1)
nieznany (aus)
(1)
Chiny
(1)
nieznany (eng)
(1)
Salwador
(1)
nieznany (esp)
(1)
Etiopia
(1)
nieznany (hur)
(1)
Irlandia
(1)
Indonezja
(1)
nieznany (jar)
(1)
nieznany (l)
(1)
Łotwa
(1)
Nowa Zelandia
(1)
nieznany (p)
(1)
Portugalia
(1)
nieznany (r a)
(1)
Serbia
(1)
nieznany (unr)
(1)
nieznany (xka)
(1)
nieznany (xor)
(1)
nieznany (xua)
(1)
Język
polski
(2218)
nieznany (xxx)
(1821)
angielski
(1011)
niemiecki
(492)
rosyjski
(227)
francuski
(101)
czeski
(61)
włoski
(16)
bułgarski
(13)
węgierski
(12)
rumuński
(8)
nieznany (ol)
(7)
litewski
(6)
ukraiński
(6)
nieznany (ng)
(4)
hiszpański
(4)
wiele języków
(2)
słowacki
(2)
szwedzki
(2)
duński
(1)
niderlandzki
(1)
nieznany (esp)
(1)
estoński
(1)
chorwacki
(1)
serbski
(1)
Odbiorca
Trenerzy i instruktorzy sportowi
(5)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(4)
Studenci
(4)
Szkoły wyższe
(4)
Animatorzy czasu wolnego
(1)
Dziennikarze sportowi
(1)
Fizjoterapeuci
(1)
Jachtowy sternik morski
(1)
Menedżerowie sportu
(1)
Nauczyciele
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Sportowcy
(1)
Trenerzy personalni
(1)
Żeglarze jachtowi
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(2)
Temat
Sport
(4431)
Historia sportu
(533)
Wychowanie fizyczne
(480)
Kultura fizyczna
(416)
Psychologia sportu
(317)
Piłka nożna
(288)
Sportowcy
(248)
Trening sportowy
(228)
Golf
(220)
Kluby sportowe
(190)
Medycyna sportowa
(169)
Teoria sportu
(165)
Turystyka
(155)
Igrzyska olimpijskie
(153)
Lekkoatletyka
(147)
Psychologia
(138)
Golf (sport)
(135)
Niepełnosprawni
(127)
Sporty zimowe
(117)
Rekreacja
(98)
Fizjologia
(94)
Siatkówka (sport)
(94)
Socjologia
(88)
Wysiłek fizyczny
(85)
Aktywność fizyczna
(84)
Sporty walki
(83)
Olimpizm
(81)
Sporty wodne
(81)
Bibliografia
(79)
Socjologia sportu
(78)
Młodzież
(77)
Historia
(75)
Tenis
(74)
Physical education
(73)
Pływanie
(73)
Gimnastyka
(71)
Dziecko
(69)
Narciarstwo
(69)
Biomechanika
(67)
Dyscypliny sportowe
(67)
Organizacje
(66)
Fizjologia sportu
(63)
Sport clubs
(63)
Koszykówka
(60)
Pedagogika
(59)
Sport
(58)
Odżywianie
(58)
Lekka atletyka
(57)
Rehabilitacja
(57)
Sprawność fizyczna
(57)
Physical culture
(56)
Zdrowie
(56)
Trening
(54)
Wydolność fizyczna
(53)
Sport samochodowy
(50)
Gry sportowe
(49)
Organizacje sportowe
(48)
Piłka ręczna
(48)
Materiały konferencyjne
(47)
Biegi
(46)
Gra w golfa
(46)
Promocja zdrowia
(46)
Higiena
(45)
Sports
(45)
Motoryka
(44)
Sport motocyklowy
(43)
Historia sportu
(42)
Athletics
(42)
Dzieci
(42)
Konferencja krajowa
(42)
Ruchy
(42)
Medycyna
(41)
Praca doktorska
(40)
Studenci
(40)
Trening (sport)
(38)
Gry zespołowe
(37)
Zawody sportowe
(37)
Filozofia
(36)
Igrzyska Olimpijskie
(36)
Prawo
(36)
Filozofia sportu
(35)
Sztuki walki
(35)
Kolarstwo
(34)
Żeglarstwo
(34)
Boks
(33)
Fair play
(33)
Podręczniki
(33)
Sport wyczynowy
(33)
Środki dopingowe
(33)
Kobieta
(32)
Kobiety
(32)
Sport szkolny
(32)
Wydawnictwa Wyższych Uczelni
(32)
Odpoczynek
(31)
Encyklopedia
(30)
Olimpijczycy
(30)
Polityka
(30)
Szermierka
(30)
Tenis ziemny
(30)
Zarządzanie
(30)
Temat: czas
1901-
(97)
2001-
(36)
1801-
(18)
2001-0
(16)
1901-2000
(10)
1945-
(10)
1989-2000
(6)
1989-
(5)
1918-
(4)
1801-1900
(2)
1924-1949
(1)
99-0 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(13)
Śląsk
(3)
Francja
(2)
Warszawa
(2)
Bałtyk (morze)
(1)
Beskidy (góry)
(1)
Broad Peak (góra)
(1)
Chełm (woj. lubelskie)
(1)
Częstochowa
(1)
Europa
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Indonezja
(1)
Irak
(1)
Katowice (woj. śląskie)
(1)
Kazimierz Dolny nad Wisłą
(1)
Kraków
(1)
Kujawsko-Pomorskie, Województwo
(1)
Mazury (Polska)
(1)
Niemcy
(1)
Nowy Sącz (woj. małopolskie ; okręg)
(1)
Podlasie (region)
(1)
Pławniowice
(1)
Płock
(1)
Rzeszów
(1)
Rzeszów (woj. podkarpackie ; okręg)
(1)
Unia Europejska
(1)
Wadowice
(1)
Warszawa (Bielany)
(1)
Warszawa (Polska)
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Związek Radziecki
(1)
Łódź (Polska)
(1)
Gatunek
Praca doktorska
(284)
Prasa sportowa
(23)
Materiały konferencyjne
(20)
Encyklopedie
(16)
Podręczniki
(15)
Podręczniki akademickie
(12)
Poradniki
(12)
Przewodniki turystyczne
(10)
Praca zbiorowa
(9)
Czasopisma polskie
(6)
Biografie
(5)
Dysertacja - streszczenie
(5)
Monografia
(5)
Monografie
(5)
Biografia
(4)
Podręcznik akademicki
(4)
Podręczniki [Typ publikacji]
(4)
Prace zebrane [Typ publikacji]
(4)
Przewodniki
(4)
Zjazdy [Typ publikacji]
(4)
Albumy
(3)
Czasopisma [Typ publikacji]
(3)
Encyklopedie sportowe
(3)
Poezja polska
(3)
Poradnik
(3)
Czasopisma niemieckie
(2)
Dysertacje i rozprawy akademickie [Typ publikacji]
(2)
Encyklopedia
(2)
Informatory
(2)
Komiks
(2)
Opracowanie
(2)
Pamiętniki
(2)
Podręcznik
(2)
Prace doktorskie
(2)
Prace popularne [Typ publikacji]
(2)
Słownik
(2)
Aforyzmy francuskie
(1)
Album
(1)
Antologia
(1)
Bibliografia
(1)
Biografie [Typ publikacji]
(1)
Czasopisma literackie
(1)
Czasopisma medyczne
(1)
Czasopismo polskie
(1)
Czasopismo sportowe
(1)
E-book
(1)
Encykopedie
(1)
Informator
(1)
Kalendarium
(1)
Katalogi wystaw
(1)
Komiksy
(1)
Książki elektroniczne
(1)
Księgi pamiątkowe
(1)
Leksykon
(1)
Monografie [Typ publikacji]
(1)
Podręczniki laboratoryjne [Typ publikacji]
(1)
Poezja grecka
(1)
Poradniki [Typ publikacji]
(1)
Przewodnik
(1)
Publicystyka polska
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Reportaż
(1)
Reportaże
(1)
Rozprawa habilitacyjna
(1)
Sprawozdania
(1)
Słownik biograficzny
(1)
Słowniki
(1)
Wywiady
(1)
Zarys [Typ publikacji]
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura fizyczna i sport
(18)
Socjologia i społeczeństwo
(6)
Filozofia i etyka
(5)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(4)
Edukacja i pedagogika
(3)
Historia
(3)
Medycyna i zdrowie
(3)
Religia i duchowość
(2)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Podróże i turystyka
(1)
6129 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.54425 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 4 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.49232 (1 egz.)
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.49187 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.57839 (1 egz.)
Czytelnia - po rezerwacji
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.45841 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.18835/3, A.18835/2, A.18835/1, A.18835/4 (4 egz.)
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. I.34786 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.30081 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Z ławki trenera / Kazimierz Górski ; współpr. aut. Andrzej Konieczny. - Wyd. 3 popr. i rozsz. - Warszawa : Sport i Turystyka, 1981. - 375, [2] s., [27] s. tabl. ; 20 cm.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.21211 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Książka dotyczy życia i osiągnięć jednego z najwybitniejszych polskich działaczy i trenerów sportowych Jana Mulaka.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.41562 (1 egz.)
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.48773 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.46438 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Klasyfikacja zawodników niepełnosprawnych wydaje się zasadniczym problemem współczesnego sportu paraolimpijskiego. Jednak brak naukowej weryfikacji regulaminów klasyfikacji może stanowić istotną przeszkodę w dalszym rozwoju sportu na poziomie Igrzysk Paraolimpijskich. Sformułowano cztery cele pracy. Pierwszym była ocena wydolności beztlenowej mięśni kończyn górnych zawodników różnych klas startowych w wybranych grach zespołowych niepełnosprawnych, drugim - charakterystyka skuteczności i aktywności gry zawodników różnych klas startowych w wybranych grach zespołowych niepełnosprawnych. Trzecim celem pracy była ocena systemów klasyfikacyjnych w wybranych dyscyplinach paraolimpijskich, czwartym – opracowanie kryteriów oceny (wartości referencyjne) wydolności beztlenowej zawodników z dysfunkcją narządu ruchu. Sformułowano dwie hipotezy badawcze: 1. Wydolność beztlenowa i skuteczność gry pozwalają na zweryfikowanie regulaminów klasyfikacji w zespołowych grach sportowych niepełnosprawnych. 2. Wydolność beztlenowa oraz skuteczność w grach zespołowych związane są z możliwościami medyczno- funkcjonalnymi zawodników niepełnosprawnych. Dla weryfikacji postawionych hipotez badawczych oraz realizacji celów pracy zastosowano ocenę wydolności beztlenowej mięśni kończyn górnych oraz skuteczności i aktywności gry zawodników z dysfunkcją narządu ruchu. Do oceny wydolności beztlenowej wyselekcjonowano grupę zawodników (mężczyźni) trenujących piłkę siatkową na siedząco oraz na stojąco, a także koszykówkę na wózkach. Do oceny wydolności beztlenowej wyselekcjonowano kobiety (n = 69) i mężczyzn (n = 301) z dysfunkcją narządu ruchu uprawiających sport. Badanych podzielono na trzy podstawowe grupy funkcjonalne (A, B, C) oraz trzy kategorie wiekowe (18 – 25 lat, 26 – 35 lat, powyżej 35 lat). Pomiaru wydolności beztlenowej mięśni kończyn górnych dokonano w 30-sekundowym teście Wingate przeprowadzonym na ergometrze ręcznym. Oceny skuteczności gry przeprowadzono na grupie zawodników trenujących koszykówkę na wózkach, rugby na wózkach oraz piłkę siatkową na siedząco, reprezentujących najwyższy poziom zaawansowania sportowego. Dokonano obserwacji gry sportowców niepełnosprawnych podczas następujących zawodów: Mistrzostw Świata w Koszykówce na Wózkach Kobiet i Mężczyzn (Amsterdam, 2006 r.), Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej na Siedząco Kobiet i Mężczyzn (Roermond, 2006 r.) oraz Mistrzostw Europy w Rugby na Wózkach (Middlefart, 2005 r.). Badania wydolności beztlenowej oraz skuteczności gry pozwoliły na weryfikację systemów klasyfikacyjnych w koszykówce na wózkach, rugby na wózkach i piłce siatkowej na siedząco. Dodatkowo opracowano wartości referencyjne 30-sekundowego testu Wingate. Na podstawie przeprowadzonych badań potwierdzono dwie hipotezy badawcze pracy. Stwierdzono, między innymi, że skuteczność gry i wydolność beztlenowa stanowią obiektywne kryterium klasyfikacji zawodników niepełnosprawnych w sporcie paraolimpijskim. Im większe ograniczenie aktywności (większa dysfunkcja narządu ruchu), tym niższa wydolność beztlenowa i skuteczność gry zawodników. Wyniki badań wskazały istnienie trzech zasadniczych grup medyczno-funkcjonalnych zawodników z dysfunkcją narządu ruchu, zróżnicowanych pod względem wydolności beztlenowej kończyn górnych. Bezwzględna moc średnia w 30-sekundowym teście Wingate na ergometrze ręcznym jest wskaźnikiem najbardziej różnicującym zawodników niepełnosprawnych. Wskazano na możliwość modyfikacji systemu klasyfikacji sportowców w koszykówce na wózkach i rugby na wózkach, potwierdzono natomiast prawidłowość zastosowanego regulaminu klasyfikacji w piłce siatkowej na siedząco.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu to recenzowane czasopismo naukowe, w którym publikowane są prace związane z szeroko pojętą aktywnością fizyczną i ruchem człowieka, wychowaniem fizycznym, wychowaniem zdrowotnym, sportem, rekreacją i turystyką oraz rehabilitacją i fizjoterapią. Obecnie czasopismo wydawane jest w czterech tomach rocznie i w nowej formule, po kilkuletniej przerwie, ukazuje się od 2007 roku. W rankingu czasopism MNiSW w 2010 roku otrzymało 2 punkty. Jest indeksowane w bazach Index Copernicus oraz EBSCO. Tom 36 zawiera zbiór tekstów będących efektem badań i przemyśleń filozofów, socjologów, filologów, antropologów, kulturoznawców, słowem tych wszystkich, dla których zagadkowość fenomenu ludzkiej cielesności stanowi poznawcze wyzwanie (ze wstępu).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.42472, A.39862, A.49915, A.49917, A.49916, A.38841 (6 egz.)
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.48371 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.38843, A.44713, A.38842 (3 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.59632 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia i Monografie Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, ISSN 0239-6009 ; nr 121)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.51566 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Monografie AWF w Poznaniu / Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, ISSN 0239-7161 ; nr 327)
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.46831 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.34278 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.47886 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.46017, A.46018 (2 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. II.49672 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.47998 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.37203 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.49742 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Studia i Monografie Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, ISSN 0239-6009 ; z. 50)
Autor
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.30022, A.29534 (2 egz.)
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.46167 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka ta poświęcona jest problematyce nierówności społecznych i ich ekspresji w dziedzinie kultury określanej mianem kultury fizycznej. Proponuję w niej – nowe w naukach o kulturze fizycznej w Polsce, choć na świecie obecne od wielu lat – spojrzenie na społeczne zróżnicowanie socjalizacji do sportu, uczestnictwa w sporcie i rekreacji ruchowej oraz konsumpcji sportowej (jako form uczestnictwa w kulturze) z perspektywy klasowej teorii społecznej francuskiego socjologa Pierre’a Bourdieu. Badania empiryczne i analizy teoretyczne przeprowadzone w ramach projektu badawczego, którego efektem jest niniejsza publikacja, stanowiły więc próbę testowania teorii Bourdieu w dziedzinie sportu i rekreacji ruchowej we współczesnym społeczeństwie polskim oraz sprawdzenia wyróżniającego (w terminologii Bourdieu – dystynktywnego) potencjału tych praktyk społecznych. Tego typu badania nie były dotychczas w Polsce realizowane na szerszą skalę ani w naukach o kulturze fizycznej, ani w obrębie socjologii, która nadal w niewielkim stopniu jest zainteresowana problematyką sportu i rekreacji ruchowej. W latach poprzedzających przemianę ustrojową z roku 1989 w polskich zorientowanych społecznie naukach o kulturze fizycznej kategoria klasy społecznej była silnie eksploatowana z perspektywy marksistowskiej. W latach późniejszych spowodowało to ideową negację tej kategorii analitycznej i czasowe odwrócenie się od niej badaczy. Efektem dominacji jednego paradygmatu klasowego oraz późniejszego ogólnego odwrotu od tej kategorii analitycznej było między innymi swoiste przeoczenie klasowej koncepcji teoretycznej Bourdieu rozwijanej przez niego w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Tymczasem na świecie była ona i jest chętnie (choć nie bezkrytycznie) wykorzystywana w społecznych badaniach sportu, rekreacji ruchowej i wychowania fizycznego. W tej pracy unikam przywoływania zideologizowanych marksistowskich pojęć sportu robotniczego i masowego, obecnych w naukach o kulturze fizycznej w okresie PRL-u, mając oczywiście świadomość ich historycznego miejsca w dorobku tej dyscypliny naukowej, przede wszystkim po to, aby nie wikłać teorii Bourdieu w dyskurs ideologiczny, a jednocześnie umożliwić jak najświeższe spojrzenie na jego koncepcję klasowego zróżnicowania społecznego. Współcześnie kategoria klasy społecznej jest nadal obecna w naukach o kulturze fizycznej i poza nimi, choć zmieniają się sposoby jej interpretowania, o czym piszę szerzej w rozdziale 1.7. Problematyka klasowa pojawia się także w większości współczesnych książek i podręczników socjologii sportu i kultury fizycznej. Jednym z głównych zagadnień analizowanych w tej pracy jest proces rodzinnej transmisji kultury fizycznej i przekazu kapitału kulturowego (w formie kapitału kultury fizycznej – czyli między innymi gustów dotyczących sportu i rekreacji ruchowej w zakresie uczestnictwa i konsumpcji sportowej) przez rodziców dzieciom oraz klasowych uwarunkowań tych procesów. Problem ten wiąże się ściśle z moimi dotychczasowymi zainteresowaniami badawczymi, czyli między innymi problematyką socjalizacji do sportu i kultury fizycznej rodziny. W badaniach empirycznych skupiłem się na sporcie i rekreacji ruchowej. Nie wkraczałem w istotną i także poruszaną w pracach Bourdieu problematykę ciała, cielesności czy dbałości o higienę i urodę, które również zajmują ważne miejsce w naukach o kulturze fizycznej. Była to świadoma decyzja związana z założeniem teoretycznym i metodologicznym ograniczenia liczby praktyk kulturowych na rzecz ich bardziej szczegółowej analizy. W badaniach skupiłem się więc na poszukiwaniu sposobów rozumienia i sensu nadawanego przez respondentów praktykom sportowo-rekreacyjnym poprzez jakościowe wywiady pogłębione, a także – przy zachowaniu zakresu problematyki – na rozszerzeniu zakresu wnioskowania poprzez przeprowadzenie reprezentatywnych badań ogólnopolskich. Chciałem dowiedzieć się, czy we współczesnym społeczeństwie polskim dostrzega się znaczenie sportu i rekreacji ruchowej jako potencjalnego lub realnego wskaźnika statusu społecznego i pozycji społecznej oraz czy polscy rodzice w swoich decyzjach i działaniach związanych z własną aktywnością sportowo-rekreacyjną, a także z aktywnością sportowo-rekreacyjną swoich dzieci uwzględniają statusowy charakter takich aktywności. Chciałem również sprawdzić, czy sport oraz rekreacja ruchowa są w Polsce areną lub – według terminologii Bourdieu – polem rywalizacji o społeczne uznanie i wyróżnienie, w jaki sposób rodzice dokonują wyboru zajęć sportowych dla dzieci, jak postrzegają społeczny prestiż uprawianej przez dzieci dyscypliny, jaki jest według nich sens własnej i ich dzieci aktywności sportowo-rekreacyjnej, a także czy analiza postaw i zachowań rodziców i ich dzieci wobec sportu pozwala wnioskować o swoistej reprodukcji kultury fizycznej pomiędzy pokoleniami, czy można dostrzec jej klasowy charakter. W mojej pracy potraktowałem więc sport i rekreację ruchową jako element kapitału kulturowego, w który rodzice wyposażają swoje dzieci, sytuując je – świadomie lub nie – w przestrzeni społecznej, w której tradycyjne granice podziałów klasowych, opartych wyłącznie na różnicach ekonomicznych, ulegają stopniowemu rozmywaniu. Społeczeństwo polskie nie jest z pewnością społeczeństwem ponowoczesnym, w stosunku do którego moglibyśmy przyjąć założenie o całkowitym zaniku struktury klasowej. Jak zauważają na przykład Słomczyński i Janicka (2005, s. 163, 182) w tekście dotyczącym pękniętej struktury społeczeństwa polskiego okresu transformacji ustrojowej: „Gdy analizujemy podstawowe wymiary stratyfikacji społecznej – formalne wykształcenie, pozycję zawodową i zarobki – okazuje się, że różnice klasowe są znaczne i nie usprawiedliwiają retoryki antyklasowej”. Choć trzeba jednocześnie zauważyć, że − w przeciwieństwie do wielu krajów Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych − w Polsce, w wyniku silnego naruszenia tradycyjnej struktury społecznej w okresie II wojny światowej oraz w PRL-u, struktura klasowa społeczeństwa uległa niewątpliwemu spłaszczeniu. PRL-u nastąpiło jej ograniczenie do klas robotników, rolników i inteligencji pracującej w wyniku likwidacji prywatnej własności środków produkcji, co doprowadziło do wyeliminowania klasy posiadaczy oraz niemal całkowitej likwidacji tradycyjnej klasy średniej (z niewielkimi ustępstwami na rzecz drobnego rzemiosła i produkcji oraz handlu produktami rolnymi, także − w latach późniejszych − w dziedzinie kultury fizycznej). Znana w socjologii struktury społecznej koncepcja tzw. śmierci klas, rozpropagowana przez Clarka i Lipseta (1991, s. 28), zakłada szybkie zmniejszanie się w kulturze euroamerykańskiej znaczenia pojęcia klasy opartego na różnicach ekonomicznych, na rzecz wzrostu znaczenia takich kryteriów podziałów społecznych jak: styl życia, styl konsumpcji i kapitał kulturowy. W badaniach własnych zwracałem uwagę na wyżej wymienione kryteria podziałów, ze szczególnym uwzględnieniem sportu i rekreacji ruchowej w czasie wolnym. Uznałem je za jedne z wielu dziedzin (pól) rywalizacji społecznej, na potrzeby której także nabywane są elementy ‘szlachectwa kulturowego’ (Bourdieu 2005/1979, s. 83), powiększane lub zmniejszane są zakresy dystansów społecznych oraz kształtowane klasowe gusty (czyli systemy schematów oceny) dotyczące tego, co i komu wypada czynić w czasie wolnym. W ten sposób własna aktywność sportowo-rekreacyjna rodziców lub ich dziecka mogłaby spełniać funkcje swoistej etykiety klasowej. Poza umiejętnościami sportowymi i wiedzą dotyczącą zasad rywalizacji (czyli kompetencji do uczestnictwa w sporcie i jego medialnej konsumpcji) elementami tej etykiety i przedmiotami konsumpcji będą sprzęt i stroje sportowe lub bezpośrednie uczestnictwo w wydarzeniach sportowych. Przy czym sport lub rekreacja ruchowa nie muszą być same z siebie (i traktowane w oderwaniu od innych produktów konsumpcji) dystynktywne. Baudrillard zauważa, że dopiero konstelacje produktów konsumpcji, „ich konfiguracja, stosunek do tych »przedmiotów« i ich całościowa »perspektywa« społeczna” (2006, s. 61) ma zawsze jakiś sens dystynktywny. Uprawianie sportu lub podejmowanie aktywności sportowo-rekreacyjnej w czasie wolnym umożliwia budowanie sieci kontaktów towarzyskich i pozyskiwanie kapitału społecznego. Wybór formy aktywności sportowo-rekreacyjnej oznacza także pośrednio wybór środowiska jego uczestników. Będzie to najczęściej środowisko społeczne, które dorośli lub rodzice w imieniu dzieci uznają za odpowiednie dla nich, uwzględniając ich wykształcenie, wykonywaną pracę, ocenę poziomu prestiżu społecznego itp. Poprzez wybór rodzaju sportu lub formy rekreacji ruchowej ludzie mogą też próbować włączać się w życie grup społecznych, do których aspirują. Wydaje się, że jest to ten sam mechanizm, który determinuje wybór szkoły dla dzieci − dla rodziców znaczenie ma i jakość kształcenia oferowana przez szkołę i pochodzenie społeczne pozostałych dzieci, uczęszczających do tej szkoły. Podobnie wszechstronne umiejętności sportowe dziecka, a zwłaszcza te, których nie naucza się w szkole i których pozyskanie jest kosztowne z racji konieczności wielu lat szkolenia, mogą być po Veblenowsku traktowane podobnie jak umiejętności gry na instrumencie (zwłaszcza bez intencji zostania zawodowym muzykiem) czy znajomość wymarłych już języków. Są to umiejętności ekonomicznie bezużyteczne i służące jedynie do umacniania dominacji jednych grup nad innymi, będące skutecznymi sposobami konsumpcji na pokaz. W ten sposób umiejętność jazdy na nartach zjazdowych, gry w tenisa, jazdy konnej czy żeglowania stanowić mogą (nawet w epoce dużej demokratyzacji tych sportów) wskaźnik pochodzenia z dobrego domu i ważny element kapitału kulturowego. Podobnym torem podążały rozważania Bourdieu na temat klasowych uwarunkowań sportu i rekreacji ruchowej oraz gustów Francuzów w tym zakresie przedstawione w Dystynkcji (2005/1979), do których odwołuję się w podrozdziale 1.5. Ludzie stale dokonują w życiu wyborów i dotyczą one także kultury fizycznej. Za jedno z zadań zorientowanego społecznie badacza kultury fizycznej uznaje się potrzebę opisu i zrozumienia logiki codziennych ludzkich działań oraz praktyk społecznych związanych z kulturą fizyczną. W mojej pracy spoglądam na wybrane aspekty tej dziedziny rzeczywistości z perspektywy wzajemnych relacji zróżnicowania społecznego i kulturowego poprzez pryzmat teorii społecznej Pierre’a Bourdieu. I choć obecnie jego teorie są także kontestowane i wskazuje się na pewne ich słabości (krytykę Bourdieu i związany z nią dyskurs opisuję w rozdziale 1.6), zastrzeżenia te nie powodują jednak, że znika ona z przestrzeni debaty socjologicznej. Przykładem tego mogą być licznie przywoływane w tej książce współczesne badania, w których testowane są jego założenia teoretyczne. Nadal jest też szeroko wykorzystywana w socjologii sportu i w naukach o kulturze fizycznej do wyjaśniania społecznego zróżnicowania uczestnictwa w sporcie i konsumpcji sportowej (np. MacAloon 1988; Moens, Scheerder 2004; Ohl 2000; Skille 2005; Skille 2007; Stempel 2005; Stempel 2006; Swanson 2009; Thrane 2001; Thrane 2001; Warde 2006; White, Wilson 1999; Wilson 2002) czy społecznych relacji w obrębie sportu i wychowania fizycznego, np. klasowych uwarunkowań postaw młodzieży wobec wychowania fizycznego (np. Koca, Atencio et al. 2009) lub doświadczeń i problemów osób niepełnosprawnych na lekcjach wychowania fizycznego (Fitzgerald 2005). Perspektywa teoretyczna Bourdieu stosowana jest także w pedagogice sportowej, w badaniach nauczycieli wychowania fizycznego i samego procesu ich przygotowania zawodowego (Physical Education Teacher Education [PETE]) oraz dominujących w tym polu przekonań dotyczących treści programów wychowania fizycznego. Dobrymi przykładami mogą być badania praktyk nauczycielskich stosowanych na lekcjach wychowania fizycznego w Szwecji (Redelius, Fagrell et al. 2009), nad postrzeganiem znaczenia nauczania poza salami szkolnymi (outdoor education), w procesie przygotowywania nauczycieli wychowania fizycznego (także w Szwecji: Backman 2008) lub praca Browna (2005) dotycząca Genderowego − męskiego profilu szkolnego wychowania fizycznego i jego odtwarzania w procesie szkolenia nauczycieli wychowania fizycznego w Anglii i Walii. W pewnym sensie odrębną grupę badań wykorzystujących różne elementy teorii Bourdieu, wpisujących się w zakres nauk o kulturze fizycznej stanowią analizy postawy wobec zdrowia i zachowań medycznych, wobec sprawności fizycznej czy własnej cielesności oraz ich społeczne uwarunkowania. Przykładem mogą być badania przeprowadzone wśród kobiet dotyczące ich postaw wobec zdrowia i sprawności fizycznej (także w nawiązaniu do ich doświadczeń wyniesionych z zajęć wychowania fizycznego w szkole) przedstawione w artykule Lee i Macdonald (2010), badania klasowych uwarunkowań stanu zdrowia mieszkańców Brytyjskiej Kolumbii w Kanadzie (Veenstra 2007) lub − bardziej bezpośrednio związane z problematyką niniejszej pracy, choć nieco starsze − badania Labergego i Sankoffa (1988) dotyczące związku pomiędzy aktywnością fizyczną, stylem życia i klasowym ‘habitusem cielesnym’. Poglądy Bourdieu − w dużej mierze dzięki jego książce Męska dominacja (2004/1998) − przywoływane są także często w analizach dotyczących płci kulturowej czy problemów kobiet sporcie. Zainteresowany tą problematyką czytelnik może sięgnąć choćby do przeglądowego tekstu Jakubowskiej (2009) lub prac Browna (2006) Thorpe’a (2009). Wątki tych rozważań pojawiały się w przywoływanej literaturze dotyczącej wychowania fizycznego i są obecne także w wielu badaniach dotyczących zdrowia i cielesności. Wskazując na znaczne zainteresowanie teoriami Pierre’a Bourdieu, należy podkreślić, że w wielu przypadkach ich wykorzystanie wiąże się z krytyką jego poglądów, w sytuacji gdy szczegółowe wyniki badań empirycznych ich nie potwierdzają. Ale to oznacza, że o ile traktowanie teorii Bourdieu jako wszechwyjaśniającej ogólnej teorii społecznej staje się z opisanych powyżej powodów trudne, o tyle zasadne wydaje się jej stosowanie do analiz społecznego zróżnicowania praktyk kulturowych w poszczególnych polach i w konkretnych kontekstach historyczno-kulturowych (np. Giulianotti 2005, s. 170). W samym zaś polu sportu istotne jest nie tylko to, kto jaki sport uprawia lub jakiemu sportowi kibicuje (choć są to także cenne informacje), ale to, jaki nadaje temu sens, jak ta praktyka kulturowa jest realizowana, w jakim kontekście społecznym występuje oraz z jakimi innymi elementami stylu życia i konsumpcji kulturowej się łączy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rekreacja ruchowa jest przez wielu badaczy uznawana za najważniejszy rodzaj rekreacji, o szczególnym znaczeniu dla życia i zdrowia człowieka. Autorzy monografii szczegółowo omówili teoretyczne kwestie związane z tą formą spędzania wolnego czasu, przedstawili stanowiska zarówno polskich, jak i zagranicznych badaczy oraz zaprezentowali wyniki przeprowadzonej w roku akademickim 2020/2021 wśród studentów Wydziału Ekonomicznego SGGW ankiety. Badania dotyczyły czasu przeznaczanego na uprawianie rekreacji fizycznej, motywacji i barier, a także zróżnicowania w podejmowaniu tego typu aktywności na poszczególnych kierunkach studiów.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej