Sortowanie
Źródło opisu
Księgozbiór
(410)
IBUK Libra
(5)
Forma i typ
Książki
(406)
E-booki
(5)
Czasopisma
(2)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(478)
tylko na miejscu
(123)
wypożyczone
(10)
Placówka
Wypożyczalnia Ogólna
(237)
Dla pracowników AWF
(213)
Czytelnia
(124)
Czytelnia - po rezerwacji
(37)
Autor
Bondarowicz Marian
(31)
Staniszewski Tadeusz
(14)
Jałowiec Magdalena
(8)
Trześniowski Roman
(8)
Nawara Henryk
(7)
Felistak Aleksander
(5)
Hermann A
(5)
Nawara Urszula
(5)
Owczarek Sławomir
(5)
Stawczyk Zdobysław
(5)
Trześniowski Roman (1909-2004)
(5)
Bronikowski Michał
(4)
Flemming Irene
(4)
Kalinowski Adam
(4)
Piech Krzysztof
(4)
Skierczyński Marian (1900-1983)
(4)
Cenar Edmund
(3)
Chaliburda Ireneusz
(3)
Elliesen Max
(3)
Frey Romuald
(3)
Fąk Tadeusz
(3)
Glos Tadeusz
(3)
Hakke Czesław
(3)
Jasiński Jan
(3)
Kierczak Urszula
(3)
Krawczykowski F
(3)
Makowska Zofia
(3)
Martynkin Andrzej
(3)
Matynia Jerzy
(3)
Mańkowski Ryszard
(3)
Nonas Narcyz
(3)
Pęksa Janusz
(3)
Rostkowska Elżbieta
(3)
Schlipköter August
(3)
Sikorski Walerian
(3)
Silberg Jackie
(3)
Słysz Stefan
(3)
Tokarczyk Mirosław
(3)
Winczewski Piotr
(3)
Zapletal Miloš (1930- )
(3)
Barańska Małgorzata
(2)
Borowiecki Stanisław
(2)
Bronikowska Małgorzata
(2)
Bączek Jakub B
(2)
Cieśliński Igor
(2)
Czubak Marzena
(2)
Delaney Tara
(2)
Dubis Krzysztof
(2)
Fuks Agata
(2)
Grabska Iwona
(2)
Greigg Linda
(2)
Grzegorczyk Stefan
(2)
Gąsieniec Stefan
(2)
Huciński Tadeusz (1946-2021)
(2)
Huizinga Johan
(2)
Janikowska-Siatka Maria
(2)
Kaczyński Antoni
(2)
Karásková Vlasta
(2)
Kałużny Krzysztof
(2)
Klimowa Maria
(2)
Kołodziejczyk Albin
(2)
Kurecka Maria
(2)
Leiderman Roni Cohen
(2)
Liszewska Joanna
(2)
Lubicz-Szydłowski Zdzisław
(2)
Masi Wendy S
(2)
Mierzejewski Czesław (1896-1963)
(2)
Minge Krzysztof
(2)
Minge Natalia
(2)
Muszkieta Radosław (1964- )
(2)
Napierała Marek
(2)
Niewiadomski Michał
(2)
Niewola Dorota
(2)
Nonas Andrzej
(2)
Nonas Andrzej N
(2)
Opoka Dorota Maria
(2)
Osmolski
(2)
Osmólski W
(2)
Ostrowski Andrzej (1955- )
(2)
Parnicka Urszula
(2)
Pasieczny Jarosław
(2)
Piasecki Eugeniusz
(2)
Pławińska Lila
(2)
Rice Wayne
(2)
Siwiński Wiesław (1934- )
(2)
Skowrońska Emilia
(2)
Skrętowicz Edward
(2)
Strugarek Jan
(2)
Szałtynis D
(2)
Szwarc Andrzej
(2)
Szymańska Elżbieta
(2)
Umiastowska Danuta
(2)
Vopel Klaus W
(2)
Walaszczyk Anna
(2)
Wasylik Magda
(2)
Wolańska Teresa (1927-2000)
(2)
Węgrzyn Ewa
(2)
Yaconelli Mike
(2)
Zieliński Grzegorz (koszykówka)
(2)
Zimmer Renate
(2)
Rok wydania
2020 - 2024
(9)
2010 - 2019
(77)
2000 - 2009
(78)
1990 - 1999
(59)
1980 - 1989
(38)
1970 - 1979
(35)
1960 - 1969
(16)
1950 - 1959
(27)
1940 - 1949
(10)
1930 - 1939
(17)
1920 - 1929
(14)
1910 - 1919
(10)
1900 - 1909
(20)
1890 - 1899
(1)
1880 - 1889
(2)
1870 - 1879
(1)
1830 - 1839
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(367)
Niemcy
(26)
Wielka Brytania
(7)
nieznany (0ol)
(5)
nieokreślony (s.l.)
(3)
nieznany (xxr)
(2)
Stany Zjednoczone
(2)
Belgia
(1)
nieznany (cs)
(1)
Szwecja
(1)
Język
nieznany (xxx)
(245)
polski
(110)
niemiecki
(33)
angielski
(13)
rosyjski
(8)
Odbiorca
Nauczyciele wychowania fizycznego
(1)
Trenerzy i instruktorzy sportowi
(1)
Temat
Gry i zabawy ruchowe
(191)
Gry i zabawy
(144)
Wychowanie fizyczne
(44)
Sport
(40)
Dziecko
(24)
Kultura fizyczna
(21)
Rekreacja
(19)
Terenoznawstwo
(19)
Odpoczynek
(17)
Gry
(14)
Czas wolny
(11)
Dzieci
(11)
Gimnastyka
(11)
Gry sportowe
(11)
Zabawa
(10)
Pedagogika
(9)
Podręczniki akademickie
(9)
Rekreacja ruchowa
(9)
Turystyka
(9)
Zabawy ruchowe
(9)
Aktywność fizyczna
(8)
Niepełnosprawni
(8)
Piłka nożna
(8)
Psychologia
(8)
Gry na wolnym powietrzu
(7)
Gry ruchowe
(7)
Lekkoatletyka
(7)
Pływanie
(7)
Gry edukacyjne
(6)
Koszykówka
(6)
Metodyka
(6)
Wczasy młodzieżowe
(6)
Wychowanie przedszkolne
(6)
Sporty zespołowe
(5)
Wycieczki szkolne
(5)
Zabawy i gry ruchowe
(5)
Aktywność ruchowa
(4)
Gimnastyka lecznicza
(4)
Gry i zabawy zimowe
(4)
Kolonie letnie
(4)
Nauczanie
(4)
Terapia zabawą
(4)
Wady rozwojowe
(4)
Zima
(4)
Ćwiczenia gimnastyczne
(4)
Czas wolny od pracy
(3)
Gry zespołowe
(3)
Integracja społeczna
(3)
Medycyna
(3)
Niemowlę
(3)
Piosenki dziecięce
(3)
Przedszkola
(3)
Psychologia dziecka
(3)
Rehabilitacja
(3)
Rekreacja na wolnym powietrzu
(3)
Rytmika
(3)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(3)
Sporty zimowe
(3)
Taniec
(3)
Wychowanie
(3)
Zabawy w wodzie
(3)
Gry i zabawy ruchowe
(2)
Kultura fizyczna
(2)
Sport
(2)
Animatorzy kultury
(2)
Aqua fitness
(2)
Autyzm
(2)
Dzieci autystyczne
(2)
Dzieci z niepełnosprawnością ruchową
(2)
Dziecko upośledzone
(2)
Fitness
(2)
Games and fun
(2)
Gimnastyka korekcyjna
(2)
Golf
(2)
Gry i zabawy ludowe
(2)
Gry i zabawy na powietrzu
(2)
Gry i zabawy ruchowe dla dzieci
(2)
Gry i zabawy sportowe
(2)
Gry i zabawy umysłowe
(2)
Gry i zabawy w wodzie
(2)
Gry i zabawy świetlicowe
(2)
Historia sportu
(2)
Kolonie
(2)
Kultura
(2)
Ludzie starzy
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
Nauczanie zintegrowane
(2)
Obozy szkolne
(2)
Ogrody jordanowskie
(2)
Piłka edukacyjna
(2)
Piłka ręczna
(2)
Piłka siatkowa
(2)
Place zabaw
(2)
Poradniki dla nauczycieli
(2)
Poradniki dla rodziców
(2)
Praca kulturalno-oświatowa
(2)
Rozrywki towarzyskie
(2)
Socjologia
(2)
Szkolnictwo podstawowe
(2)
Umuzykalnienie
(2)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1801-
(1)
1801-1900
(1)
1901-
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Niemcy
(1)
Podlasie (region)
(1)
Gatunek
Praca doktorska
(5)
Podręczniki
(3)
Podręczniki akademickie
(2)
Czasopisma niemieckie
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Monografia
(1)
Poezja dziecięca polska
(1)
Poradniki
(1)
Prasa sportowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura fizyczna i sport
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
415 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Monografia / Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, ISSN 2082-7202 ; nr 37)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.50709 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.36050, A.36049 (2 egz.)
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. III.39613 (1 egz.)
Brak okładki
Rękopis
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia - po rezerwacji
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. D.508 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.58665 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.52375 (1 egz.)
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
Rocz.
Jg. 1 (1892)- Jg. 30 (1921).
Zawartość zasobu Czasopisma P.235
1893, 2
1894, 3
1895, 4
1896, 5
1899, 8
1900, 9
1901, 10
1902, 11
1903, 12
1905, 14
1906, 15
1907, 16
1908, 17
1909, 18
1910, 19
1911, 20
1912, 21
1913, 22
1914, 23
1920, 29
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.39191, A.33699, A.39197, A.39194, A.39195, A.33698, A.33702, A.33700, A.58178, A.46463, A.38886, A.39198, A.39199, A.39196, A.34490, A.39193, A.33697, A.39192 (18 egz.)
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.47232 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.33695, A.33703 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.53697, A.53698 (2 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. II.48995 (1 egz.)
Brak okładki
Rękopis
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia - po rezerwacji
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. D.604 (1 egz.)
Brak okładki
Rękopis
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia - po rezerwacji
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. D.177 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.58167 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.52374, A.52372 (2 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.52373 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A.54452 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. II.48696 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A.55860 (1 egz.)
Długość kolejki oczekujących: 1.
E-book
W koszyku
Opracowanie zawiera około 200 zabaw i gier ruchowych, które mogą być stosowane w różnych częściach zajęć snowboardowych. Ćwiczenia dotyczą głównie technik jazdy i najprostszych elementów free style’u. Mają m.in. zachęcić instruktorów snowboardu do twórczej pracy i dodać im odwagi w poszukiwaniu nowych, własnych ćwiczeń.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ogólna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A.55758, A.54349 (2 egz.)
Dla pracowników AWF
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II.48699 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. A.45995 (1 egz.)
E-book
W koszyku
O edukacyjnej roli zabawy Na edukacyjne walory zabaw wskazywano już w ustawach i raportach Komisji Edukacji Narodowej. Owe zalecenia Komisji znalazły teoretyczne odbicie dziele Jędrzeja Śniadeckiego „O fizycznym wychowaniu dzieci”, w którym wiele uwagi poświęcił autor zabawie, upatrując w niej skuteczny środek w procesie umysłowego, moralnego i fizycznego wychowania dzieci. W ujęciu Władysława Osmolskiego zabawy ruchowe są szkołą życia dla młodzieży, sposobiącą ją do uczestnictwa w grupach społecznych. Zygmunt Gilewicz mówiąc o zabawie i jej roli w procesie wychowania wyraził pogląd, iż poprzez systematyczne uczestnictwo dzieci i młodzieży w zabawach i grach ruchowych wzrasta poczucie ich własnych możliwości i wartości. Zdaniem Romana Trześniowskiego zabawa towarzyszy człowiekowi w całym jego rozwoju osobniczym, a zwłaszcza w dzieciństwie i młodości. Barwi jego życie. Czyni je radosnym i przyjemnym. Wywołuje uczucie odprężenia i wypoczynku. Sprzyja ogólnemu wychowaniu i zdobywaniu wiedzy. O edukacyjnych i zdrowotnych walorach zabaw i gier ruchowych piszą Marian Bondarowicz i Tadeusz Staniszewski w „Podstawach teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych”. Jednym z przejawów dojrzałości dziecka są – zdaniem autorów - jego umiejętności motoryczne, które w sposób najbardziej właściwy rozwijają się w toku kontaktów dziecka z różnymi formami zabaw i gier ruchowych. Mamy zatem pierwszy z aktywów tej pracy, a mianowicie jej edukacyjny wymiar. Drugą, równie czytelną zaletą są niewątpliwie kompetencje autorów. Przy czym są to kompetencje pełne - obustronne. Z jednej strony są oni autentycznymi znawcami omawianego zagadnienia. Będąc nauczycielami akademickimi dysponują dużym zasobem wiedzy teoretycznej, czemu dali wyraz w rozdziale l, mówiąc o wszechstronnym oddziaływaniu zabaw i gier ruchowych na rozwój człowieka w ontogenezie. Z drugiej strony obaj autorzy dysponują silnym punktem odniesienia do praktyki szkolnej, są bowiem wytrawnymi praktykami, dobrze wpisującymi się w zmieniającą się rzeczywistość edukacyjną. Dali temu wyraz w dalszej części opracowania /rozdz.2 i 3/, w której przybliżają czytelnikowi warsztat pracy pedagogicznej z uwzględnieniem jego warstwy podmiotowej i przedmiotowej. Płaszczyzną wyjściową do tych rozważań było założenie autorów, iż nowatorski warsztat pracy nauczyciela powinien zajmować z definicji i z konieczności kluczową pozycję w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej. Dlatego też druga część książki ogniskuje się wokół metodyki nauczania zabaw i gier ruchowych, gier drużynowych, metodyki prowadzenia tych form aktywności ruchowej oraz lekcji jako podstawowej jednostki metodycznej w procesie nauczania. Wartość tych treści uwidacznia się w – niniejszym opracowaniu - w nowatorskich akcentach odnoszących się do autorskich toków i konspektów lekcyjnych, programów nauczania oraz metodyki nauczania i organizacji lekcji. Dalsze fragmenty książki koncentrują się wokół zastosowania zabaw i gier ruchowych w imprezach rekreacyjne - sportowych w różnych kręgach oddziaływań edukacyjnych /szkoła, środowisko pozaszkolne, instytucje organizujące czas wolny dzieci i młodzieży/. W końcowych fragmentach opracowania znajdujemy informacje na temat organizacji turniejów sportowych. Natomiast na końcu każdego rozdziału zamieszczone są pytania kontrolne pozwalające czytelnikowi na samoocenę i samokontrolę nabytych wiadomości i umiejętności.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Problematyka rozrywki obecnej w środkach masowej komunikacji nie jest tematem nowym w dyskursie naukowym. Nie było jednak dotąd całościowych opracowań traktujących o ludyczności w radiu komercyjnym. Autorka publikacji w sposób kompleksowy opisuje sposoby realizowania funkcji rozrywkowej przez wybrane rozgłośnie reprezentujące polski rynek radiowy. Skupia się na trzech podstawowych obszarach działalności stacji: antenowym (programowym), pozastudyjnym (w postaci organizowanych wydarzeń muzycznych czy sportowych) i nowomedialnym (na stronach internetowych, w mediach społecznościowych czy aplikacjach mobilnych). Ich połączenie tworzy swoisty rozrywkowy konglomerat, przestrzeń wypełnioną ludycznością, w której mogą zanurzyć się odbiorcy. * Pisanie o radiu żywym zwłaszcza jest trudne, mamy bowiem do czynienia z fenomenem migotliwym, zmiennym, a przede wszystkim ulotnym. Łatwiej jest analizować kontynuację radia w jego rozmaitych odsłonach w Internecie, to wiemy. Z tego więc punktu widzenia każde podjęcie rozważań dotyczących metodologii radiowego medium jest wartościowe. I tak jest w tym przypadku. Nowe w tej pracy jest pewne przekierowywanie uwagi na radio formatowane, prywatne (gros medioznawczych opisów i podjętych badań cząstkowych/całościowych/historycznych odnosi się do radia/mediów publicznych). Z recenzji prof. dr hab. Violetty Wejs-Milewskiej
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Publikacja dotyczy różnych perspektyw postrzegania ludyczności. Znajdują si w niej teksty zarówno o aspektach teoretycznych pojęć gra, zabawa, ludyczność, jak i na temat konkretnych technik wykorzystywanych podczas zajęć z uczniami na odmiennych poziomach zaawansowania oraz w różnym wieku. Autorzy prezentują szerokie spektrum nie tylko zastosowania strategii ludycznych oraz istniejących w jej obrębie technik, lecz także analizy semantycznej czy społecznej głównych zagadnień, które zostały poruszone w książce. Redaktorki Monografia jest cenną pozycją budującą dyskurs glottodydaktyczny zarówno w kontekście teoretycznym, Jak i praktycznym. Otwiera nowe przestrzenie poszukiwań badawczych – związanych z analizą procesów nabywania języka oraz praktycznych – wiążących się z odkrywaniem efektywnych i atrakcyjnych metod nauczania języków obcych. Mimo iż nie wyczerpuje wszystkich zagadnień z zakresu nauczania ludycznego, stanowi swoiste kompendium dydaktyczne z perspektywy tej metodologii. Autorzy zachęcają nauczycieli do kreatywności i odwagi w przełamywaniu schematów, pokazują, że uczenie przy zastosowaniu metod ludycznych świetnie się sprawdza w nauczaniu języków obcych we wszystkich grupach wiekowych oraz podpowiadają sposoby wykorzystania różnych technik ludycznych na zajęciach. Z recenzji prof. dr hab. Anny Dunin-Dudkowskiej
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Potrzeba zapewnienia mieszkańcom wielkich miast właściwych warunków dla aktywnego wypoczynku, traktowanego, jako codzienna potrzeba wysiłku fizycznego, a także sposób dla zagospodarowania świątecznego lub urlopowego czasu wolnego, jest znana i wielokrotnie opisywana w literaturze przedmiotu (Dąbrowski 2006, Łobożewicz 1994, Torkildsen 2006). Także znaczenie systematycznej, codziennej rekreacji ruchowej, w szczególności realizowanej na terenach zieleni otwartej, o wysokiej, jakości środowiska, odpowiednio urządzonych i zachowujących walory estetyczne – jest ujmowane wielowątkowo w literaturze przedmiotu (Pomorski 1998, Wirszyłło 1974, Wyrzykowski 2000). Sport i rekreacja, realizowane w czasie wolnym, mają ogromne znaczenie dla zdrowia, sprawności fizycznej i psychicznej szczególnie dla mieszkańców współczesnych miast zagrożonych stałym, długotrwałym oddziaływaniem stresu, pogłębionym niską jakością środowiska zamieszkania. Nie ma wątpliwości, że możliwość aktywnego wypoczynku na odpowiednio przygotowanych terenach, jest bezcenną szansą odnowienia i wzmocnienia sił mieszkańców miast (Kozdroń 2004, Mazurek 2003, Mogiła-Lisowska 2010). Toteż powinno być przedmiotem troski i niepokoju zarówno postępujące zjawisko ograniczania powierzchni istniejących miejskich parków i zieleńców publicznych, także o walorach historycznych, ponieważ planuje się na nich zabudowę – jak i niedostateczne przygotowanie publicznych terenów zieleni dla codziennej rekreacji. Przyjęło się narzekać na ospałe, pozbawione ducha sportowego społeczeństwo (szczególnie młodsze pokolenie), ale jednocześnie brakuje właściwie zagospodarowanych, ogólnie dostępnych, nie-komercyjnych pływalni, boisk do gier, kortów tenisowych. Administracje i zarządy wielu osiedli mieszkaniowych często zaniedbują wspólne tereny wypoczynku albo wręcz decydują się na likwidację (bądź poważne ograniczenie) terenów wypoczynku osiedlowego, chcąc ze sprzedaży cennych, bo uzbrojonych i atrakcyjnie zlokalizowanych terenów miejskich zdobyć środki na niezbędne inwestycje (ocieplanie budynków, wymianę stolarki, remonty CO itp.). Niepokoją pojawiające się doniesienia prasowe w prasie lokalnej o zamierzeniach stopniowej likwidacji miejskich ogrodów działkowych, bez zastąpienia ich inną formą zieleni urządzonej. W konsekwencji miejskie tereny zieleni, tradycyjnie użytkowane, jako sportowo-rekreacyjne oraz rezerwowane dla takiej funkcji w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, zaczynają być coraz częściej terenami przeznaczanymi pod zabudowę (przykładem jest Skarpa Warszawska). Podobny los spotka istniejące urządzenia sportowe i rekreacyjne, przeznaczane ze względów ekonomicznych do innej niż pierwotna funkcji (organizacja bazarów handlowych na zamkniętych stadionach). Ponadto od lat obserwujemy w wielu miastach europejskich, także polskich, bolesne zjawisko, jakim jest likwidacja lub ograniczanie działalności historycznych klubów sportowych o wieloletnich tradycjach, a także tak drastyczne i niezrozumiałe decyzje jak zabudowa boisk szkolnych, przeznaczanych na inne niż pierwotna funkcje – najczęściej dla komercyjnej zabudowy mieszkaniowej. Wymienione procesy są nie tylko niezwykle groźne dla społeczności miasta, ale i trudno odwracalne, a skutkiem ułomnej urbanistyki, czyli wadliwych decyzji przestrzennych, mogą być już odczuwalne konsekwencje, wpływające bezpośrednio na: a) obniżenie jakości życia, pogarszanie stanu zdrowia mieszkańców miast; b) pogorszenie jakości środowiska miasta (wskutek zabudowy biologicznie czynnych obszarów), silniejsze zanieczyszczenie atmosfery, gleby i wód; c) ułomny rozwój miasta spowodowany brakiem odpowiedniego udziału terenów zieleni otwartej, umożliwiającej aktywny codzienny wypoczynek – a więc budowanie tkanki miasta sprzeczne z koncepcją „zdrowego miasta”, zalecaną przez współczesną urbanistykę, jako zasada naczelna zrównoważonego rozwoju terenów zurbanizowanych. Problem niewystarczającej ilości i jakości terenów sportowo rekreacyjnych, których brak może przyczynić się do obniżenia jakości życia w mieście, wzrostu zachorowań z powodu chorób układu krążenia, nowotworów, chorób dróg oddechowych – znalazł miejsce w europejskiej literaturze naukowej odnoszącej się do zrównoważonego planowania miast, zarówno jako gorzka refleksja nad nieprzemyślaną praktyką gospodarki przestrzennej, jak i ostrzeżenie o głębokich, trudno odwracalnych konsekwencjach takiej polityki planowania, bez uwzględniania potrzeb zdrowotnych społeczności lokalnej (Chmielewski 2005, Pęski 1999, Pomorski 1998, Szulczewska 1996, Thompson 2007). Smutną, obserwowaną w wielu współczesnych miastach europejskich praktyką, jest brak skoordynowanych, kompleksowych działań planistycznych i administracyjnych kształtowania terenów zielonych, odpowiednio urządzonych dla spełniania ważnych społecznie funkcji sportowo-rekreacyjnych. Zbyt często tereny zielone, szczególnie w miastach polskich, są traktowane jako rezerwa pod inwestycje, co gorsza równie często tereny już urządzone jako wypoczynkowe – padają ofiarą nowych inwestycji miejskich. Na takie lekceważące traktowanie miejskich terenów sportu i wypoczynku nie powinno być społecznej zgody. W programach promocji zdrowia i zachowań pro-zdrowotnych konieczna jest konsekwencja. Trudno kształtować pożądane postawy aktywnego wypoczynku, realizować z przekonaniem hasła „sportu dla wszystkich”, „sportu w rodzinie”, jeżeli zabraknie właściwych warunków (terenów i urządzeń) niezbędnych dla ich realizacji (Dąbrowski 2006, Pawlikowska-Piechotka 2010, Torkildsen 2006, Wyrzykowski 2000). Niniejsza książka, jest przeznaczona dla studentów zarówno kierunku wychowania fizycznego jak i turystyki i rekreacji. Zawiera omówienie kilku najistotniejszych rodzajów terenów rekreacji w przestrzeni miasta: parków i ogrodów miejskich, terenów wypoczynku osiedlowego, placów zabaw dla dzieci oraz ogrodów działkowych. Praca nie wyczerpuje całego, bardzo obszernego i wielowątkowego zagadnienia. W sposób świadomy pominięto temat infrastruktury rekreacyjnej w lasach miejskich, klubach sportowych (pola golfowe, ośrodki sportów wodnych) i na terenach wypoczynku świątecznego, ponieważ ich specyfika wybiega już poza temat i zakres książki, jakim jest wypoczynek codzienny, blisko miejsca zamieszkania; wymagają specjalistycznego, osobnego omówienia. Natomiast, jako integralne zagadnienie, związane ściśle z planowaniem i urządzaniem terenów rekreacji, omówiono problem przygotowania terenów wypoczynku dla osób niepełnosprawnych, w tym wymagania stawiane dostępnym placom zabaw dla dzieci, ogrodom działkowym bez barier. Tej problematyce poświęcono osobny rozdział z uwagi na wieloletnie zaniedbania w tej dziedzinie (wynikające przede wszystkim z braku aktów normatywnych, ale także z braku profesjonalnych opracowań), a wpływające wciąż negatywnie na jakość życia codziennego osób niepełnosprawnych w polskich miastach. Stosunkowo dużo miejsca poświęcono historycznym tradycjom, ponieważ współczesne europejskie zasady kształtowania miejskich terenów wypoczynku mają swoje korzenie w świecie antycznym i były integralnym elementem koncepcji rozwoju miast w kolejnych epokach: średniowiecza, renesansu, oświecenia, w wiekach XIX i XX. Ponieważ towarzyszyły wszystkim etapom naszego rozwoju cywilizacyjnego, były zawsze obecne w europejskim środowisku mieszkalnym – wydaje się, że warto o tym pamiętać. Chociażby z tej przyczyny, że w tym kontekście bardziej zrozumiała jest potrzeba zachowania obszarów rekreacji w miastach, konieczność ochrony publicznych terenów zieleni przed likwidacją i zabudową – działań rozumianych nie jako wygórowane wymagania i zbytek, – ale oczywiste prawo mieszkańców współczesnych miast do wypoczynku w odpowiednio zagospodarowanym, bezpiecznym, dostępnym, pięknym i zdrowym środowisku.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej