Śniedziewska Magdalena
Sortowanie
Źródło opisu
IBUK Libra
(1)
Forma i typ
E-booki
(1)
Autor
Praca zbiorowa
(153)
Suchodolski Bogdan
(94)
Bochenek Adam
(93)
Reicher Michał
(71)
Konopka Stanisław
(69)
Śniedziewska Magdalena
(-)
Tatarkiewicz Władysław
(67)
Nitsch Kazimierz
(64)
Estreicher Karol
(62)
Engels Friedrich
(57)
Kruczek Zygmunt
(57)
Dziubiński Zbigniew (1952- )
(56)
Gowarzewski Andrzej
(56)
Wolański Napoleon
(56)
Drozdowski Zbigniew
(55)
Kolberg Oskar
(55)
Dziak Artur
(54)
Zuchora Krzysztof (1940- )
(50)
Marx Karl
(49)
VVedenskij B. A
(49)
Vavilov S. I
(49)
Walczak Bogdan
(48)
Zgółkowa Halina
(48)
Kosiewicz Jerzy (1949- )
(47)
Okoń Wincenty
(47)
Baraniecki Leszek
(45)
Bonk Krzysztof
(45)
Kotarbiński Tadeusz
(45)
Pieter Józef
(43)
Sozański Henryk (1939- )
(43)
Basińska Teresa
(42)
Ignasiak Zofia (1947- )
(42)
Wolarski Wojciech
(42)
Żukowska Zofia (1932-2012)
(42)
Jaworski Zygmunt (1925- )
(41)
Rosławski Adam
(41)
Talaga Jerzy
(40)
Bakulev A. N
(39)
Piasecki Eugeniusz
(38)
Śledziewski Dariusz
(38)
Bondarowicz Marian
(37)
Szot Zbigniew
(36)
Kosiewicz Jerzy
(34)
Krawczyk Zbigniew
(34)
Krawczyk Zbigniew (1930- )
(34)
Lipoński Wojciech
(34)
Paryski Witold Henryk
(34)
Saysse-Tobiczyk Kazimierz
(34)
Szafkowski Zbigniew
(34)
Trześniowski Roman (1909-2004)
(34)
Wohl Andrzej
(34)
Woynarowska Barbara
(34)
Zaborniak Stanisław
(34)
Kupisiewicz Czesław
(33)
Kutzner-Kozińska Maria
(33)
Wroczyński Ryszard
(33)
Affelt Waldemar
(32)
Demel Maciej
(32)
Kowalczyk Teresa
(32)
Prochorov A. M
(32)
Siwiński Wiesław
(32)
Starosta Włodzimierz
(32)
Wojnowski Jan
(32)
Łobożewicz Tadeusz
(32)
Charzewska Jadwiga
(31)
Diem Carl
(31)
Maj Jan
(31)
Nowocień Jerzy (1948- )
(31)
Orłowski Witold
(31)
Włodarski Ziemowit
(31)
Dega Wiktor
(30)
Kalinowski Adam
(30)
Maszczak Tadeusz
(30)
Obodyński Kazimierz (1941-2015)
(30)
Perkowski Krzysztof
(30)
Tomaszewski Tadeusz
(30)
Czabański Bogdan
(29)
Nowakowski Andrzej
(29)
Sieroń Alfons
(29)
Stalin Iosif Vissarionovič
(29)
Pawlak Mirosław
(28)
Umiastowska Danuta
(28)
Wit Andrzej
(28)
Bém Jan
(27)
Lew-Starowicz Zbigniew
(27)
Schaff Adam
(27)
Stawczyk Zdobysław
(27)
Surén Hans
(27)
Wołoszynowa Lidia
(27)
Śliwerski Bogusław
(27)
Czajkowski Zbigniew
(26)
Kamiński Bogdan (medycyna)
(26)
Kerssenbrock Klement
(26)
Missiuro Włodzimierz
(26)
Plato
(26)
Przewęda Ryszard (1926-2022)
(26)
Thulin Josef Gottfried
(26)
Traczyk Władysław Z
(26)
Bielczyk Zygmunt
(25)
Czerwiński Janusz
(25)
Doroszewski Witold
(25)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
1 wynik Filtruj
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka stanowi próbę monograficznego ujęcia problemu recepcji siedemnastowiecznego malarstwa holenderskiego w polskiej literaturze powojennej. O skali powziętego przez autorkę zadania świadczy to, że przedmiotem jej badań są nie tylko siedemnastowieczne obrazy holenderskie i, odnoszące się do nich, polskie utwory literackie, ale również teksty dziewiętnastowiecznych pisarzy i krytyków (najczęściej francuskich), które ukształtowały tak zwany mit Holandii złotego wieku. Autorka zaznajamia czytelnika z historycznie uwarunkowanymi, zmieniającymi się modelami percepcji siedemnastowiecznego malarstwa holenderskiego. Oryginalnym osiągnięciem jest wypracowany przez badaczkę klucz genologiczny, będący konsekwencją historycznoliterackiej tezy na temat zapośredniczenia polskiej dziewiętnastowiecznej recepcji malarstwa holenderskiego złotego wieku z zachodnioeuropejskiej dziewiętnastowiecznej literaturze i krytyce artystycznej. Okazuje się, że pisarze, tacy jak Czapski, Herling-Grudziński, Miłosz, Herbert, Zagajewski, Wencel – by wymienić tylko niektórych bohaterów książki – podobnie jak niegdyś Fromentin, Thoré, Balzac, postrzegają pejzaże, sceny rodzajowe, martwe natury i portrety (w tym także portrety zbiorowe i autoportrety) jako gatunki „typowo holenderskie”; poddają rewizji pojęcia, takie jak realizm i rodzajowość, o Varmeerowskim Widoku Delft nie potrafią mówić bez odniesienia do Proustowskiego petit pan de mur jaune, martwe natury „czytają” poprzez Chardina i Cézanne’a czy wskrzeszają mit Rembrandta-autoportrecisty, dokonującego analizy własnego „ja”. Na uwagę zasługuje również rozbudowana, szczegółowa analiza nie ukończonego zbioru esejów Herberta o małych mistrzach holenderskich – Willemie Duysterze, Pieterze de Hoochu, Hendricku Avercampie, Herculesie Segersie i Pieterze Saenredamie. Autorka tropi niezlokalizowane przez Herberta cytaty, odkrywa źródła jego nawiązań, docierając do opracowań i katalogów, z których pisarz korzystał, przygotowując tom Mali mistrzowie. Jednak opracowane badania mają nie tylko dokumentalistyczny charakter, autorka stawia bowiem tezę na temat Herbertowego projektu małej , „skrajnie subiektywnej” historii sztuki, a także przybliża czytelnikowi mniej znanych w Polsce malarzy, których artystyczna ranga domaga się – co Herbert wielokrotnie podkreślał – docenienia.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej